سید رحیم هاشمی
سید رحیم هاشمی
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

گزارشی جامع از جشنواره IMGA MENA

این مقاله امروز در پایگاه خبری تحلیلی بازینگار منتشر شد که بخشی از آنرا اینجا تقریر کردم.

بازی‌های رایانه‌ای در زندگی و سرگرمی انسان‌ها انقلابی به پا کردند که ابعاد آن خیلی بزرگ بود. اکنون بازی‌های موبایلی که یکی از شاخه‌های این صنعت بزرگ هستند انقلابی دیگر ایجاد کرده‌اند. این انقلاب دوم کاری کرد که بازی‌ها همه جا همراه گیمر باشند.بازی‌های رایانه‌ای در زندگی و سرگرمی انسان‌ها انقلابی به پا کردند که ابعاد آن خیلی بزرگ بود. اکنون بازی‌های موبایلی که یکی از شاخه‌های این صنعت بزرگ هستند انقلابی دیگر ایجاد کرده‌اند. این انقلاب دوم کاری کرد که بازی‌ها همه جا همراه گیمر باشند.

از طرفی روند رو به رشد توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی اکوسیستم و بازار بازی را به سمت و سویی دیگر برد. بازی‌های کامپیوتری در جامعه ایزوله شده و کوچکتری به تنفس خود ادامه داد اما بازی‌های موبایلی روز به روز رشد کرد تا جایی که سهم بزرگی از بازیسازان و بازیبازان را از رشته و بخش‌های دیگر ربود.

جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایلی (International Mobile Gaming Awards)  که به اختصار IMGA خوانده می‌شود اولین بار در سال ۲۰۰۴ در شهر مارسی فرانسه توسط مارتین نویانس بنیان گذاشته شد. در اولین دورۀ آن ۸۵ اثر فرستاده شد که برای یک جشنواره بین‌المللی مطلوب نبود، اما به تدریج این تعداد افزایش پیدا کرد و این اواخر تعداد شرکت‌کنندگان به ۶۰۰ استودیو  رسید. بیش از ۷۰ درصد از بازی‌ها، از اروپا و آمریکا وارد جشنواره شدند.

جشنواره IMGA یک مسابقه سالانه است که بازی‌های برجسته ساخته‌شده برای دستگاه‌های تلفن همراه هم در بستر اندروید و هم iOS را به داوری می‌کشد. این رویداد باثبات‌ترین رقابت بین‌المللی برای بازی‌های موبایلی است. آخرین دورۀ این جشنواره در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ در چین برگزار شد.ازی‌های برجسته ساخته‌شده برای دستگاه‌های تلفن همراه هم در بستر اندروید و هم iOS را به داوری می‌کشد. این رویداد باثبات‌ترین رقابت بین‌المللی برای بازی‌های موبایلی است. آخرین دورۀ این جشنواره در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ در چین برگزار شد.


آمار کشورهای شرکت کننده در جشنواره IMGA MENA

در مجموع در طول چهار دورۀ این جشنواره جمهوری اسلامی ایران با ۴۹ اثر، بیشترین تعداد آثار نامزدشده در بخشهای مختلف را به خود اختصاص داد، بعد از آن اردن با ۳۳ اثر، امارات ۲۲ اثر، عربستان سعودی ۲۱ اثر، ترکیه ۱۸ اثر، مصر ۱۷ اثر، تونس ۱۵ اثر، مراکش ۱۳ اثر، لبنان ۹ اثر، الجزایر ۷ اثر، فلسطین ۶ اثر، بحرین، کویت و عراق ۴ اثر، قطر ۲ اثر و سوریه و لیبی ۱ اثر ارائه کردند.

از میان برندگان نیز مجموعاً در چهار دوره ایران بیشترین تعداد را از آن خود کرده است؛ ایران با کسب ۲۰ جایزه، عربستان ۵ جایزه، لبنان و ترکیه ۴ جایزه، امارات ۳ جایزه، مصر، اردن، تونس و الجزایر ۲ جایزه، فلسطین، مراکش و کویت هر کدام یک جایزه را کسب کردند.

لازم به ذکر است که بعضی از بازیسازان ایرانی به دلیل تحریم، بازی خود را با نامی غیر از کشور خودمان شرکت داده بودند. نظیر بازی آن‌سوی باران که از طرف امارات و بازی تکاور که از طرف ترکیه در این رویداد شرکت کرده بودند. ما در این مقاله نام ایران را جایگزین و در آمارها لحاظ کردیم.

به نظر می‌رسد با توجه به عدم حضور جشنوارۀ دیگر در این منطقه، سال به سال این جشنواره برای توسعه‌دهندگان مهم‌تر شده و خصوصاً بازیسازان ایرانی حضور خود را پررنگ‌تر کرده‌اند.


پژوهشگر هنر، تهیه کننده و طراح بازی. مدیرمسئول www.bazinegar.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید