یاالله
فصل اول
تخیل و تداعی معانی
دو ا صطلاح ((خیال))و ((تخیل)) معمولا یاداور نام کالریج است ؛مخصوصا هنگامی که این دو اصطلاح در مقابل هم نهاده شوند یا از یکدیگر متمایز گردند . اما روشن است که هر دوی این کلمات قبل از کالریج نیز به کار می رفته اند و برای درک معنای دقیقی که وی به انها داده و تمایزی که میانشان قائل شده لازم است نگاهی به تاریخ نظریه انتقادی بیندازیم . خیال و تخیل با کوشش های گوناگونی ارتباط می یابند که اساسا برای تبیین و توضیح اثار هنری به فرایند های ذهنی ای توجه می کنند که لازمه افرینش هنری است . این دو اصطلاح ، انگاه که در مورد آثار ادبی به کار می روند ، به مساله ای مربوط میشوند که ما ان را نگارش خلاق یا افرینش ادبی می نامیم برخی از منتقدان بر انند که تحقیق و بررسی چگونگی خلق یک اثر در راه ارزیابی و شناخت ارزش های ادبی ان به ما کمکی نمیکند اگر بخواهیم این نظر را به زبانی فلسفی تر بیان کنیم باید بگوهیم که تبیین و توضیح تکوینی ربطی به ارزیابی و ارزشگذاری ندارد . البته کالریج اعتقاد دیگری داد ،ولی ما ناچاریم این بحث را به بعد موکول کنیم