ویرگول
ورودثبت نام
Saeed Hasani 2002
Saeed Hasani 2002
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

میم و سین

مجموعه نمایشنامه های تک پرده ای
مجموعه نمایشنامه های تک پرده ای

نگران رنگ خونش بود، میگفت: احساس میکنم رنگ خون من یا بقیه فرق داره. اینجوری هر موقع اتفاقی برام بیفته. یه لنگه پا باید بایستم تا یکی بیاد بهم خون بده.
سین: منظورت چیه؟ واضح بگو. دوباره فلسفی شدی؟
میم: گروه خونی رو میگم دیگه. مگه یادت رفته برای گروه های خونی حتی رنگ هم انتخاب کرده بودیم.
سین: آها، آره. راستی آخر فهمیدی گروه خونی ات چیه؟
میم: Oمنفی
سین: فکر کنم مال منم O باشه، خب پس نگرانی نداره، خودم دربست در خدمت ات هستم اگر خون نیاز شدی...
میم: من هم همین کار رو برات انجام میدم، اما اگر در مواقع ضروری بود چطور؟
سین: خداکنه موارد ضروری پیش نیاد چون در این صورت من خیلی نگرانت میشم.
میم: لطف داری گلم.
سین: دیگه در مورد چی نگرانی؟
میم: یه چیزی بگم فکر بد نمی کنی؟
سین: قول نمیدم اما بگو. چون حالا اگه دیگه نگی ذهنم در فرضیات افکارت غرق میشه. اینجوری علنی به فنا میرم.
میم: میدونستی بهترین پیوند برای ازدواج در صورتیه که گروه های خونی یکسان باشه. و اگرنه توسط دو گروه خونی با آنتی ژن های متفاوت، مادر در معرض خطره. البته به بازی بازی ژنتیک هم بستگی داره دیگه. معمولا AB کم خطر تره چون که اصلا ضد آنتی ژن نداره که موجب واکنش دادن خون ها با هم بشه.
سین: چرا؟
میم: به دو دلیل. یک چون گروه خونی جنین با مادر یکسان نیست و دو چون خون جنین وارد دستگاه مادرش میشه.
سین: راستی قضیه آنتی ژن ها رو که یادت میاد؟
میم: آره پس چی فکر کردی؟ چون خودت کامل یادت نیست بقیه رو هم اینجوری فرض نکن. بزار برات مرور کنم. سوال اول) گروه های خونی براساس چند تا سیستم بررسی میشه؟ راستی از همین الان بگم که پاسخ های خیلی کوتاه قبول نیستا!
سین: دو سیستم ABO و RH؟
میم: خب؟
سین: ABO میشه A,B,O,AB و RH هم میشه همون مثبت و منفی؟
میم: آها، و این آنتی ژن ها در کجای خون قرار دارند؟
سین: دو آنتی‌ژن AوB در سطح خارجی گلبول های قرمز قرار دارند. فرد با گروه خونی A، آنتی ژن A داره و فردی با آنتی ژن B، آنتی ژن B داره! اگر هردو را داشت، گروه خونی اش میشه AB و اگر هر دو را نداشت، گروه خونی اش میشهO.
میم: RH پس چی شد؟
سین: در صورتی که آنتی بادیRH در خون باشه (+) و اگر نباشه گروه خونی (-) هستش.
میم: خب حالا چرا من میتونم به همه خون بدم اما فقط میتونم از O بگیرم.
سین: چون هر آنتی ژنی ضد آنتی ژنش رو هم داره.
میم: بیشتر برام بگو؟
سین: خدایی دستم که نیانداختی؟ ها؟
میم: نه بابا، فقط یه پرسش کلاسی کوچولو فرضش کن.
سین: باشه اما فقط تا زمانی که تو معلم ام باشی من شاگردتم! این آنتی ژن های هر گروه خونی موجب تولید ضدشون(آنتی کور) در خون میشوند. مثلا گروه خونی A، ضد آنتی ژن B و گروه خونی B برعکس اش. گروه خونیAB هیچ کدوم از ضدها را نداره و O هردو را داره. پس A به B نمیشه و برعکس اش. انتقال خون از O به همه میشه، اما حیوونکی O نمیتونه از هیچکی خون بگیره. وای، دیدی چی شد؟
میم: چی شد؟
سین: به نگرانی هات اضافه هم شد. O منفی فقط از O منفی میتونه خون بگیره. اما خب خوبیش اینه که میتونی به همه کمک کنی. که Oمثبت از این نعمت برخوردار نیست.
میم: دست رو دلم نزار که خونه. به همه کمک میکنی اما وقتی کمک میخوای هیچکسی نیست حتی حالت رو بپرسه؟ دنیا داره به چه سمتی میره؟ اکثر آدمایی که تو فکر میکنی دوست ات هستن، اونا تو را دوست خودشون نمیدونن.
سین: جهان بینی ات را عوض کن رفیق، این جوری پیش بری حالت خراب میشه ها؟ اصلا من اینجا پس چی کاره ام؟ منو چغندر فرض کردی پس؟
میم: نه شما که آقایی، اما من به روابط گسترده اجتماعی هم نیاز دارم.
سین: درسته. ولی قرار نیست با همه آدما جور بشی و بهت بخورن؟ اینقدر بگرد که شخص ات را پیدا کنی. و اینکه به کم هم راضی باش. دو سه تا ارتباط عمیق بهتر از چندین ارتباط سطحیه.
میم: اه، از کی تا به حال متخصص روابط بین فردی شدی؟ باریکلا!
سین: جدی گفتم؛ البته جسارت نباشه به ساحت حضرت علیه.
میم: میدونم. ممنون از تزریق انرژی. خیلی ممنون از انرژی که می‌ذاری.
سین: مطمئنم تو هم بودی همین کارو برام میکردی.

گروه خونیمیم سینروابط بین فردیجهان بینیدوستی
Psychology Student who tries to find out more about himself
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید