ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۱ دقیقه·۵ ماه پیش

126. خسیس، نمایشنامه‌ای خواندنی

یکی دیگر از کتابهای مربوط به فرانسه‌ی قرن هفدهم کتاب خسیس است. این کتاب را مدتها پیش خواندم و یادم است که سبک آن بسیار برایم جذاب بود. لحن و کلماتی که در نمایشنامه استفاده شده بود و فضایی که ترسیم شده بود را دوست داشتم.

شما با خواندن نمایشنامه‌ی خسیس درگیر خساستِ اعصاب‌خردکن مرد داستان می‌شوید و درک شرایط راحت است چون نویسنده به خوبی ما را درگیر ماجرا می‌کند. البته راستش خساست برای من دغدغه‌ی والای انسانی نیست -هرچند ویژگی بسیاری آزاردهنده‌ای است- ولی در هر حال این نمایشنامه برایم خواندنی بود.

در ادامه به جای صحبت بیشتر درباره خود کتاب می‌خوام به قسمتی از مقدمه مترجم کتاب اشاره کنم:

من در پست قبل از نمایشنامه آندروماک نوشته‌ی راسین صحبت کردم و در پستی دیگر از خود نویسنده کمی نوشتم. امروز به طور اتفاقی وقتی در حال ورق زدن نمایشنامه خسیس بودم به درگیری و ناراحتی بین مولیر(نویسنده‌ی خسیس) و راسین (نویسنده‌ی آندروماک) برخوردم!

عجیب بود!

گویا مولیر برای اجرای نمایشنامه‌های راسین تلاش می‌کند و قصد دارد دست این جوانِ نونویسنده را که 17سال از او کوچکتر است بگیرد که راسین با رقیب او همکار می‌شود و بازیگر زن نمایشنامه‌های مولیر را نیز به سمت تئاتر رقیب می‌کشاند! و این خود باعث ناراحتی عمیق مولیر می‌شود.

عجیب است! مردمانی که از انسان و دغدغه‌ها و روحیات و اخلاقیات می‌نویسند چه راحت به بیراه می‌روند یا چه راحت آزرده می‌شوند!

عجیب بود!

خسیسنمایشنامهکتابتاریخ و ادبیات جهانچالش تاریخ و ادبیات جهان
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید