ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۱ دقیقه·۱ ماه پیش

28. علم‌خوانی: و قرن 14 تموم شد!

با پایان قرن چهاردم کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ علم هم تموم شد!

یه جلدش فقط نمایه است!!!
یه جلدش فقط نمایه است!!!

در پست قبل کمی از قرن چهاردهم گفتم و امروز این قرن رو به پایان می‌رسونم!

اولین نکته اینه که قرن چهاردهم داره کم‌کم درگیر موضوعات بین‌المللی میشه. بینِ مللی که خیلی با ملت‌های زمان اسکندر فرق دارن هم از نظر تعدد هم از نظر جمعیت و هم از نظر شکل حکومت. در این سالها با طاعون جهانی و جهانگشایی تیمور لنگ مواجهیم که قطعاً اثرات خاص خودشون رو داشتن.

در این دوران آموزش و پرورش داره شکلهای جدیدی به خودش می‌گیره که با توجه به فرهنگ و دین هر کشور دارای شکل اجرایی خودش و محتوای خاصی میشه! خیلی دوست دارم روزی در مورد تاریخ آموزش و پرورش هم مفصل بخونم!🥴

افراد و چیزهایی که در این دوران منو قلقلک دادن که بیشتر ازشون بدونم و بخونم اینهان:

  • ابن بطوطه
  • ابن خلدون
  • ابن شحنه
  • تیمور لنگ
  • حافظ
  • اطلس مدیچی
  • طاعون سیاه

و بالاخره دارم به دوران ظهور فیزیک به معنای واقعی نزدیک میشم.

قبل از اینکه با گذشته خداحافظی کنم به جهت نظم ذهنی و آماده بودن برنامه‌ی بعدی در پست‌های بعدی لیست افراد و موضوعاتی که در قرن‌های قبل از سده‌ی 15 نیاز (یا علاقه) به بررسی دارن رو لیست می‌کنم و برای زنگ تفریح خودم قبل از شروع خواندنِ تاریخ علم کمبریج، مستند 13قسمتیِ عروج انسان رو می‌بینم و دریافت‌ها یاد تعجب‌هام! رو اینجا می‌نویسم.
آموزش پرورشتاریخ علمفیزیکعلممستند
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید