ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

48. تاریخ علم کمبریج، هندی‌ها و عرب‌ها

چرا یه عکس درست از این بنده خدا نیست!؟
چرا یه عکس درست از این بنده خدا نیست!؟

هند:

در مورد هند هیچ چیزی ندارم جز روش نوشتار اعداد که انصافاً اگه نبود من یکی که سمت ریاضی نمی‌رفتم و دومیش هم ابداع صفر که تاریخ علم کمبریج میگه ابداع خودشون هم نیست.

اصلاً مهم نیست ابداع کی هست. به نظر من مهم اینه که هندی‌ها این رو به ما و جهان رسوندن. البته به عربها رسوندن و اونها به بقیه...

بله هند و علم چندان رابطه عمیقی گویا ندارن با هم! اگه حوصله‌ام کشید بیشتر می‌گردم ببینم واقعاً همینطوره یا نه.

اعراب، بهتره بگم اسلام:

در مورد اعراب هم راستش خییلی علم بکر و جدیدی رو ندیدم ولی چند تا نکته رو دوست دارم بگم:

  • تاریخ علم کمبریج میگه درسته که اعراب علم یونان و چین رو به بقیه تحویل دادن ولی تحلیل‌های ارزنده‌ای روی دستاوردهای قدما گذاشتن که نادیده گرفتنش بی‌انصافیه.
  • یه چیز جالب دیگه اینکه رازی و ابن‌سینا و خواجه نصیر و ابن‌هیثم و خیلی‌های دیگه در جهان علمی غرب، عرب حساب می‌شن. البته حق هم دارن هم نوشته‌هاشون اغلب عربیه هم یه جورایی اسلام با اعراب در جهان شهره است.
  • و نکته آخر اینکه ابن‌هیثم به نظرم در جو غالب اون زمان خیلی خارق‌العاده به دستاوردهای خوب و درستی در مورد نور رسید. دستاوردهایی که غرب 6قرن دیگه بهش رسید و از طرف دیگه حرفهای یونانی‌ها رو (ارسطو واسه خودش غولی بوده اون زمان) رد می‌کرده.

در مورد نکته دومی که بالا گفتم اینو بگم که من مدتیه به تاریخی که تو مغزمون شده مشکوک شدم و این هم به خاطر مطالعه کم و علم ناچیزمه. شک به چی؟ به اینکه آقا! کی‌ها رو ایرانی فرض می‌کنیم؟

فرض کنید آقای متین شخص مشهوریه. چند حالت که بیشتر نداره:

  • اول: آقای متین در محدوده‌ای زندگی می‌کرده که امروز ایرانه.
  • دوم: آقای متین در محدوده‌ای زندگی می‌کرده که در اون زمان ایران بوده ولی الان نیست.
  • سوم: آقای متین در محدوده‌ای زندگی می‌کرده که در نه اون زمان ایران بوده و نه الان ایرانه، ولی خب فارسی صحبت می‌کرده.
  • چهارم: آقای متین در محدوده‌ای زندگی می‌کرده که امروز تحت تسلط ایرانه ولی اون زمان تحت حاکمیت دیگه‌ای بوده.

حالا کدوم اینها رو ایرانی فرض می‌کنیم؟ تو تاریخ ما همشو ایران حساب می‌کنن! ولی منطقی نیست! مثلاً مورد دوم رو اگه ایرانی بگیریم دیگه مورد چهارم ایرانی نمیشه دیگه... خلاصه شیر تو شیره تو مغزم!


قسمت بعدی: علم در قرون وسطی.

پی‌نوشت: بعد از خوندن تاریخ علم کمبریج از ابتدا تا قبل از انقلاب صنعتی، باید خودم یه خلاصه‌ای از تاریخ علم بنویسم.



تاریخ علمعلمفیزیکصفرنور
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید