ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

52. شروع فلسفه

این پست بسیار کوتاه ولی لازم است.

همیشه برای شروع فلسفه می‌روند به سراغ پیشاسقراطیان و بعد سقراط و بعد تازه می‌رسند به افلاطون. من این راه را دوست ندارم.

من قصد خواندن کتابهایی را دارم که همانان نوشته‌اند و دلم نمی‌خواهد با دسته‌بندی‌های لوس پیشاسقراطیان و قراردادن آنان در یک متن طولانی و تکه‌پاره خودم و شما را خسته کنم. در ضمن هدف من اینجا خواندن و بررسی تاریخ فلسفه نیست.

پس

من بدون گفتن از تالس و دموکریتوس و فیثاغورث و بقیه دوستان و همدوره‌ای‌هایشان یکراست می‌روم سراغ مجموعه کامل افلاطون.

سقراط را هم ما بیشتر از نگاه افلاطون و کمی هم از چشم گزنفون دیده‌ایم پس در خوانش آثار، خودمان با آنها آشنا می‌شویم لازم نیست کسی دیگر دوباره واسطه شود و سقراطی را که افلاطون به ما شناسانده از زاویه چشم خودش به ما نشان دهد.

آماده باشید که کل آثار افلاطون را یک به یک خواهم خواند و از آنها خواهم نوشت. پیش به سوی خوانشی طولانی و عمیق و جذاب...

شروع فلسفهفلسفهافلاطونچالش تاریخ و ادبیات جهانتاریخ و ادبیات جهان
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید