ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

53. مجموعه افلاطون

در مورد افلاطون باید صحبت کرد ولی الان زود است، ترجیح می‌دهم پستی در میان خوانش آثارش در موردش بنویسم، آن زمان کمی با هوای نوشتارش و نگاهش آشنا شده‌ایم، پس در این پست فقط آثارش را مختصر معرفی می‌کنم.

نمی‌دانم دسته‌بندی آثارش چگونه است ولی آنچه من دارم یک مجموعه چهارجلدی با ترجمه آقای لطفی است. مجموعه آثار افلاطون.

این مجموعه نوشتارهای افلاطون است که هر یک با نام مخصوصی به موضوع خاصی پرداخته است:

  1. آپولوژی
  2. کریتون
  3. پروتاگوراس
  4. لیزیس
  5. لاخس
  6. خارمیدس
  7. اوتیفرون
  8. گرگیاس
  9. منون
  10. مهمانی (ضیافت)
  11. فایدون
  12. هیپیاس بزرگ
  13. ایون
  14. آلکیبادس
  15. هیپیاس کوچک
  16. منکسنوس
  17. کراتیلوس
  18. اوتیدم
  19. جمهوری
  20. فایدروس
  21. ته‌ئه‌تتوس
  22. سوفیست
  23. مرد سیاسی
  24. پارمنیدس
  25. فیلبس
  26. تیمائوس
  27. کریتیاس

مابقی آثارش 13 نامه و 12 مجموعه قانون است.

بعد از خواندن هر کدام از موارد بالا مطلبی خواهم نوشت ولی پیش از آن لازم است یادآوری کنم

افلاطون در قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد در دوران شکوفایی یونان در آتن می‌زیسته است البته دوران طلایی آتن که آن را با پریکلس منطبق می‌دانیم تمام شده ولی هنوز یونان به دست رومیان یکسره نابود نشده است. اگر بخواهم تطبیقی با تاریخ ایران زده باشم در این زمان اردشیر دوم در ایران حکومت هخامنشیان را اداره می‌کند. صرفاً خواستم تصویری کلی از زمان و مکان افلاطون داشته باشیم.

در پست بعد آپولوژی (دفاعیه سقراط) را مرور می‌کنم.

افلاطوندفاعیه سقراطفلسفهچالش تاریخ و ادبیات جهانتاریخ و ادبیات جهان
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید