ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۲۵ روز پیش

86. علم‌خوانی: انفجار بزرگ،‌Big Bang

این اسم Big Bang خیلی جذابه برای من. درسته که توی انگلیسی معناداره ولی برای من انگار داری صدای یه انفجار بزرگ رو در میاره مثل اینکه بگی بووووم😄

کتاب انفجار بزرگ کتابیه حجیم و کمی هم سخت‌خوان! ازین جهت سخت‌خوانه که ترجمه‌اش کم‌ایراد نیست و ویراستاریش هم یه جوراییه خواب‌آلوده انجام شده برای همین خوندن رو کمی سخت می‌کنه.

ولی نظم فکری خوبی داره و محتوایی که توش به کار رفته خسته‌ات نمی‌کنه. این کتابا سلیقه‌ی من نیست روزی دوستی بهم هدیه‌اش داد که ازون سال تا الان که کتاب رو خوندم حدود هفت سالی می‌گذره🤐 زشته! باید زودتر می‌خوندمش ولی نشد دیگه😏

از کتاب بگم:

6فصل داره:

  • در آغاز
  • نظریه‌هایی درباره جهان
  • مناظره‌ای بزرگ
  • ولگردان کیهان
  • تغییر تفکر
  • گفتار پایانی

کتاب جوری نوشته شده که هر فصل برای خودش یه ایالت خودمختاره و نیاز و ربط چندانی به فصلهای قبل و بعد خودش نداره. من فصل اول و دوم رو خوندم و بقیه‌اش رو نخوندم به خاطر اینکه خیلی دیگه به خود کیهان مربوط بود و من اونقدرها دوست ندارم تو فضا عمیق بشم😁

فصل اول در مورد نگاه به آغاز جهانه و از نظریه‌های یونان باستان شروع می‌کنه تااااا الان و به نظر من خوب و منظم این روند رو طی می‌کنه فقط کمی خلاصه است که برای یه فصل از یه کتاب طبیعیه.

فصل دوم در مورد اینه که جهان رو چطور درک کردیم و می‌کنیم و بیشتر به جهان نیوتونی و جهان انیشتینی پرداخته. با اینکه به نظرم این فصل هم مثل فصل اول منظم و همونطور مختصره ولی حق مطلب ادا نشده. در واقع اگر کسی فقط با این فصل از این کتاب بخواد با نگاه نیوتون و انیشتین آشنا بشه یا گیج میشه یا توهم دانش پیدا می‌کنه. فصل دوم مقایسه‌ایه بین این دو نگاه برای افرادی که خودشون با این دو نگاه آشنایی خوبی دارن.

بقیه فصلها رو هم نخوندم و شاید حالا حالاها هم نخونم!

فصل اول کتاب اگر کتابی جدا بود با همه‌ی ایرادتش به همه دوستداران تاریخ و علم توصیه می‌کردم ولی با وجود فصلهای دیگه کتابی نیست که توصیه‌اش کنم.

همین😉


طبق قرارم با خودم لیست خوانش رو انتهای این پست هم بذارم ببینیم چی در پیش داریم:

لیست از پست 84 منهای کتابهایی که خوندم:


انگار لیسته تکون نمی‌خوره🥴

تاریخ جهانتاریخ علمفیزیکبیگ بنگکتاب
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید