ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۱۶ روز پیش

88. علم‌خوانی: فیزیکدانان بزرگ جلد یک یا دو یا هیچ‌کدوم!؟

یه بار این کتاب رو توی کتابخونه دیدم البته جلد دومش بود و هر چی با مسئول کتابخونه چونه زدم که چرا دو تا از جلد دوم خریدید در حالی که جلد اولش رو نداریم متوجه منظورم نشد! و شاید باورتون نشه مدام میگفت لابد جلد اولشو ننوشتن هنوز!!!🤐

ایشون جلد دوم هستن
ایشون جلد دوم هستن


خلاصه جلد دوم رو آوردم خونه و هر کاری کردم پیش نرفت که نرفت! با خودم گفتم چون جلد دومه باهاش غریبه‌ام...

رفتم یه کتابخونه‌ی دیگه و جلد اولشو گرفتم ولی اونم پیش نرفت که نرفت! با خودم گفتم تو اهل کتاب دیجیتالی، بگرد پیداش کنی اونجوری بخون...

پیداش کردم و ریختم توی کتابخوانم ولی بازم پیش نرفت که نرفت! 🥴

وقتی پست 84 رو نوشتم گفتم خب! دیگه اومدی اینجا حتماً می‌خونمت... چندین بار رفتم سراغش ولی بازم پیش نرفت که نرفت! به خودم گفتم زبون آدمیزاد حالیم نمیشه انگار به زور باید بخونیش🤨

به زور با هزاران آه و نفرین بخش گالیله و نیوتون رو خوندم ولی دیگه دست از شکنجه خودم برداشتم و جلوتر نرفتم🙄


جان من جلد کتاب رو ببینید:

انگار از یه مشت منتظر اعدام عکس گذاشتن!🙄

سرفصلهای کتاب عالیه و من حسابی جذبش شدم:

  • چگونگی حرکت افلاک، گالیله
  • مردی همیشه در حال تفکر،‌ نیوتون
  • داستانی از دو انقلاب، سادی‌کارنو
  • موضوعی ناشناخته، رابرت مایر
  • تعهد مقدس،‌ جیمز جول
  • وحدتها و یک وحدت‌جو، هلمهولتز
  • دانشمندی با ذوق هنری،‌ تامسون
  • راهی به سوی بی‌نطمی، کلازیوس
  • بیشترین سادگی،‌گیبس
  • آخرین قانون، نرنست
  • نیرویی از طبیعت،‌ فارادی
  • جادوگر،‌ ماکسول
  • مولکولها و انتروپی،‌ بولتزمن
  • ماجرای جسورانه در تفکر،‌انیشتین

این فهرست به من گفت نظم فکری خوبی در کتاب حاکمه و از کسانی هم حرف زده که من هیچی ازشون نمیدونم مثلا قضیه هلمهوتز رو حسابی می‌شناسم ولی خودش و زندگیشو نه.

ولی متن کتاب به شدت سرد، بی‌روح، خسته‌کننده و زشت بود. انگار که به زور نوشته شده باشه و بعدتر و بدتر به زور خواسته کمی چاشنی قصه بریزه تو کتاب. یه درهم‌جوش بدمزه‌ای شده بود که من هر چه تلاش کردم از گلوم پایین نرفت.

امیدوارم بعدها نظرم در مورد کتاب عوض نشه چون اگه عوض بشه نمی‌دونم چطوری می‌تونم این حرفهامو پی بگیرم🙄

ظاهر نوشتاری کتاب هم خییییلی بده. اندازه نوشتار با توجه به قطع صفحه خوب نیست و من نمی‌دونم چطوری چاپ شده که مثل کانادایی‌هاست! یخ و رنگ‌پریده!

خلاصه که نخوندمش...🤐


و اما برم سراغ فهرست خودم، لیست کتابهای پست 84 منهای کتابهای خونده شده میشه این:


تاریخ علمعلمفیزیککتابدانشمند
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید