شبیر عابد
شبیر عابد
خواندن ۵ دقیقه·۲ ماه پیش

نقد سریال بازنده: آنچه از یک درام جنایی انتظار داریم

بازنده، سریالی در ژانر درام معمایی، به کارگردانی و نویسندگی امین حسین پور و تهیه‌کنندگی احسان ظلی پور است و به تازگی از پلتفرم فیلیمو به نمایش درآمده است. این سریال با بهره‌گیری از داستانی پیچیده و کارگردانی دقیق، توانسته جای خود را در دل مخاطبان باز کند. در این مقاله،به نقد عوامل و بررسی نکات سریال، می پردازیم.


علیرضا کمالی و محمد علی محمدی، در سریال بازنده
علیرضا کمالی و محمد علی محمدی، در سریال بازنده

کارگردانی

به جرئت میتوان گفت؛ امین حسین پور، با کارگردانی دقیق و ساماندهی پلان‌ها، توانسته هر نما از سریال را به یک تجربه بصری کم‌نظیر، تبدیل کند. در بازنده، هر پلان با دقت بسیاری طراحی و به‌ اجرا درآمده است. هماهنگی بین نورپردازی، رنگ‌بندی و جزئیات صحنه به وضوح قابل مشاهده است و نشان از هنر کارگردانی حسین پور (و تسلط او به اجزای سریال) دارد. این دقت -در کارگردانی- باعث شده، تا هر صحنه دارای عمق و معناداری خاصی باشد که بیننده را به تحلیل و پیگیری وضعیت شخصیت‌ها و ماجراها می‌کشاند.

کارگردان درمانگر، در بازنده نیز توانسته است با استفاده از سبک خاص کارگردانی خود، هر پلان را به‌گونه‌ای هدایت کند، که نکات و جزئیاتی که در آن نهفته است، به درستی به بیننده انتقال یابد. استفاده از قاب‌بندی‌های دقیق و تمرکز بر جزئیات کوچک مثل نگاه‌ها و اکت های بازیگران (در کلوزآپ)، کارگردانی ماهرانه حسین پور را برای مخاطب، به نمایش می گذارد. همچنین در هر صحنه، همبستگی کامل بین رنگ‌بندی پس‌زمینه، لباس‌ها و گریم بازیگران به چشم می‌خورد که نشان از دقت بالا در طراحی صحنه و هماهنگی میان عوامل مختلف دارد.

بازیگری

به جرئت میتوان گفت: سریال بازنده، از بهترین casting، میان آثار جنایی ایرانی، برخوردار است (به استثنای یک یا دو بازیگر). بازیگردانی دقیق حسین پور در این سریال، به بازیگران در داشتن عملکردی بسیار طبیعی و باورپذیر، کمک کرده است. انتخاب بازیگران برای هر نقش، به‌گونه‌ای انجام شده که با شخصیت‌های فیلمنامه هماهنگی کامل دارند. بازیگران با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف بازیگری و هدایت کارگردان، توانسته‌اند احساسات و پیچیدگی‌های شخصیت‌های خود را به بهترین نحو ممکن به تصویر بکشند.

نکته قابل توجه درباره ی بازنده، توانمندی‌های بازیگران در انتقال احساسات و تعلیقات روانی است. این امر به‌خصوص در صحنه‌هایی که نیاز به بروز احساسات عمیق‌تر -و نمایش پیچیدگی‌های ذهنی کاراکترهاست- به خوبی مشهود است.

صدف اسپهبدی و علی مردانه در سریال بازنده
صدف اسپهبدی و علی مردانه در سریال بازنده

فیلمنامه

فیلمنامه «بازنده» با نگاه خاص خود به پیچیدگی‌های ذهن انسان، یکی از نقاط قوت اصلی سریال به شمار می آید. روند پرونده های جنایی، در این فیلمنامه با دقت و جزئیاتی بی‌مثال نگاشته شده‌اند و در ضمن، دارای ریتم مناسبی می‌باشند که بیننده را، تا پایان هر قسمت جذب خود می‌کند. حضور استوری برد دقیق در این سریال نیز نشان‌دهنده توجه نویسنده به جزئیات و پیوستگی روایت داستانی است.

فیلمنامه ی سریال بازنده در هر قسمت، لایه‌های تازه‌ای از داستان را برجسته می‌کند و به ‌تدریج اطلاعات جدیدی به مخاطب ارائه می‌دهد، که این امر باعث افزایش تعلیق و جذب بیشتر بیننده می‌شود. همچنین؛ فیلمنامه با بهره‌گیری از عناصر روانشناختی، به تحلیل عمیقی از شخصیت‌ها و روابط آن‌ها می‌پردازد؛ که این امر به واقعیت‌بخشی و باورپذیری داستان کمک زیادی می‌کند.

تدوین

تدوین دقیق و هنرمندانه سریال بازنده باعث شده تا هر صحنه، به‌راحتی و بدون هیچ گونه فاصله‌گذاری غیر ضروری به صحنه بعدی متصل شود. این امر، علاوه بر حفظ ریتم داستان، به ایجاد حس تعلیق و هیجان کمک شایانی کرده است. تکنیک‌های مختلف تدوین، نظیر قطع‌های سریع و استفاده مناسب از جلوه‌های ویژه در این سریال به خوبی به‌کار گرفته شده‌اند.

تدوین‌گر سریال نیز، با تغییرات متناسب در سرعت پخش، توانسته است ریتم داستان را حفظ کرده و حس معماگونه و هیجان‌انگیز سریال را تقویت کند. این موضوع باعث شده تا سریال در طول زمان پخش، نه تنها جذابیت خود را از دست ندهد، بلکه هر چه بیشتر تعلیق و هیجان ایجاد کند.

صابر ابر، علیرضا کمالی و سارا بهرامی در سریال بازنده
صابر ابر، علیرضا کمالی و سارا بهرامی در سریال بازنده

فیلم‌برداری

فیلمبرداری سریال «بازنده» با استفاده از لنزهای مناسب و زوایای خلاقانه، توانسته است تصاویری زیبا، و باکیفیت ایجاد کند. قاب‌بندی پلان‌ها به گونه‌ای است، که هر صحنه دارای یک ترکیب‌بندی بصری زیبا و هنری است. این موضوع نه تنها به جذابیت بصری سریال افزوده است، بلکه به انتقال بهتر احساسات و مفاهیم داستانی نیز کمک کرده است.

فیلم‌بردار با استفاده از زوایای مختلف -از نمای نزدیک تا نمای دور- توانسته ابعاد مختلف صحنه‌ها، و احساسات شخصیت‌ها را به شکل مطلوبی به تصویر بکشد. استفاده از نورپردازی و رنگ‌بندی متناسب با حال و هوای هر صحنه نیز، به تاثیرگذاری بیشتر تصاویر کمک کرده است. بطور مثال؛ در صحنه‌های تاریک و معمایی، نورپردازی کم و استفاده از سایه‌ها، حس و حال خاصی به سریال بخشیده است که با تم جنایی آن همخوانی کامل دارد.

موسیقی متن

موسیقی متن سریال، با تنوع و تناسب خود، توانسته حالات و احساسات مختلف شخصیت‌ها و همچنین، صحنه‌ها را به خوبی بازتاب دهد. موسیقی‌ها با دقت انتخاب و تنظیم شده‌اند و در هر صحنه، به‌طور کامل با لحظات دراماتیک و پرتنش سریال همخوانی دارند. این ترکیب هماهنگ موسیقی و تصویر، تجربه‌ای بی‌نظیر برای مخاطب ایجاد می‌کند.

پیام آزادی (آهنگساز)، در بازنده، با بهره‌گیری از سازهای مختلف و ترکیب‌های هارمونیک مناسب، توانسته است حال و هوای صحنه‌ها را، به خوبی انعکاس دهد. در صحنه‌های هیجان‌انگیز و تعلیقی، از موسیقی‌های تند و پر تنش استفاده شده که باعث ایجاد هیجان در بیننده می‌شود. و برعکس، در صحنه‌های آرام و حسی، موسیقی‌های ملایم انتخاب شده که به ایجاد فضای احساسی و تعاملی سریال، کمک کرده است.


در نهایت، «بازنده» با بهره‌گیری از تمامی عناصر سازنده خود، توانسته است اثری بسیار موفق و قابل توجه در عرصه سریال‌سازی ایرانی باشد. این سریال نه تنها توانسته است نظر مثبت مخاطبان را جلب کند، بلکه در جذب تحلیل‌گران و منتقدان نیز موفق بوده است. به‌طور کلی، می‌توان گفت که «بازنده» یکی از بهترین نمونه‌های سریال‌های درام جنایی- کارآگاهی است، که با استفاده از ترکیب موفق کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری، تدوین و موسیقی، توانسته اثرگذاری بالایی داشته باشد و مخاطبان را تا انتها همراه خود نگه دارد.

ممنون از توجه شما

*: تیم بازیگری

سریالبازندهسینماجنایینقد فیلم
معلم، منتقد و تحلیلگر سینما، گرافیست، تدوین گر آماتور
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید