این مطلب اولین بار در بلاگ PSPro.ir منتشر شده است.
قسمت اول: تاریخچه و آینده بازیهای بتل رویال (۱) | بتل رویال چیست؟
بخشهای چندنفره آنلاین و حالتهای جدید و خاص بتل رویال، روی رایانههای شخصی امتحان شدند و سپس، راه خود را به دیگر بازیها هم در رایانههای شخصی و هم در کنسولها باز کردند. در ظاهر، بازیهای بتل رویال نوعی حالت Deathmatch در بازیهای آنلاین رایانههای شخصی که اولین بار در دهه ۹۰ میلادی محبوب شدند هستند. با در دسترس بودن مادسازی برای بازیهای رایانههای شخصی که به لطف نرمافزارهای رایگان توسعهدهندگان روز به روز هم محبوبتر میشدند، جوامع آنلاین گیمرها موفق شدند که با ساخت این مادها، تجربههای متفاوتی را رقم بزنند، حتی در بازیهایی که اصلا انتظارش نمیرفت. به عنوان مثال، بازیهایی مثل Counter Strike و League of Legends ابتدا کار خود را به عنوان مادهایی برای بازیهای Half-Life و WarCraft III شروع کردند و به قدری قوی بودند که سازنده اصلی این بازیها نیز به آنها عکسالعمل نشان دادند.
برندن گرین (Brendan Greene)، خالق بازی PUBG در مصاحبهای با GameSpot گفت که مادهای ساختهشده توسط بازیکنان، تاثیر بزرگی روی صنعت بازی گذاشته است. او گفت: «پنج بازی بزرگ در ۲۰ سال گذشته، همه از مادها به وجود آمدند. بازیهایی مثل LoL، CS:GO و Dota 2 همگی در ابتدا ماد بودند و من فکر میکنم دلیل محبوبیت آنها نیز این است که مادینگ، آزادی ریسک کردن را به توسعهدهنده میدهد و او میتواند چیزی خلق کند که شاید کسی درخواستش را نداشته باشد، اما چیزی است که همه دوست دارند بازی کنند. این کاری بود که من میخواستم انجام دهم. میخواستم یک بازی بتل رویال درست کنم که خودم دوست داشتم بازی کنم و فکر میکنم که آزادی خلق هر چه که دوست داری، مزیتی است که مادسازی به شما ارائه میدهد.»
همزمان با عرضه فیلم The Hunger Games در اوایل دهه ۲۰۱۰، بازی Minecraft به یکی از محبوبترین بازیهای معاصر تبدیل شد و با ویژگیهای متفاوتی مثل ساخت و ساز آزادانه و مدیریت منابع، بازی مناسبی برای تمام سنین بود. مارکوس پرسون (Markus Persson) خالق این بازی پس از محبوب شدن ویدیوها و تصاویر مختلفی از بازی، سریعا به چهره معروفی در جهان بازی تبدیل شد. لذت گشتن در دنیایی که هر بار به شکل تصادفی ایجاد میشود، ساختن آیتمهای مختلف، ساختن خانه، جمعآوری منابع و مبارزه با موجوداتی که در شب پیدا میشوند، باعث شد که بازی Minecraft همیشه در حال پیشرفت و افزایش محبوبیت باشد. با توسعه پیدا کردن بازی Minecraft، ابزارهای ساخت و ساز آن نیز گسترش پیدا کرد و طرفداران میتوانستند داراییها و حتی سناریوهای موردعلاقه خود را به بازی اضافه کنند. گروه قدیمیتری از بازیکنهای این بازی که به The Hunger Games هم علاقهمند بودند، مادهای رقابتی تازهای برای بازی ساختند که Hunger Games نام داشت و اکنون Survival Games نام گرفته است. همانند فیلم، بازیکنها مجبور بودند در فضایی محدود، با هم به مبارزه بپردازند. این حالت مبارزهای، تغییر رویکرد هیجانانگیزی نسبت به بخش اصلی Minecraft بود که سرعت ملایمی داشت و مبارزه در آن، از اولویتها نبود.
بازی دیگری که بین بسیاری از بازیکنهای آنلاین رواج داشت، عنوان جذابی بود به نام DayZ. این بازی نیز در ابتدا یک ماد سفارشی برای بازی نظامی و تاکتیکی Arma II بود. دین هال (Dean Hall)، خالق بازی DayZ میخواست یک بازی آنلاین شوتر نیمهاجتماعی بسازد که در محیط تاریک و خطرناک آن، منابع محدود بودند و دوستیها و اتحادهایی که با دیگران ساخته میشوند، ممکن است به راحتی از بین بروند. البته زامبیها را هم نباید فراموش کرد! بازی DayZ پر از زامبیهای کشنده بود. سرانجام بازی DayZ به عنوان یک بازی مستقل عرضه شد و هال نیز به شرکت سازنده Arma یعنی Bohemia پیوست. با افزایش محبوبیت این بازی شوتر زامبیمحور جهانباز، بازیکنهای آن شروع به ساخت مادهای جدید و مختلف برای بازی کردند. یکی از این بازیکنها که نام کاربری آن PlayerUnknown بود، ماد DayZ Battle Royale را در سال ۲۰۱۳ عرضه کرد. مدت زیادی نگذشت تا توسعهدهندگان دیگری هم پتانسیل موجود در این ماد جدید رایگان را دیدند.
من در اینستاگرام | من در توییتر