در این سلسله نوشته قصد دارم تا پیرامون چند موضوع مهم در نشر محصول صحبت کنم. اگر این سوالات ذهن شما رو هم درگیر کرده با من در این متن همراه باشید:
نکته مهم دیگه اینکه شاید این صحبتها در حیطههای مختلفی کاربرد داشته باشه ولی به طور خاص برای استفاده در مارکت بازیهای موبایل در درجه اول و بازیهای PC و کنسول در درجه دوم نوشته شده. حتما نظراتتون رو هم بگید زیر همین نوشته تا در نوشتههای بعدی به نکات مورد توجه شما هم بپردازم.
به طور خلاصه پابلیشر به طور اساسی روی دو موضوع اثر جدی داره:
پس همین اول کار اگر فکر پابلیشر شدن ( صرفا به خاطر اینکه چند تا بازی موفق توی مارکت دارید )به سرتون زد ابتدا به این فکر کنید که ارزش محوری که شما میتونید خلق کنید چه ارتباطی با این دو تا اصل داره.
از طرفی به عنوان توسعهدهنده هم این خیلی مهمه که در هنگام انتخاب پابلیشر خودتون به این توجه داشته باشید که دقیقه اونا میخوان چه ارزشی به محصول شما اضافه کنن و چقدر میتونن توی دو بحث مهم awareness و همچنین availability نقش ایفا کنن. بسیاری از پابلیشرهایی که همون اول کار به سراغ تیمها میان واقعا آورده جدی ندارن و صرفا میخوان پرتفوی خودشون رو پر نگه دارن و در پروژه های دیگه شون بیشتر تو چشم باشن. پس حواستون خیلی به این نکته باشه.
یک فرق اساسی که باید حواستون بهش باشه تفاوت یک توزیع کننده (distributor) با یک ناشره (publisher). در فرآیند توزیع صرفا محصول به داخل مارکت هل داده میشه تا هرکسی که علاقه داره خرید انجام بده اما ناشر این علاقهها رو در جامعه هدف خودش هدایت میکنه و به سمت و سوی خرید میکشونه.
اینکه پابلیشر شما بتونه واقعا محصول رو به سگمنت مورد نظر شما برسونه و اونها رو ترغیب به خرید یا استفاده کنه چیزیه که تفاوت یک ناشر خوب و یک ناشر بد رو مشخص میکنه. برای این کار در واقع یک ناشر خوب چند تا کار رو برای شما انجام میده:
پس تا همینجا هم مشخصه نقش ناشر چقدر برای بلوغ صنعت مهمه و شاید بدون ناشر تیمها سالیان سال طول بکشه تا بتونن خودشون رو به قلههای مارکت برسونن.
در ادامه این سلسله نوشتهها میخوان به این ترتیب به موضوعات بپردازم. حتما در موردشون نظر بدید:
لینک قسمت دوم
لینک قسمت سوم
لینک قسمت چهارم
لینک قسمت پنجم