مجله‌ی آدرنالین
مجله‌ی آدرنالین
خواندن ۱ دقیقه·۷ سال پیش

«دوتا» صدایش کنید

یک نقشه‌ی ساده‌ی بازی وارکرفت ۳ بعد از تبدیل شدن به یک اثر مستقل حالا هر ساله رکورد جوایز تورنمنت‌های بازی‌های رایانه‌ای را به نام خود ثبت می‌کند تا شرکت وَلو حتی این بخش نوپا از صنعت بازی‌های رایانه‌ای را نیز زیر سلطه خود قرار دهد. سال ۲۰۰۹ هنگامی که ولو، تیمِ Icefrog را استخدام کرد تا نقشه‌ی خود را به یک بازیِ کامل تبدیل کند همگان منتظر بودند تا ببینند اولین بازی سبکMOBA (بازی‌های چندنفره آنلاین مبارزه‌ای) این شرکت چگونه خواهد بود. شاید ساخت بازی‌های شوترِ عالی تخصص ولو به شمار رود ولی مسلما آن‌ها تجربه چندانی در سبک بازی‌های چندنفره آنلاین مبارزه ای نداشتند. از حدود سال ۲۰۰۹ به بعد این اثر در حالت بتا به سر می‌برد تا سال ۲۰۱۳ که به صورت رسمی بازی Dota 2 عرضه شد. از سال ۲۰۱۱ و نمایشگاه گیزکام که زمان رونمایی عمومی این بازی به شمار می‌رفت Dota 2 مورد استقبال شدید علاقه‌مندان قرار گرفت و به سرعت بین بازیکنان سابق نقشه Dota محبوب شد. در سال ۲۰۱۵ ولو به نوعی این اثر را به لطف موتور «سورس ۲» بازآفرینی کرد تا شاهد پیشرفت بسیاری در گرافیک تکنیکی و هنری آن باشیم. در زمان انتشار Dota 2 منتقدان با تحسین از این اثر نقدهای بسیار خوبی را منتشر کردند که باعث ثبت متای ۹۰ برای این بازی در سایت متاکریتیک شد. حالا بازی Dota 2 با بیش از ۱۳ میلیون بازیکنِ منحصر به فرد و روزانه به صورت میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بازیکن، یکی از فاخرترین ساخته‌های این کمپانی به حساب می‌آید. هر چند موفقیت و سود کلانِ این بازی بر کسی پوشیده نیست اما دردسرهای آن نیز کم نبوده و شاهد دعوای حقوقی بسیاری بین دو شرکت بلیزارد و ولو بر سر لایسنسِ قهرمان‌های بودیم که در تلخ ترین آن Icefrog مجبور به تغییر Skeleton King شد تا پادشاه دوتابازها جای خود را به Wraith King دهد.

منبع: زومجی

https://www.aparat.com/v/925Yx
کسب و کارآدرنالینمجلهواقعیت افزودهdota2
مجله‌ی واقعیت افزوده‌ی "آدرنالین"، اولین مجله‌ی تماماً واقعیت افزوده‌ی ایران | کاری از انجمن بازی‌سازی دانشگاه باهنر کرمان، با همکاری استدیو "به‌یاد" و اپلیکیشن "زردنبو" | اجازه‌ی دسترسی از کافه‌بازار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید