مجله‌ی آدرنالین
مجله‌ی آدرنالین
خواندن ۲ دقیقه·۷ سال پیش

اسیلوسکوپ، نه برای فیزیک بلکه برای بازی

نویسنده: سروش هاشمی


در سال 1958 «ویلیام هایگِنبوثان» فیزیکدان آمریکایی که در آزمایشگاه ملی بروکهاوِن مشغول کار بود، بازی‌ای به نام Tennis For Two را تنها به منظور سرگرمی و ایجاد علاقه در مردم نسبت به کارهای علمی خلق کرد.

هایگنبوثان در حالیکه مشغول مطالعه‌ی کتابچه‌ای راهنما از یک کامپیوتر آنالوگ بود به ایجاد این بازی ترغیب شد. کتابچه‌ی راهنما شامل دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی تولید منحنی بر روی صفحه نمایش اسیلوسکوپ و شبیه‎سازی مسیر موشک بود.

هایگنبوثان در ادامه‌ی مسیر تحقیقاتش با بکارگیری مجموعه‌ای از کامپیوترهای آنالوگ و مدارات ترانزیستوری موفق به اشتراک تصویر در نمایشگرهای اسیلوسکوپی شده بود. بازی ساده‌ی این دانشمند شامل تور، توپ و یک کنترل‌کننده بزرگ آلومینیومی بود که اجازه ضربه زدن به توپ از بالای تور را می‎داد. تنیس هایگنبوثان یک موفقیت تمام عیار و یک تجربه‌ی کاملا جدید برای بازدیدکنندگان در بروکهاون بود و مردم برای بازی کردن این بازی صفی به طول ده‌ها متر تشکیل می‌دانند.

مانند تمام اولین‌ها برای سال‎های متوالی بازی «تنیس برای دو» موضوع مهمی در مجامع علمی بود. همانطور که در اوایل دهه‌ی 1940 دستگاهی به نام لوله‌ی اشعه کاتدی توسط «توماس تی گولد اِسمیت» طراحی شده بود و مورد توجه قرار گرفته بود.

اولین بازی مبتنی بر صفحه نمایش گرافیکی و دیجیتال در سال 1952 پدید آمد. Tic-Tac-Toe برای محاسبات و اهداف تحقیقاتی ساخته شده بود و به تنهایی یک بازی محسوب نمی‌شد، در واقع این بازی‌ را به منظور مطالعه اثر متقابل انسان و کامپیوتر در یک محیط تحقیقاتی طراحی کرده بودند.

بعدها در دهه‎های 1970 و 1980 یک تعریف از بازی ویدویی بصورت جهانی مد نظر قرار گرفت که بر طبق آن یک بازی ویدویی باید بازی‎ای باشد که توسط دستگاه‎های ویدوییِ مبتنی بر نمایشِ شطرنجی، مانند تلویزیون و یا کامپیوتر نمایش داده شوند. با این تعریف تقریبا همه‌ی عناوین ساخته شده قبل از سال 1970 به عنوان یک بازی ویدویی در نظر گرفته نخواهند شد.

با وجود این اما تنیس برای دو یک بازی کامپیوتریِ ساده برای سرگرم کردن کاربران به شمار می‎رفت که شامل یک رابط کنترل برای بازی بود، همچنین این بازی دارای رندر گرافیکی مختص به خود نیز بود.

پس می‌توان با این توضیحات از میان بازی‌های اولیه، تنیس برای دو را به عنوان اولین بازی ویدویی تاریخ در نظر گرفت و به این بخش از ماره‌ی نخست آدرنالین پایان داد.


https://www.aparat.com/v/cPIAB


منبع:

http://www.howtogeek.com/trivia/what-was-the-first-video-game/





کسب و کارآدرنالینمجلهواقعیت افزودهبازی
مجله‌ی واقعیت افزوده‌ی "آدرنالین"، اولین مجله‌ی تماماً واقعیت افزوده‌ی ایران | کاری از انجمن بازی‌سازی دانشگاه باهنر کرمان، با همکاری استدیو "به‌یاد" و اپلیکیشن "زردنبو" | اجازه‌ی دسترسی از کافه‌بازار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید