نویسنده: محمدرضا امینی
این سری مقاله برای آشنایی شما با مراحل ساخت یک بازی ویدیویی و افراد و منابع لازم برای آن است. با تاریخچه ساخت بازیهای ویدیویی آشنا میشویم و همچنین میآموزیم که یک بازی چیست و چگونه میتوان یک ایده کلی را به یک بازی تمام عیار تبدیل کرد. پس با آدرنالین همراه باشید تا وارد دنیای بزرگ و جذاب بازیهای ویدیویی شویم.
این قسمت از مقاله بطور ویژه برای کسانی نوشته شده که در دنیای بازیهای ویدیویی و ساخت آنها تازه وارد هستند. در جامعه علمی بازیسازی، تعریفهای مختلفی برای بازی وجود دارد. برخی محققها تاکید دارند که یک بازی باید یک سیستم رسمی بسته باشد که به صورت ذهنی زیر مجموعهای از واقعیت را نمایش میدهد1 و دیگران میگویند بازیها باید دارای بازیبازانی در حال کشمکش با یکدیگر2 باشند. من فکر میکنم این تعریفها به سختی در تلاشاند که هوشمندانه جلوه کنند.
بازیها غالبا سادهتر از ظاهر پیچیدهیشان هستند. برنارد سوتس3 نوشته است: بازی کردن تلاشی داوطلبانه برای غلبه بر موانع غیر ضروری است. این یک تعریف جذاب است، اما هنوز هم برای ذائقه من زیادی علمی است. بهتر است مسائل را ساده پیش ببریم. مثلاً بازی با توپ را در نظر میگیریم. شما فقط یک بازیباز برای توپ بازی نیاز دارید و برخلاف تعاریف بالا بازیباز دیگری برای کشمکش وجود ندارد، و همچنین پرتاب کردن یک توپ به سمت دیوار و گرفتن آن بدون خطا باز هم برخلاف تعاریف بالا نمیتواند زیرمجموعهای از واقعیتهای زندگی باشد؛ مگر اینکه شما یک زندگی خستهکننده داشته باشید! پس پرتاب کردن یک توپ به سمت دیوار فقط پرتاب کردن یک توپ به سمت دیوار است، به همین سادگی.
در این صورت توپ بازی به نظر هدر دادن وقت میرسد، اما همین هدر دادن وقت وقتی به آن قوانین و هدف اضافه کنیم تبدیل به یک بازی میشود. یک قانون مثلا میتواند این باشد که توپ را با دست راستتان پرتاب کنید و با دست چپتان بگیرید، یا اینکه توپ را روی زمین نیاندازید. یک وضعیت پیروزی میتواند مثلا گرفتن توپ ده بار پشت سر هم باشد. یک حالت شکست میتواند نقض کردن هرکدام از قانونها و یا وضعیتهای پیروزی باشد. زمانی که این معیارها عملی شوند، شما یک بازی ساختهاید. از قضا، هرچند ساده، توپ بازی ایدهای کافی بود برای سازندگان یکی از اولین بازیهای ویدیویی: تنیس دو نفره یا «Tennis for two»
س: بازی چیست؟
ج: بازی فعالیتی است که:
· حداقل به یک بازیباز نیازمند است
· دارای قانون است
· وضعیت پیروزی دارد
حالا که می دانید بازی چیست، باید بپرسیم بازی ویدیویی چیست؟
ج: بازی ویدیویی یک بازی است که بر روی یک صفحه ویدیویی بازی میشود.
البته شما میتوانید شروع به کاملتر کردن تعریف کنید و به آن نیامندی هایی مثل دستگاهها، طرحهای کنترل، استانداردهای بازیباز، مبارزه با غول «Boss Fight» و زامبیها! را اضافه کنید اما عقیده من به همین سادگی مطالب بالا و توپ بازی است.
یک چیز دیگر وجود دارد که باید در این مرحلهی ابتدایی نظر بگیریم، هدف بازی. شما باید بتوانید قوانین بازی را سریع و به طور واضح خلاصه و بیان کنید. اگر نمیتوانید، شما یک مشکل بزرگ دارید. دنی بیلسون از مدیران شرکت «THQ» یک قانون عالی در مورد اهداف بازی دارد. او میگوید شما باید بتوانید قوانین بازی را همانند بازیهای رومیزیِ قدیمی خلاصه کنید، همانگونه که آنها روی جعبههایشان اهداف بازی را خلاصه میکردند. مثلاً جملههای زیر از جعبههای بازیهای رومیزی برداشته شده:
جنگ کشتیها: تمام کشتیهای رقیبت رو غرق کن.
منچ: همهی مهرههات رو به محل مخصوصشون ببر.
پس در نتیجه مهمترین مسئله این است که اهداف بازی را ساده در نظر بگیریم. صحبت از بازیهای ساده شد، در قسمتهای بعد شما را به ابتدای خلقت بازیهای ویدیویی خواهیم برد.