ویرگول
ورودثبت نام
افشار محبی
افشار محبی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

میکروفون

اول از همه کار ریموت و بعدش کرونا خیلی از ماها را مجبور کرده که مثل استودیوهای ضبط برنامه به فکر کیفیت نور و صدا باشیم، ظاهر خود را مرتب کنیم، یاد بگیریم مثل مجری ها و بازیگرها به جزییات دقت کنیم و با کلی مشخصات فنی، سخت‌افزار ها و اصطلاحات آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

این فقط شامل حال برنامه نویس های دور کار نیست، معلم‌ها و حتی دانش آموزهای دوران کرونا هم مجبور شده‌اند یک گوشه مناسب خانه را برای فیلم گرفتن و ضبط صدا در نظر بگیرند، میکروفون اضافی بخرند، به محل قرار گیری منبع نور دقت کنند و با تدوین سر و کله بزنند.

از برنامه نویس ها و افراد فنی انتظار می‌رود که خیلی خوب روی این مباحث مسلط باشند، ابزارها را بشناسند و کیفیت صدا و تصویر خوبی داشته باشند. اما متأسفانه موضوع به این سادگی‌ها هم نیست.

زمانی که برای سرگرمی، کیت های الکترونیک می ساختم اطلاعات نسبتاً خوبی راجع میکروفون، بعضی انواع آنها، امپدانس و این‌طور چیزها داشتم. اما این مال چندین سال قبل و زمانی است که همه چیز آنالوگ بود. آن اطلاعات، الان کاربرد زیادی ندارد.

الان چندین روز است که به خاطر نداشتن اطلاعات کافی و ابزار مناسب دچار مشکل کیفیت خیلی پایین صدا هستم. من از یک لپ تاپ ASUS استفاده می‌کنم که CPU ضعیفی دارد ولی عمرش تازه به دو سال رسیده. میکروفون خود لپ تاپ که فقط برای داد زدن به در می‌خورد و هیچ کاربردی ندارد. مدت‌ها از هندزفری که توی جعبه موبایلم بود استفاده می کردم. کمی پارازیت داشت و دقت صدا پایین بود ولی قابل تحمل بود. اما چند روزه که همین هم مشکل پیدا کرده.

از قبل یک میکروفون یقه ای ارزان‌قیمت داشتم اما چون جک آن به لپ تاپ که مشابه گوشی موبایل ها است نمی‌خورد از آن استفاده نمی کردم. دیروز یک تبدیل AUX 2 to 1 خریدم که به نظر کیفیت متوسطی داشت. اما وقتی که به لپ تاپ وصل کردم دیدم مقدار خیلی زیادی نویز دارد. تازه بدون نویزش هم خیلی بهتر از هندزفری نبود، فقط صداهای ضبط شده کمی بلند تر بودند. مشکل هر دو نوع میکروفون جدا از قضیه نویز این است که مقداری صدای پس زمینه در آن‌ها وجود دارد. مثل همان‌ها که دوره نوار کاست وجود داشت. قدیم‌ها به این‌طور صدا ها می‌گفتند هوا دارد (!). در‌واقع صدای ضبط شده با این میکروفون ها هیچ وقت سکوت مطلق ندارد. وقتی با این میکروفون ها سطح صدا را چک می‌کنم هیچ وقت سطح صدا صفر نیست.

برای اینکه همه این چیزها را بهتر بفهمم از نرم‌افزار Audacity استفاده کردم. چندین بار در شرایط مختلف ضبط کردم و نمودارها را چک کردم. ولی نفهمیدم چرا میکروفون یقه ای اینقدر نویز دارد. اول فکر کردم به خاطر الکلی است که به خاطر شرایط کرونا استفاده شده. اما فردا هم همین وضعیت بود. البته یک وقت‌هایی نویز خیلی کم می‌شد که من فکر می‌کردم شانسی است. بالاخره بعد از کلی سعی و خطا چیز عجیبی را پیدا کردم: وقتی که شارژر لپ تاپ وصل بود نویز وجود داشت و وقتی که شارژر وصل نبود مقدار نویز خیلی کمتر می شد.

یک هدفون وایرلس هم از قبل داشتم. با اون هم یک امتحان کردم. کلی با bluetooth اون دردسر کشیدم. چون لوبونتو آن را به خوبی نمی شناخت. مجبور شدم blutoothctl را در خط فرمان اجرا کنم. وقتی هم که درست شد، کیفیت میکروفون خیلی پایین بود در حد همون دو تای قبلی.

الان مانده‌ام میکروفون حرفه‌ای تری بخرم یا نه. اگر مشکل از جک تبدیل بود چه می شود. اصلاً چه‌جور میکروفونی باید بخرم. فرق آن‌ها به غیر از قیمت و برند چیست؟ به همین خاطر مجبور هستم کمی اطلاعات فنی ام را راجع به این موضوع بالا ببرم.

میکروفونaudacityریموتصدازوم
مهندس نرم افزار، توسعه دهنده، برنامه نویس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید