ویرگول
ورودثبت نام
علی رزاقی
علی رزاقی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

سینما در وضعیت پست مدرنیته

بودریار فیلسوف فرانسوی در باره پست مدرن می گوید: ما در دوران جدید وانمایی (Simulation) به سرمی بریم که درآن تکثیر و بازتولید اجتماعی یعنی پردازش اطلاعات، ارتباطات و صنایع مبتنی بر تکنولوژی های اطلاعاتی جایگزین تولید می شوند و اصل سامان بخش جامعه می گردند. در این دوران تکنولوژی جای سرمایه را گرفته و نشانه پردازی یعنی تکثیر انبوه تصاویر و اطلاعات و نشانه ها جایگاه تولید را بدست می آورند.

از قرن هجدهم و شروع مدرنیته در جهان غرب عده‌ای از هنرمندان نه صد درصد، لااقل بسیاری از آنها دنباله رو علم گردیدند و این پروسه حتی در قرن بیستم پس از مطرح شدن نسبیت انیشتین و مکانیک کوانتومی و در نتیجه نسبی‌گرایی علمی و فرونشستن عطش علم‌گرایی باز همچنان ادامه دارد. هنرپست مدرن در جهت نفی تناقض ها و ویژگی‌های زیبایی‌شناختی هنر مدرن که هنر را موضوعی خاص می شمرد و آن را فراتر از ذائقه‌ی عام رشد می داد پدید آمد. درهنر پست مدرن هنرمندان با گرایش به فرم های بیانی جدید، موجب ظهور آثاری در شکل ساده گرایی (مینیمالیسم) تخصیص، هنر چیدمان، هنر مفهومی، نمایش اجرامحور (پرفورمنس آرت) کلاژ (چسبانه‌کاری) و تولیدات چند رسانه‌ای بودند، آثاری که از تلفیق عناصر هنرهای دیگر بدون مرز مشخصی شکل می گرفت. نگرش نسبی گرایی در علم که همراه با تزلزل واقعیت و پاک‏شدگی مرزهای زمانی بود، توجه سینماگران را بخود جلب کرد و گفتمان سینمای پست مدرن بسوی وانمودگی و مرکززدایی از سوژه، مرگ مؤلف، ترکیب ژانرها، کثرت‏گرایی و بینامتنی جریان یافت که در تقابل با گفتمان‏های سایر گونه های سینمایی قرار می‏گرفت.

وانمودگی در هنر پست مدرن بصورت شبیه سازی در شکل تقلید از سبک ها و الگوهای زیباشناختی گذشته است که نه واقعیت بیرونی دارند و نه نسخه اصلی هستند. در بحث بینامتنی، ارجاع به متون، فیلم ها و مفاهیم قدیمی سینما یا هنرهای دیگر، با برداشت های جدید از مفاهیم آنها ارائه می شود. شاید بلید رانر Blade Runner اثر ریدلی اسکات مشهورترین و واضح ترین اثر پست ‌مدرن سینمایی باشد که در سال ۱۹۸۲ ساخته است و دربارهٔ یک پادآرمانشهر(شهری در آینده) و سایبورگ‌ ها، ماشین هایی که هیبت انسانی دارند در صورت نافرمانی و فرار به دلیل خطرناک بودن، دستگیر و نابود می شوند. ارجاعات این فیلم با تلفیق ژانر نوآر و ژانرعلمی تخیلی شالوده ‌شکنی در برداشتن مرزهای بین ژانرها و تزلزل واقعیت قلمداد شده در طراحی صحنه و لباس‌ شخصیت‌ها به دورهٔ های مختلف تاریخی گذشته در جهت ساختن جهانی پست مدرن توجه شده است.

منبع:

هرج و مرج پست‌مدرنیته در سینما

نویسنده: علی رزاقی



سینماپست مدرنیتهعلی رزاقیفیلممدرن
کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مستند و تیزر تبلیغاتی . عضو جامعه ی اصناف سینمای ایران ( خانه سینما) عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید