من به واسطهی کار و علاقهم که بوردگیم و سرگرمیهای دورهمیه خیلی زیاد تو محافل و مجالس بوردگیمی شرکت میکنم حالا چه مجازی و چه حقیقی. به همین خاطر زیاد با بازیهای مختلف و جدید مواجه میشم. بازیهایی که الزاما خوب یا معروف یا در حال پیشرفت و تازه معرفی شده نیستن. بازیهایی که حتی از شهری که تولید شدهن هم فراتر نرفتن و اصلا بازی جذابی نیستن و من هم دنبالشون نبودم و بر حسب اتفاق وسط یه تحقیق یا سرچ دیگه بهشون رسیدم.
چرا؟ خب چون این باعث میشه تو ذهنم دایرهالمعارف گستردهتری از بازیها و مکانیسمها و تمها و خلاقیتها داشته باشم و توی کارم موفقتر باشم.
اما وسط این همه بازی و اسباببازی که باهاشون سر و کله میزنم بعضی از بازیها خیلی عجیبن. عجیبغریب منظورمه (weird) . امروز میخوام چند تا از عجیبغریبترین بازیهایی که تا الان دیدم رو بهتون نشون بدم . کار باحالیه و حسش تو مایه های آیا میدانید و حقایق عجیب و ورق زدن کتاب گینس و ایناست.
یکی از عجیبغریبترین بازیهایی که من دیدم از منظر تم داستانی و گرافیکی بازی "The Mushroom Eaters" یا قارچخورهاست. تو این بازی داستان از این قراره که جادوگر و پیشگوی یک دهکده جنگلی داره میمیره و برای پیشگویی آخرش که تعیین جانشینش باشه شما بازیکنها رو که از اعضای روستا هستید جمعکرده دور خودش و بهتون مجیک ماشروم (Psilocybin mushroom) میده که بخورید. امیدوارم ندونید که این مجیک ماشروم یه جور مواد مخدره و عوارضش رنگی رنگی دیدن دنیاست. (دوستان مواد مخدر افیون توده هاست. مراقب باشید.) حالا شما که همهتون روی این قارچ نعشه کردید باید برید و با روح جنگل صحبت کنید و ازش بپرسید که جانشین این جادوگر ما کی باشه به نظرت بهتره.
خداوکیلی تم و داستان خیلی خلاقانه و گیراست. فکر کن یه روستایی جنگلی چِت هستی و داری میری که روح جنگل رو از وسط این جنگل اسرار آمیز پیدا کنی و باهاش مذاکره کنی و حالا در این میان وقایعی هم رخ میده برات.
اما داستان از این هم جذابتر میشه . اونجایی که طراح گرافیک بازی به رنگی رنگی و فریکی کردن طراحی کارتها بسنده نمیکنه و برای این که تجربهی مصرف این مخدر رو برای مخاطب به خوبی تداعی کنه کارتها رو جوری طراحی میکنه که با عینک سهبعدی آبی-قرمز بشه واقعا سهبعدی ببینیشون.
توی جعبه چند تا عینک مقوایی آبی-قرمز هست که خین بازی به چشمتون میزنید و میرید تو فضای مخدر زده و افیونی جنگل اسرار امیز.
شما یک همیچین کارتی جلوت داری که نشون میده تو کی هستی و چی کار میکنی .
واقعا میتونه تجربهی جذاب و عجیبی باشه.
اگه یکم سرتون تو کار بوردگیم باشه احتمالا اسم بازی "Avalon " به گوشتون خوره اگرم نخورده میتونید اینجا یا اگه زبان مسلطید اینجا رو نگاه کنید اگرم حال هیچکدوم رو ندارید که من براتون توضیح میدم :
اولون یه بازی استنتاج اجتماعی و هویت پنهانه که توی اون آدمها به صورت پنهانی در دو گروه بازی میکنند و هر نوبت یکی رییس میشه و باید چند نفر رو به ماموریت بفرسته. هدف یکی از تیم ها خراب کردن ماموریت و هدف تیم دیگه انجام صحیح اون ماموریته. افرادی که میرن ماموریت به صورت ناشناس موفقیت یا شکست رو اعلام میکنن و اگه یک نفر هم شکست خورده باشه کل عملیات شکست میخوره و یکی به نفع آدمهای بد بازی. در مجموع چند راند میریم ماموریت و برنده تیمیه که عملیات های بیشتری رو به نفع خودش تموم کرده باشه. شما این بازی رو پس ذهنت داشته باش و ادامه متن رو بخون.
حالا یک طراح دیوونهی ژاپنی اومده و یه بازی طراحی کرده به اسم " Toire o Yogoshita nowa Dareda " که به ژاپنی ینی "کی دستشویی رو کثیف کرده؟". شما اسم رو ببین برو تا آخر کار .
تو این بازی عجیب که بوی باقالی هم میده آدما به دو گروه تمیز و کثافت تقسیم میشن و به صورت گروههای مختلفی در راندهای مختلف میرن دستشویی و بعد اعلام میکنن که دستشویی کثیف شده یا نه. در نهایت اگه حتی یک نفر هم دستشویی رو به کثافت کشیده باشه اون راند به نفع کثافتا تموم میشه و اگه در مجموع تعداد راند های کثافت از راند های تمیز بیشتر بشه کثافتا بردن و در حالت دیگه تمیزا میبرند. فرض کن که در نقش یه آدم کثافت باید بری تو دستشویی عمومی و دستشویی کنی و نشوری و بیای بیرون. بعد هم انکار کنی و بگی نه قربان من سیفون رو کشیدم. (کاش یه بازی هم با موضوع بوی بد تو مترو بسازن اخه اونجا هم هیچکس گردن نمیگیره.)
خدایی تجربهی عجیبغریب و مهوع و بی ادبی نیست ؟ این مسخره بازیها فقط از ژاپنیها برمیاد.
و اما این مورد خیلی جالبه. یک عملیاتی در طول جنگ جهانی دوم اتفاق میوفته به اسم عملیات بارباروسا که از سمت آلمان نازی به شوروی حملهی بزرگ و عجیبی صورت میگیره که یه جورایی بزرگترین عملیات نظامی در طول کل تاریخ بشریته. شما عظمت رو ببین دیگه. "بزرگترین حملهی نظامی بشریت". با این مقدمهی تاریخی میریم سراغ بازی بعد.
خب حالا یه طراح بازی خواسته یه بازی کارتی با موضوع همین عملیات محیر العقول و خفن نظامی بسازه. خیلی هم خوب.
اما یهو یادش میاد که خیلی به انیمه و کاراکترهای گوگولی انیمه ها ارادت داره و باید یه ادای دینی هم به هنر متعالی انیمه و همچنین صنعت هنتای ژاپن بکنه.
در نهایت یه بازی ساخته به اسم نبرد بارباروسا که به شرح زیر است :
در این بازی که کارتی و دستهسازی است شما با جمع کردن کارت های فرماندههای نظامی از طرف ارتش خودش (حالا یا آلمان یا شوروی) و بازی کردن اون جلوی حریفش بتونه به حریف ضربه بزنه و جونش رو کم کنه برنده کسیه که اون یکی رو بکشه .
تا اینجا خیلی دستتون نمیاد چرا این بازی رو تو این مقاله میبینید اما عکس کارت ها رو ببینید متوجه میشید.
خداییش خیلی اکوارد بود! از ما خجالت نمیکشی از هیتلر خجالت بکش. از اون همه کشتگان جنگ جهانی شرم کن آخه. چرا انیمهها رو میریزی رو جنگا؟
من واقعا نمیدونم تو ذهن طراح بازی چی گذشته اما خیلی دوست دارم به هیستوری براوزرش دسترسی داشته باشم
در نهایت باید بگم که این بازیهای عجیب به جز خنده دار یا تعجب برانگیز بودنشون نشوندهنده گستردگی فرهنگ و صنعت بازیهای رومیزی در جهانه و نشانهی بزرگ بودن جامعهی مخاطب این سرگرمی در جهانه . مصداق همین وقایع تو بازار نشر و کتاب خودمون هم دیده میشه چون داستان نشر و چاپ کتاب تو ایران بزرگ و زیاده و مخاطبهای زیاد و متنوعی داره کتابهای عجیب و غریب تو بازار زیاد دیده میشه و هر چند وقت یک بار به یکیش بر میخوریم و تعجب میکنیم که اصلا چرا و چطور همچین چیز غریبی چاپ شده و مخاطباش کی ممکنه باشه! اما فارغ از تعجب ما اون کتاب چاپ شده و خونده هم میشه و مخاطب داره و مثل همین بازی ها.
امیدوارم که با بزرگ شدن فرهنگ بازیهای رومیزی تو ایران شاهد عناوین بهتر و بیشتری باشیم. اما نه چیزایی مثل این عناوین بالا =))))))))
اگر شما هم بازی عجیبغریبی دیدید به من معرفی کنید.
پایان.