ویرگول
ورودثبت نام
علی رحیم زاده
علی رحیم زاده
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

سه شنبه ها با موری: به هم عشق بورزید یا بمیرید

«آخرین کلاس زندگی استاد پیر من [ موری ] هفته‌ای یک‌بار در منزل او تشکیل می‌گردید، در کنار پنجره‌ای در اتاق مطالعه او، تا بتواند ازآنجا بوته کوچک بامیه را با برگ‎‌های صورتی‌رنگش تماشا کند. کلاس روزهای سه‌شنبه و بعد از صرف صبحانه تشکیل می‌شد. موضوع درس ما «معنای زندگی » بود. استاد آنچه را به تجربه می‌دانست، درس می‌داد.»

نحوه اشنایی من با این کتاب چگونه بود؟

من این کتاب رو از بهمن ماه سال پیش نشون کرده بودم که سر فرصت این کتاب رو مطالعه کنم؛ ولی تا قبل از اون تنها یک اسمی از این کتاب رو در سایت های مختلف مثل طاقچه یا فیدیبو شنیده بودم ولی خوب ترغیب نشده بودم که این کتاب رو تهیه کنم و بخونم.

اما وقتی معلم نگارشم به طور اتفاقی داستان این کتاب رو تعریف کرد، کنکجاو شدم که بدونم محتوای کتاب واقعا چی برای گفتن دارد و اینگونه شد که شروع به مطالعه این کتاب کردم.

از این کتاب چی یاد گرفتم؟

این کتاب درواقع دید متفاوتی رو نسبت به مرگ ارائه میده، اینکه دیر شدن انجام کاری دیگه معنی نداره و مرگ میتونه مسبب کمال انسان بشه و شاید اینکه در فکر مرگ بودن میتونه درست زندگی کردن را به ما یاد بده

همه میدانند که یک روز میمیرند اما هیچکس این امر را باور ندارد. اگر ما این موضوع را باور داشتیم، زندگی، رنگ دیگری داشت

این کتاب واقعا کتاب دلنشینیه ولی نمیتونم بگم که کتاب عالی یا کتاب شاهکاریه؛ چرا که ممکنه با خوندن این کتاب تاثیری که باید روی زندگیتون بزاره، رو نزاره؛ یا داستان قویی یا خیلی جدیدی نداره که بخواد شما رو درگیر خودش بکنه.

رسما میشه گفت میچ آلبوم با نوشتن این کتاب سعی کرده که تنها بعضی از موضوعاتی که در بین جامعه به فراموشی سپرده شده رو دوباره یاداوری کنه. موضوعاتی همچون عشق، احساسات، مرگ، خانواده، انصاف، عدالت و...

این بخشی از مفهوم خانواده است؛ اینکه خانواد فقط عشق نیست، بلکه این است که به سایر اعضا نشان بدهی که مراقبشان هستی. این همان چیزی است که زمانی که مادرم مرد، دلتنگِش شدم، چیزی که من امنیت معنوی مینامم، اینکه بدانی خانواده ات مراقب تو خواهند بود. هیچ چیز دیگر در این دنیا این حس را به تو نخواهد داد؛ نه پول، نه شهرت

به طور کلی این کتاب رو میشه به عنوان یک وصیت نامه یا یک نصحیت نامه دونست. نصحیت نامه یک پیرمرد که مبتلا به بیماری ALS که با مرگ، دست و پنجه نرم میکند

بیماری ALS چیست؟ ( بریده ای از کتاب که درمورد این بیماری توضیح میدهد )

ای ال اس ( ALS ) مثل یک شمع سوزان است: اعصابت را میسوزاند و بدنت را در توده ای موم رها میکند. معمولا کارش را از پاهایت شروع میکند و بعد راهش را به اندام های بالایی ادامه میدهد. تو کنترل عضلات رانت را از دست میدهی و دیگر نمیتوانی بایستی. کنترل بالاتنه ات را از دست میدهی و دیگر نمیتوانی راست بنشینی. اخر اگر زنده بمانی، تنها میتوانی از طریق لوله ای که در گلویت قرار دارد، نفس بکشی درحالی که روحت کاملا بیدار است و در درون یک جسم ناتوان زندانی شده است؛ شاید بتوانی پلک بزنی یا صدای بی مفهومی را با زبانت در بیاوری اما همه چیز مثل فیلم های علمی-تخیلی است که در ان فردی درون پوست خود منجمد شده است. تمامی این مراحل بیش تر از پنج سال بعد از مبتلا شدن به بیماری طول نخواهد کشید


استیون هاوکینگ که فیزیکدان و کیهان شناس و نویسنده انگلستانی بود نیز به همین بیماری مبتلا بود
استیون هاوکینگ که فیزیکدان و کیهان شناس و نویسنده انگلستانی بود نیز به همین بیماری مبتلا بود


حرف اخر

این کتاب، کتابی نبود که بتونه ذهن منو بعد از تموم کردنش، ساعت ها یا روز ها درگیر خودش کنه ولی جملاتی زیبا و قابل تاملی وجود داشت که منو وادار میکنه که بگم خوندن این کتاب در طول زندگی، اسیبی بهتون نمیرسونه!

اگه به ایده هایی که داده، به برخی جمله هاش یا سرفصل هاش فکر کنیم و درموردشون سرچ کنیم و تمرکز کنیم قطعا میتونیم به نتایج خوب و قابل تاملی برسیم

و به طور کلی میتونم بگم که بزرگترین درسی که از این کتاب گرفتم اینه که، کاری کنیم تا از مرگ خودمون که ممکنه هر زمانی باشه، هیچوقت شرمنده و متاسف نباشیم

پیری یعنی رشد کردن، پیری تنها این جنبه منفی نیست که قرار است بمیری بلکه این جنبه مثبت را دارد که درک میکنی که خواهی مرد و به همین دلیل بهتر زندگی خواهی کرد

من این کتاب رو از نشر شمشاد با ترجمه شهرزاد ضیایی خریدم و خوندم و واقعا ترجمه خوب و مناسبی داشتن ولی یکم فونت بزرگتری داشتن که میشه گفت برای خوندن میتونه راحت تر باشه ولی از اونور باعث میشه که صفحاتش هم کمی بیشتر بشه.

این کتاب در سایت گودریز از 31,741 نفر نمره 4.14 رو دریافت کرده و نمره ای که من به این کتاب میدم 3.5 از 5 هستش.

پ.ن: " به هم عشق بورزید یا بمیرید" جمله ای بود که موری مانند یک دعا بهش اعتقاد داشت

خیلی ممنون که تا انتهای این معرفی همراهیم کردید. ممنون میشم منو دنبال کنید تا باهم درمورد کتاب ها صحبت کنیم ? و ممنون میشم که روی دکمه لایک بکوبید که این باعث دلگرمی من میشه ?❤️

به هیچ چیز دل نبند چون همه چیز گذراست
به هیچ چیز دل نبند چون همه چیز گذراست


کتابمعنای زندگیسه شنبه ها با موریعشقمیچ البوم
علی یک محصل کتابخواره که دلش میخواد همه چی رو تست کنه. اون همش کنجکاوه و فکر میکنه که مهربانی، راه حل همه مشکلاته. اون کتاب و فیلم لذت میبره حتی اگه بدترین باشه! ?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید