ویرگول
ورودثبت نام
علیجاه شهربانویی
علیجاه شهربانویی
خواندن ۲ دقیقه·۱۰ ماه پیش

چگونه استراتژی بازاریابی خود را با تغییر رفتار مشتری تطبیق می دهید؟

به صورت کلی هر برنامه بازاریابی باید در فاصله های زمانی منظم یا در زمان بروز یک بحران مورد بازبینی قرار بگیرد. برای مثال اگر من به عنوان یک مشاور بازاریابی یک برنامه بازاریابی 1 ساله نوشته‌ام، حتما در هرفصل آن را مورد بررسی قرار می‌دهم. این بازبینی می تواند به خاطر تغییر رفتار مصرف کننده هم انجام شود.



این تصویرو هوش مصنوعی ساخته اگر غلط دیکته‌ای داره بهش سخت نگیرید.
این تصویرو هوش مصنوعی ساخته اگر غلط دیکته‌ای داره بهش سخت نگیرید.


اگر رفتار مصرف کننده تغییر کند، من ابتدا محیط کلان صنعت مورد بررسی قرار می دهم که آیا عوامل محیطی باعث این تغییر شده است. این عوامل بشدت حساس است و گاهی می تواند مخاطراتی را برای کل برنامه بازاریابی بدنبال داشته باشد.

برای مثال فرض کنید قانونی وضع می‌شود که کنکور حذف می‌شود و علاقمندان به حضور در دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌ها می‌توانند بدون کنکور در این رشته‌ها تحصیل کنند. قطعا این قانون می‌تواند رفتار مخاطب شرکت‌های برگزارکننده کلاس کنکور را دگرگون کند و حتی باعث تعطیلی برخی دیپارتمان‌ها شود.

یا تعرفه ورود آلیاژهای خاصی از استنلس استیل افزایش ناگهانی پیدا کند و این مساله روی قیمت‌ها ما به عنوان عرضه‌کننده این کالا تاثیر بگذارد. ممکن است برخی مشتریان ما به سمت کالاهای جایگزین یا راه‌های جایگزین به جز شرکت ما بگردند.




عوامل داخلی یا خرد صنعت
عوامل داخلی یا خرد صنعت


پس از آن عوامل خرد صنعت را مورد بررسی قرار می دهم. اینجا بیشترین توجهم به عملکرد رقبا، بازیگران جدید و کالاهای جایگزین در صنعت است. آیا در رفتار رقبای کنونی تغییری حاصل شده که بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذاشته است؟

فرض کنید مصرف‌کننده دیگر از من با تکرار و حجم قبلی خرید نمی‌کند، پس از بررسی متوجه می‌شم که رقیب من با تعاملی که با تامین‌کننده داشته، مواد اولیه را ارزان‌تر خریده و بنابراین به مصرف‌کننده من کالای مشابه را با قیمت کمتری ارائه می‌کند بنابراین مصرف‌کننده از من کمتر خرید می‌کند.

یا متوجه می‌شم میزان خرید یک کالا نه تنها از شرکت من بلکه از رقبای من هم کاهش یافته. در این حالت ممکن است یک کالای جایگزین صنعت را دگرگون کرده است.





در مرحله نهایی هم حتما آمیخته بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهم. آیا فرآیندهای بازاریابی ما در جایی دچار اشکال است؟

یا اینکه کیفیت کالای ما کاهش یافته یا مطابق خواسته مشتریان نیست؟ یا برنامه های ارتباطی اثربخشی تولید نمی‌کنیم؟

یا حتی رفتار کارکنان یا کانال های ارتباطی ما دچار مشکل شده یا دیگر کارایی گذشته را ندارد.



نتیجه گیری: اگر دقت کردید من در سه سطح کلان، صنعت و شرکت، ممیزی بازاریابی را انجام می‌دهم تا تغییرات را براساس رفتار مشتری در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری لحاظ کنم.

رفتار مصرف کنندهتدوین برنامه بازاریابیمشاور بازاریابی
ارائه‌دهنده راه‌حل‌های بازاریابی و افزایش فروش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید