سینما چگونه واقعیت می سازد؟ آیا وظیفه سینما ساختن دوباره واقعیت است؟. پرسشهای مطرح شده در این حوزه را با موشکافی تکنیک برخی آثار پاسخ میدهم. سینما علمی خیالی است که از تلفیق دیگر حوزههای هنری تشکیل میشود این جمله به آن معنا است که تکنیک در یک اثر سینمایی، واقعیت را به مراتب بیشتر از موسیقی، نقاشی، تئاتر و حتی معماری دچار تغییرات ناهنجار میکند. این داستان است که مولف را نسبت به گزینش تکنیک و ژانر خاصی سوق میدهد. داستان به خواننده زاویه دید میبخشد و آن زاویه دید تکنیک فیلمبرداری و ژانر یک اثر سینمایی محسوب میشود. قواعد فیلمنامهنویسی اگر چه غیر قابل تبدیل و تجزیه نیستند اما طبق چارچوب خاصی سعی در پیدا و پنهان کردن چالشهای داستانی دارند. اگر نگرش آلفرد هیچکاک را به تصویر و داستانگویی در سینما مورد پرسش قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که و...