علی رفیعی وردنجانی·۲ روز پیشنقد فیلم خیابان خیلی خلوتخیابان خیلی خلوت به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی یک هژمونیِ دراماتیک در اعتراض به قانون است. برخوردِ با واقعیت یا واقعیتِ برخورد با ا…
علی رفیعی وردنجانی·۴ روز پیشچیزهای کوچک اینچنینیچیزهای کوچک اینچنینی به کارگردانی تیم میلانتس یک اثر متفکرانه در زمان و اهمیت تاثیرات روانیِ آن بر ذهن انسان است. فیلمی جاهطلبانه که قبل…
علی رفیعی وردنجانی·۶ روز پیشدربارهی نمایش نظریهی کشش سطحینظریه کشش سطحی متفکرانه دربارهی جدایی و جدال میان سنت و مدرنیته صحبت میکند؛ اما کدام مدرنیته؟ مدرنیتهای که از غرب وارد جریانِ فرهنگیِ ا…
علی رفیعی وردنجانی·۹ روز پیشنقد فیلم ماریاماریا ساختهی پابلو لارائین یک قطعهی سادهی موسیقایی است که اوجی از «آمادئوس» فورمن را یادآوری میکند و گهگاهی تنه به «5 قطعه آسان» رافلسو…
علی رفیعی وردنجانی·۱۱ روز پیشونوم: آخرین رقصونوم: آخرین رقص ساختهی کلی مارسل یک پایان تراژیک بر سینمایی است که آفتش دنیای ابرقهرمانی و کمیک شده. سینمایی که بیشتر جنبهی سرگرمیاش مور…
علی رفیعی وردنجانی·۱۳ روز پیشنقد فیلم اینجااینجا ساختهی رابرت زمکیس یک اثر سینمایی گفتمانی است که دربازههای مختلفی از تاریخِ زیستن انسان، دلیل و اهمیت سرپناه داشتن او را تماتیک قصه…
علی رفیعی وردنجانی·۱۶ روز پیشنقد فیلم آمرزشآمرزش فیلمی از هانس پتر مولاند شریف و دوست داشتنی است. مولف درام را خوب میشناسد و سوار شدن بر امواج آن را بلد است. این به معنی بازی با کلم…
علی رفیعی وردنجانی·۱۸ روز پیشنقدی بر فیلم ملاقات با جادوگرملاقات با جادوگر حمید بهرامیان ادامهی سینمایِ تمام شدهی ایران است که از آن صرفاً سرگرمی مانده و لودگی. سینمایی که «شاید وقتی دیگر» بیضایی…
علی رفیعی وردنجانی·۱۹ روز پیشنقد فیلم هیئت منصفه شماره 2هیئت منصفه شماره 2 ساختهی کلینت ایستوودِ افسانهای عبوری از مرزِ جنون و صداقت است. اخلاق به جاستین حکم میکند یا عدالتِ آمریکایی جاستین را…
علی رفیعی وردنجانی·۲۱ روز پیشنقدی بر مینی سریال بازندهبازندهی امین حسینپور دقیقاً کجای یک درامِ معمایی و پلیسی ایستاده. مینی سریالی که نه کارآگاهش کارآگاه است و نه قانونش، فُرمِ درونی اثر. کا…