تصمیم جدایی ساخته پارک چان ووک مهمترین اثر سینمایی سال 2022 است که علاوه بر واکنش نسبت به یک اپیدمی روانی در تشخیص و ایراد احساسات، ارزش بالای هنری آن بار دیگر ثابت میکند سینما قصهگوی بیرقیبی است. مدتها بود هیچ فیلمی من را به یاد اثر همواره بدیع هیچکاک «سرگیجه» نیانداخته بود. «تصمیم جدایی» روایتگر جنایتی است که هیچ وقت روی نداده. رابطه میان کارآگاه هه-جون، پارک هه ایل، با همسرش پر از استیصال و شکست است و محبتی که میان آن دو وجود دارد کاملا قراردادی، بیهیجان و پر از ترحم بر دیگری است. مسئله فیلم جهانشمولی دو قطبی ایجاد میکند. تماشاگر/مخاطب علاوه بر آنکه رابطه مذکور را پر تعلیق میبیند، پیرنگ اصلی: کارآگاهی که عاشق مظنون شده، در ذهن او را قاتل کشف میکند و کمبود محبت در او تبدیل به بیخوابی و توهم شده است؛ را دنبال میکند.
*جدال بین شک و ایمان
پارک چان ووک استاد طرح معما در قامت سینما است. «پیر پسر»، «عطش»، «بانوی انتقام»، «همدردی با آقای انتقام» و «کنیز» علاوه بر طرح معمایی داستانی روانشناسانه پیچیدگی منحصر به فرد سینمایی ایجاد میکنند که مخاطب ناچار به حیرتزدگی میشود. بیننده سینمایی «تصمیم جدایی» مدام در جدال بین شک و ایمان به عشق سو-ره،تانگ وی و...
برای مطالعه کامل این نقد به مجله سینمایی برداشت بلند مراجعه نمایید.