سرهنگ ثریا اولین ساخته بلند لیلی عاج فیلم اشکهایی است که فرزند هیچوقت برای مادرش نریخته. این ابدا نشانه از بیاحساسی فرزند به مادرش نیست بلکه در لفافه میگوید چگونه ساختار میتواند احساسات انسان را، فرزند به مادر و یا برعکس، تحت تاثیر قرار دهد. امیرعلی چگونه خود را مازیار مسعود و مریم رجوی میداند؟ سوالی است که فیلم هرگز به آن پاسخ نمیدهد و چه بهتر بود قصه بیشتر نمایش دهنده چگونگی باشد تا پرسشی بزرگ برای چراییِ چراییها!. بر اساس داستان واقعی در سینما جایی ندارد؛ اساسا سینما واقعیتی برای داستانها قائل نیست چرا که نگاه مولف پشت آن است و بیننده در هر فرم از فیلتر ذهنی کارگردان عبور میکند؛ منکر ارزش تاریخی آن نمیشویم اما این که در ابتدا یا پایان فیلمی بنویسیم، الهام گرفته از و...