مرور اجمالی ذینفعان و فعالیتهای درگیر در هر مرحله
تجربه کاربری ارزشی است که شما به کاربر خود زمانی که او از محصول شما استفاده میکند ارائه می دهید.
"طراحی تجربه کاربری (UXD یا UED) فرآیندی است به منظور افزایش رضایت کاربر با محصول به همراه بهبود قابلیت استفاده، قابلیت دسترسی و لذت در تعامل با محصول است."— Wikipedia
توسعه یک تجربه کاربری در سطح رضایت مشتری یک فرد یا مسئولیت تیم نیست، به جای آن دیدگاه یک شرکت است.
" طراحی دقیقا اون چیزی که به نظر میرسه و احساس میشه نیست. طراحی یعنی این که چگونه کار میکند." — Steve Jobs.
طراحی تجربه کاربری بزرگ نه تنها محصول شما را برجسته و تبلیغ میکند، بلکه تبدیل به یک بخش کلیدی از ایجاد و رشد اعتماد مشتری می شود.
یک محصول بزرگ یا محتوای متقاعد کننده بدون تجربه کاربری جذاب ممکن است بر توانایی یک سازمان برای رسیدن به اهداف تجاری خود تاثیر بگذارد.
طراحی تجربه کاربری خوب همیشه بخشی از فرایند توسعه محصول است.
شما با کاربران خود تعامل برقرار میکنید تا ترکیب منحصر به فردی از ساختار، محتوا و تجربه کاربری را بسازید که با روشهای کارآمد اهداف مورد نیاز به انجام میرسند.
"عامل اصلی موفقیت شما در این حقیقت نهفته است که شما کاربر خود را در مرکز فرآیند طراحی خود نگاه دارید."
این رویکرد به شما این امکان را میدهد که طرحهایی تمیز، ساده، شهودی، انعطافپذیر و جذاب را ایجاد کنید، و یک تجربه "WOW" برای کاربران خود فراهم کنید و در نتیجه شما را از رقبای خود متمایز می کند.
فرآیند طراحی تجربه کاربری یک روش تکراری است که به شما کمک میکند تا بتوانید طراحیهای خود را به طور مرتب بهبود بخشید.
در این فرآیند، شما به طور مرتب مراحل مختلف را طی میکنید و در عین حال میتوانید طرحهای خود را در هر مرحله ارزیابی کنید.
هر مرحله شامل ذینفعان مربوطه در سازمان شما می شود که در فرآیند شرکت میکنند تا محصولات شما را بسیار کارآمد و قابلاستفاده بسازند.
فرآیند طراحی شامل شش مرحله است.
در زیر جزئیاتی که ذینفعان برجسته، فعالیت های انجام شده و نتایج حاصل شده در هر مرحله از فرآیند را مشخص می کند.
طراحی یک مشکل را حل میکند. برای ارائه یک راهحل، ابتدا باید مشکل را درک کنید.
"قبل از آغاز کار طراحی، اجازه دهید تیم طراحی شما نیازها را به روشنی درک کنند."
برای تجزیه و تحلیل نیازها، از روشهای استاندارد صنعت تحقیق کاربری شامل مصاحبههای فردی و متنی پیروی کنید، در حالی که کاربران را در محیط واقعی مشاهده میکنید.
جلسات طوفان فکری با مشتریان انجام دهید و محصولات فعلی خود را به آنها (در صورت نیاز) نشان دهید تا بازخورد دریافت کنید.
مدیر کسبوکار، یک نقش در سازمان است که به طور مستقیم با مشتریان کار میکند و نیازهای آنها را دریافت میکند. تیم طراحی میتواند از نزدیک با مدیر کسبوکار کار کند تا کاربران و نیازهای آنها را درک کند.
این اطلاعات در مورد کاربر و محیط او به شما کمک میکند جهت روشنی برای طراحی خود فراهم کنید.
" برای اینکه یک طراح بزرگ باشید، شما نیاز دارید کمی عمیقتر نگاه کنیدکه چگونه مردم فکر و عمل می کنند."— Paul Boag
ذینفعان
فعالیتهای
پیامدها
پژوهش (تحقیق)، گام اساسی برای طراحی تجربه کاربری است.
"چند ثانیه طول کشید تا آن را بکشم، اما ۳۴ سال طول کشید تا یاد بگیرم چطور در عرض چند ثانیه آن را بکشم". — Paula Scher
تیم طراحی برای کشف این که چه طور جهان بیرونی بر روی چنین ویژگیهایی کار می کند، کار پژوهشی خود را انجام میدهد.
"شریف امین - Sherif Amin "طراح محصول این را به عنوان تحلیل رقابتی تجربه کاربری (UX) ارائه میکند. او سه هدف از این تحلیل را ذکر کرد:
"(۱) رقبای بازار را بشناسید
(۲) در مورد حوزه خود یاد بگیرید
(۳) الهامگرفتن و ایدهگرفتن از رقبای خود"
مراقب آخرین تمایلات رابط کاربری (UI)، اصول طراحی و دستورالعملهای تجربه کاربری موجود خود باشید.
در هنگام انجام پژوهش، درباره طرحبندیهای ممکن و گزینههای ممکن برای ارائه تجربه مطلوب شروع به فکر کردن کنید.
ذینفعان
فعالیتهای
پیامدها
این مرحله شامل تعریف رابط کاربری (UI) از ویژگی مورد نیاز است. تیم طراحی این فعالیت را که براساس دو مرحله آخر این فرآیند است، هدایت میکند.
طرحهای کاغذی، جریانهای تخته سفید White Board و وایرفریمها Wireframes را رسم کنید تا ایدههای خود را با ذینفعان به اشتراک بگذارید.
این مرحله خودش یک فرآیند تکراری است.
طراحی چیزی نیست که شما فقط آن را ایجاد کرده و شروع به استفاده از آن کنید. طرح کشیدن و اصلاح طرح و کشیدن مجدد و اصلاح مجدد، و در نتیجه ایجاد یک تجربه بینظیر.
تست و ارزیابی وایرفریمها Wireframes بخشی از این مرحله است. تیم طراحی مدلهای اولیه را ایجاد می کند و با ذینفعان برای بدست آوردن ورودی به اشتراک می گذارند.
در طی این فرآیند، مهم است که هدف خود را در ذهن داشته باشید - یک طرح قابلاستفاده برای رسیدن به رضایت کاربر نهایی بسازید.
ذینفعان
فعالیتهای
پیامدها
اکنون طرحبندی و جریان رابط کاربری مورد نیاز را نهایی کردهاید، گام بعدی کار بر روی گرافیک نهایی است.
ابتدا مدلها و وایرفریمهای اولیه را به تصاویر بسیار زیبا با زمینه و سبک های مورد استفاده برای آنها تبدیل کنید.
آمادهسازی و به اشتراک گذاری مشخصات طراحی (اصول، دستورالعملها، رنگها، تایپوگرافی، آیکونگرافی) برای تیم توسعه نیز بخشی از این مرحله است.
ذینفعان
فعالیتهای
پیامدها
از آنجا که افراد فنی در مراحل اولیه این فرآیند شرکت میکنند، میتوانند اجرا را شروع کنند در حالی که مرحله طراحی در حال پیشرفت است.
تیم توسعه ابتدا عملکرد نهایی را ساخته و آن را با رابط کاربری در هنگام طراحی مصنوعات متصل میکنند.
تیم طراحی بهتر است که در این مرحله به مرحله توسعه کمک کند. در حالی که اجرای آن ممکن است نیاز به تغییرات جزئی در طراحی را افزایش دهد.
ذینفعان
فعالیتهای
پیامدها
هنگامی که ویژگیهای محصول اجرا میشود، محصول نهایی براساس چند عامل ارزیابی میشود:
"تیم طراحی محصول را از لحاظ جریان و تجربه کاربری اعتبارسنجی میکند و زمینه هایی را شناسایی میکند که نیاز به بهبود است."
ذینفعان
فعالیتهای
پیامدها
بعد از این مرحله آخر، این فرآیند خودش را تکرار میکند و بسته به تغییرات مورد نیاز، شما ممکن است به مرحله ۲، ۳ یا ۴ بروید.
این فرآیند تا زمانی ادامه مییابد که تجربه مطلوب و رضایت مشتری حاصل شود.
یک تجربه کاربر فوقالعاده تنها میتواند با دنبال کردن یک فرآیند طراحی مکرر ارایه شود.
تمام ذینفعان اصلی شرکت شما با انجام وظایف خود در این فرآیند شرکت میکنند. این تنها راهی است که میتوانید کاربران موجود خود را حفظ کرده و افراد جدید را در این دنیای رقابتی جذب کنید.
درک بیشتر از فرآیند طراحی تجربه کاربری UX و موضوعات مرتبط دیگر:
متشکرم که خوندید. اگر سوالی دارید، با من در ارتباط باشید و من در این مورد باز هم مینویسم: Linkedin | Twitter