ویرگول
ورودثبت نام
Last Chemist
Last Chemist
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

تا این لحظه چه کتبی و منابعی رو خوندم

آقا سلام پستی که در خدمتتون خواهم بود یه پست خارج از نوبته! که به پاس تمام عزیزانی که قلم رنجه! کردن و کامنت گذاشتن و لایک کردن و حتی در خواست کردن قراره که منابعی که خوندم رو بهشون ارائه بدم.
و از کامنت های خیلی انرژتیکتون ممنونم (بیشتر کامنت های این شکلی واسه پست «جهان ما اساسا بی رنگ است» بود).

منبع: Adobe Stock
منبع: Adobe Stock


  • خب، من در حالت کلی هر چیز باحالی که نظرم رو جلب کنه میخونم حالا از حسابان بگیر تا زیست شناسی و فلسفه و روانشناسی و...البته بیشتر مطالعه من در مورد شیمی و میکروبیولوژی بوده که به تازگی ریاضی و فیزیک هم به این جمع اضافه شدن.
تنها افتخاری که دارم اینه که هیچ افتخاری ندارم! احتمالا برخی از دوستان فکر میکنن (اکثر بازخورد هایی که میگیریم گویای این موضوع هست) که بنده خروار خروار کتاب خوندم و خیلی ذهن خلاقی دارم که البته لطف دارن ولی از انصاف خارجه که این تفاسیر رو بپذیرم یعنی چیزی که نیستم!‌ (سندرم خود تخریبی???).
به دلایلی مثل محدودیت های درسی و زمانی تا جاییکه تونستم مطالب جدید تر و گستره تری رو مطالعه کردم با اینکه خیلی مسلط نشدم ولی در حد یه دانش آموز سعی کردم همه چیز بخونم (یکم از این شاخه به اون شاخه شدن به نظر میرسه ولی تا اینجا بیشتر بین رشته ای خوندم?)

کوانتوم

یکسری از عزیزان گفته بودن که چه منابعی برای کوانتوم مطالعه می کنین؟
از اونجایی که نیازمند یکسری پیش نیاز های خاصی هست فعلا برای جلوگیری از کج فهمی و فرار از معادلات در اولویت های بعدی من قرار داره و فعلا در حال ساخت پیش نیاز ها هستم که در این بین گاها ناخنک هایی می زنم (مثلا همون پست تعمیم « آزمایش گربه شرودینگر برای درک تاریکی»).

من مقدمات کوانتوم رو از شیمی عمومی مورتیمر و سیلبربرگ خوندم. منظور از مقدمات مباحث پایه مثل مفهوم کوانتیده بودن، اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، مدل بور و محاسبات مربوط به انتقالات الکترونی و در نهایت مقدمه ای بر تابع موج و رفتار دوگانه موج-ذره نور و تداخل نور (آزمایش دو شکاف یانگ) و این موارد.
البته بعد از اینکه شیمی عمومی رو تموم کردم رفتم سراغ شیمی معدنی اتکینز برای مطالعه بیشتر که متاسفانه خیلی برام پیچیده بود چونکه درک ریاضیاتی از موارد گفته شده رو میطلبید (مثلا معادلات دیفرانسیل و معادله شرودینگر) با این حال خیلی در مباحث شیمی و واکنش هاش مشکلی نداشتم از اونجایی که مطمئن نبودم که اگر فصول اول کتاب رو نخونم در ادامه به مشکل خواهم خورد یا نه یکم دو به شک موندم که تا الان مطالعه خفنی در مورد کوانتوم نداشتم.

البته گه گداری اگر وقت و حوصله داشته باشم از دیپ لوک، فرادرس و google.com! مطالعه میکنم

شیمی عمومی و مقدمات شیمی

خب این یکم به خیلی وقت پیش (نزدیک ۶،۷ سال پیش)‌ از مقدمات شیمی شروع کردم و مطالعه جدی من از ۳ سال پیش بود که از شیمی عمومی مورتیمر هردو جلد و جلد ۱ سیلبربرگ رو خوندم.
در مورد مقدمات شیمی مطالعات پراکنده ای داشتم کتاب نحوه فرمول نویسی در شیمی توسط فروغ طوفان اولین مطالعه هدفمند من بود و تا قبل از مطالعه شیمی عمومی بیشتر به مطالعه واکنش های شیمیایی می پرداختم. در این حین آشنایی با یوتوبر های خوبی مثل Nile Red, Nurdrage,The periodic videos هم خیلی کمک کننده بودن آزمایشات خلاقانه و گاها تخصصی که به درک بیشتر من از شیمی منجر شد.
داشت یادم می رفت اینم اضافه کنم که شیمی بهمن بازرگان نظام قدیم (چاپ ۹۶-۹۵)‌ کمک زیادی به درک مباحثی مثل آرایش های الکترونی، ترمودینامیک، تعادل و الکتروشیمی کرد.
کتاب چگونه مسائل شیمی را حل کنیم هم یک کتابی هست که کل مباحث رو به صورت خلاصه و مفید با ارائه مثال توضیح داده (هرچند توی یکی از سوالات تعادل شیمیایی (ستاره دار یعنی جزو سوالات مشکل بود) غلط داشت که ۳ روز وقت منو گرفت تا بفهمم این سوال غلطه!!!!)

شیمی آلی

یکی از گرایش های شیمی که به اون علاقه زیادی دارم همین شیمی آلی هست و برای همین منظور هم از مبانی شیمی آلی مک موری کمک گرفتم که واقعا نجات دهنده بود بعد از اون هم اگر توفیقی داشتم در تابستون میخوام شیمی آلی پیشرفته کری رو مطالعه کنم.

شیمی معدنی و شیمی فیزیک

راستش رو بگم من خیلی در این زمینه مطالعه جدی نداشتم چونکه قبلا هم گفتم یکسری پیش نیاز های ریاضی میخواست که فعلا در حال مرتفع کردنشون هستم.
در مورد شیمی معدنی یک قاشق سوپخوری از کتاب شیمی معدنی آقابزرگ (قسمت نظریه گروه)‌، یک قاشق چایخوری هم از شیمی معدنی اتکینز-شرایور و شیمی معدنی هاوس کرافت.
در مورد شیمی فیزیک هم یک ملاقه از کتاب شیمی فیزیک لواین قسمت سینتیک واکنش ها برای انجام تحقیق شخصی(از انتشارات فاطمی) مطالعه کردم.

شیمی تجزیه

در این مورد هم بازم به اندازه شیمی آلی مطالعه جدی نداشتم ولی کتب شیمی تجزیه اسکوک وست (در حد فصول اول برای آشنایی با روش های آماری) و اصول شیمی تجزیه و روش های حل مسائل آن رو خوندم.

خب از فاز شیمی در میایم و میریم سراغ بقیه....

فیزیک

قبلا تا چند فصل مبانی فیزیک هالیدی قسمت مکانیکش رو خوندم و به تازگی جلد ۱ کتاب درس های فیزیک فاینمن رو امانت گرفتم که داره تموم میشه.

ریاضی

در مورد ریاضی مطالعات پراکنده ای داشتم و متاسفانه منبع مناسبی برای ریاضی عمومی پیدا نکردم و زدم جاده خاکی!.
از اونجاییکه به مباحث خاصی مثل حساب دیفرانسیل و انتگرال نیاز داشتم (نه خیلی خفن ولی در حد نیاز های اولیه) از بوکلت ریاضیات برای شیمیدانان استفاده کردم که پست معرفیش رو گذاشتم (لینک).
تا یه مقدار کمی هم از حساب دیفرانس.... توماس هم استفاده کردم.
بعد از اون به مبانی معادلات دیفرانسیل میرسیم که اون رو از آپارات (لینک) مطالعه داشتم.

بعد از این همه صحبت میرسیم به میکروبیولوژی

راستش رو بخواین من از خیلی وقت پیش با میکروسکوپ آشنا بودم و این باعث شد که عاشق جهان میکروسکوپی بشم ولی ماشاالله قیمت ها یجوری سر به فلک گذاشتن که عملا خرید یه میکروسکوپ ساده دوچشمی برام غیر ممکن شد ?.
عشق بی اندازه من به کارای تحقیقاتی مشوق من در این حوضه بود.

در این مورد کتاب های زیادی رو خوندم (برخلاف بقیه ناقص نبودن (تو دوران راهنمایی دغدغه کمتری داشتم)).

کتاب هایی که من خوندم در حوضه آزمایشگاهی و تفسیر تست ها و تشخیص و افتراق بوده.
تعداد کتب زیاد هست و به برخی از اونا اشاره میکنم (بیشترشون رو از کتابخونه امانت گرفته بودم ولی اسمشون یادم رفته).
اطلس رنگی هماتولوژی (یه مدتی عاشق خون و سلول های خونی بودم)، اطلس رنگی میکروب شناسی تشخیصی، مرجع تست های آزمایشگاهی پاگانا و هندبوک داروشناسی داروهای ژنریک ایران (ایران فارما).




پی نوشت ۱

توی ابتدای پست هم به این موضوع که بیشتر مطالعات من پراکنده ولی منسجم بوده (نیمه کاره رهاشون نکردم)‌ اذعان داشتم با این وجود چیزایی که بدست آوردم ارزشش خیلی بیشتر از اونچیزی هست که تصورش رو بکنین. توی نظام آموزشی ما اصلا تمرکزی بر علوم جدید و خلاق نیست و باید برای موفقیت در این عرصه در ذهنتون رو ببندین و خودتون رو توی یه جعبه با دکور نیمه ثابت (حذفیات و تغییرات کتب درسی) زندانی کنین.

پی نوشت ۲

میدونم پست یا تاریخچه خیلی شاخی ندارم ولی حداقل امیدوارم که براتون مفید واقع شده باشه.

پی نوشت ۳

اگر برای المپیاد شیمی دارین اقدام میکنین از کتاب ۲۰۰۰ مسئله برای المپیاد شیمی و کتب انتشارات فاطمی و خوشخوان (بسته به نیازتون) غافل نشین.



خب خودتون هم بهتر از من میدونین که دیکته نانوشته غلط نداره اگر ایرادی دیدین بدون تعارف (روز جمعه!!!) کامنت بذارین. دیگه صحبتی نمیمونه و بیشتر از این سرتون رو درد نمیارم.
ارادتمندتون :‌ alishimist OUT.

دیگر پست ها:


https://virgool.io/@alishimist/%D9%82%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-dpw41nfuwldt


https://virgool.io/weeklyChallenge/%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-priegclnlacr
https://virgool.io/@alishimist/%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%AF%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%84%D8%A7%DA%A9-codon-clock-fatwu01a3frt
https://virgool.io/@alishimist/chemical-free-sk5sjxy4a18k



شیمیدانش آموزنظام آموزشیمطالعهکتاب
It is an unpopular opinion, but I am surrounded by the idiots. کانال تلگرام : MyDifferentNameChannel
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید