تقارن فرد است!

آقا سلام.
ایده این پست زمانی در ذهن من زده شد که تا بنویسمش یادم رفت??

از الان خیالتون رو راحت کنم که قرار نیست جبر خطی یا نظریه گروه رو با هم بشکافیم صرفا یه ایده ساده هست پس از سادگیش لذت ببرین :))

فکری که من کردم این بود که تقارن کاملا نسبی هست و حداقل مرکب از دو شی و یک عنصر تقارن هست.
(منظور از عنصر تقارن همون صفحات تقارن، نقطه تقارن و... هست.)
حالا داشتم فکر میکردم که از اونجایی که تقارن حداقل ۳ چیز رو میطلبه پس اساسا فرد هست. شما عملا و شهودا مثلا نمیتونین بدون استفاده از صفحه (همون آینه خودمون:)) تقارن، دو شی رو متقارن تلقی کنین.
حالا طبق شکل زیر شما میتونین بین سه شیئی که وجود داره دو تقارن متفاوت پیدا کنین که دقیقا بستگی به عنصر تقارنی هست که شما انتخابش کردین و از این نتیجه میگیریم که تقارن چیزی نسبی هست و مطلق نیست و دوم اینکه تقارن چیزی فرد هست (باید مجموع تعداد شی ها و عناصر تقارن بیشتر از ۳ باشه)

اثری گم شده از لئوناردو داوینعلی?????
اثری گم شده از لئوناردو داوینعلی?????

خب که چی؟

  • الان شما میتونین این مفهوم رو تعمیم بدین.
    مثلا در مورد جنسیت، در مقابل مرد، زن هست و نقطه تقارن یک فرد با جنسیت خنثی وجود داره (شاید وجود فیزیکی نداره اصلا !!!)
  • در اعداد، اعداد مثبت در مقابل منفی هستن که نقطه تقارنش میشه بازم چیز خنثی به اسم صفر!
  • حتی در مورد اعداد اول و مرکب!!! اعداد اول و مرکب شاید در نگاه اول خیلی متقارن به نظر نیان ولی یه نقطه ای اونا رو از هم جدا میکنه به اسم عدد ۱ (من از جزئیات دقیقش خبر ندارم برای همین نگفتم متقارن)
  • مثال جالب ترش بار مثبت و بار منفی هست که نقطه تقارنشون خنثی هست (مثل الکترون پروتون و نوترون)
  • یه مثال خنده دارم اینه : بزرگ، کوچک با نقطه تقارن متوسط!
در حالت کلی من نتیجه گرفتم که هرچقدر هم تقارنی پیچیده باشه با خرد کردنش به اجزای ساده تر هرگز به کمتر از ۳ جز که مرکب از یک عنصر تقارن و دو شی هست نمی رسین پس تقارن از این بابت فرد هست!
شاید در برخی قسمت ها استفاده از نقطه تقارن به جا نباشه و به جاش باید از خط تقارن یا حتی صفحه تقارن استفاده میکردم با این حال از خوانندگان ریاضیدان احتمالی! در خواست پوزش میکنم با این عنوان که دیکته نانوشته غلط نداره از این بابت خوشحال میشم که نظرات ارزشمندتون و اشکالات احتمالی این پست رو تو کامنت ها بشنوم.


ارادتمند همتون :‌ alishimist OUT



پست های پیشین:

https://vrgl.ir/mIQNZ
https://vrgl.ir/70E4O
https://vrgl.ir/bodN9
https://vrgl.ir/MwbeH