Alireza
Alireza
خواندن ۲ دقیقه·۷ سال پیش

تعدادی از نکات و اصول صحیح برنامه نویسی اندروید

تو این مدتی که برنامه نویسی اندروید انجام میدم یه سری مسائل رو تجربه کردم یا تو وب سایت ها دیدم یا از بقیه شنیدم که تو این پست روش صحیح برخورد باهاشون رو بیان میکنم امیدوارم واستون مفید باشه.


  1. در استفاده از context ها باید توجه کرد که برای انجام اعمال مختلف از بهترین نوع context استفاده کرد.
  2. از API 26 به بعد دیگه نیازی به cast کردن برای findViewById نیست.
  3. تعریف متد ها به صورت static و استفاده از کلید واژه final به سرعت پردازش و کارایی برنامه کمک زیادی میکنه.
  4. برای ذخیره تنظیمات برنامه sharedprefernces ، برای ذخیره اطلاعات به صورت ساختارمند DB ها (Sqlite،Room،Realm و...) و برای ذخیره فایل های خام در مموری File ها بهترین گزینه هستن.
  5. تا جایی که امکان داره باید از حلقه for each بجای for استفاده کرد.
  6. کار با نوع داده های اصلی سریع تر و به صرفه تر از شی از همون نوعه . مثلا استفاده از int به جای Integer.
  7. تا جایی که ممکنه نباید اشیا رو در داخل حلقه ها فراخوانی کرد. برای این کار باید اونارو به متغیر ها انتقال داد و سپس متغیر رو وارد حلقه کرد.
  8. با استفاده از تگ <include> در طراحی میشه از دوباره کاری و زیاد نویسی جلوگیری کرد.
  9. استفاده از ConstraintLayout نیاز ما به Responsive بودن UI رو تامین میکنه.
  10. هر برنامه با توجه به عملکرد باید launch mod مخصوص خودش رو داشته باشه.
  11. برای انتقال یک object به جای استفاده از Parcelable و Serializable میشه به راحتی از کتابخونه parceler استفاده کرد.
  12. تو انتخاب Collection ها باید خیلی دقت کرد و براساس عملی که برامون الویت داره مثل حذف و اضافه کردن آیتم ها ، دسترسی تصادفی و... ساختار داده مورد نظرمون رو انتخاب کنیم.
  13. میشه گفت مهمترین عامل در کارایی و موفقیت پروژه استفاده از معماری (mvvm,mvc,mvp,Clean و...) و الگوی طراحی مناسبه که نیاز به تجربه و شناخت بسیار زیادی داره.
  14. هدف اصلی معماری و مفاهیمی مانند تزریق وابستگی کم کردن وابستگی و جداسازی المان ها به منظور بالا بردن قابلیت تست پذیریه.
  15. تست یه برنامه کار تقریبا سختیه ولی با رعایت یه سری اصول میشه راحت تر این کارو کرد و انواع تست ها مانند Functional Tests ,Integration Tests و Unit Tests رو عملی کرد.
  16. آشنایی نسبی با Build System ها مثل Gradle , Maven میتونه دید خوبی از نظر توسعه بده.
  17. کتابخونه های ضروری و مهم اندروید که آشنایی باهاشون میتونه خیلی کمک کنه Rxjava ,Rxandroid ,Retrofit ,Volley و Dagger2 هستن.

امیدوارم مطلب مفیدی بوده باشه.

اندرویدبرنامه نویسیبرنامه نویسی اندرویدکدنویسیandroid
Java Developer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید