ویرگول
ورودثبت نام
علی زیادخانی
علی زیادخانی
خواندن ۵ دقیقه·۹ ماه پیش

نقشه همدلی: یک ابزار ساده ولی قدرتمند برای طراحی محصول دیجیتالی

چگونه با استفاده از نقشه همدلی محصول دیجیتالی انسان محور طراحی کنیم؟

در دنیای امروز که تکنولوژی به سرعت پیشرفت می کند و رقابت بین شرکت ها و استارتاپ ها بالا است، طراحی محصول دیجیتالی که مورد پسند و استفاده کاربران باشد یکی از چالش های بزرگ برای طراحان و توسعه دهندگان است. برای موفقیت در این زمینه، نیاز است که محصول دیجیتالی ایجاد شده از دیدگاه و نیازهای کاربران طراحی شده باشد و با تجربه کاربری (UX) مناسبی آنها را راضی و وفادار کند.

اما چگونه می توانیم با کاربران خود همدلی کنیم و آنها را به طور عمیق بشناسیم؟ چگونه می توانیم از اطلاعاتی که از تحقیقات کاربری بدست می آوریم برای ارائه راه حل های خلاقانه و مبتنی بر کاربر استفاده کنیم؟ یکی از راه های موثر برای این کار استفاده از نقشه همدلی (Empathy Map) است. در این مقاله، می خواهیم به شما نشان دهیم که نقشه همدلی چیست، چگونه می توان آن را طراحی کرد و چه فایده ای از آن داریم.

نقشه همدلی چیست؟

نقشه همدلی یک ابزار تجسمی است که به ما کمک می کند تا از منظر کاربران به محصول یا خدمات خود نگاه کنیم و عواملی را که بر تجربه آنها تأثیر می گذارد شناسایی کنیم. نقشه همدلی در ابتدا توسط دیو گری (Dave Gray) و تیمش به عنوان ابزاری برای طراحی انسان محور طراحی و به دیگر متخصصان دیزاین معرفی شدند. از نقشه همدلی بسیار استقبال شد و ورژن های مختلفی از آن تهیه شد. نقشه همدلی می تواند نمایانگر یک کاربر خاص یا یک گروه هدف باشد. ما می توانیم از پرسوناهای کاربری که قبلاً تعریف کرده ایم استفاده کنیم یا یک کاربر واقعی را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه نقشه همدلی را بسازیم؟

برای ساختن نقشه همدلی، ابتدا باید یک کاربر یا گروه هدف را انتخاب کنیم. سپس باید یک نقشه با چهار بخش اصلی بسازیم: گفته ها، افکار، اعمال و احساسات. در هر بخش، باید اطلاعاتی را که از کاربر داریم یا می توانیم از طریق تحقیقات بدست آوریم را یادداشت کنیم. می توانیم از روش های مختلفی مانند مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده، تحلیل داده ها و غیره برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنیم. در نهایت، باید یک تصویر کلی از کاربر و تجربه او را در مرکز نقشه قرار دهیم. نقشه همدلی می تواند به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزارهای مختلف طراحی شود. مثالی از یک نقشه همدلی به شکل زیر است:

مزایای استفاده از نقشه همدلی

نقشه همدلی یک ابزار کاربردی است که به ما امکان می دهد تا با کاربران خود همدلی کنیم و آنها را به طور کامل درک کنیم. نقشه همدلی می تواند برای ما خدمات زیر را انجام دهد:

- به ما کمک می کند تا نیازها، خواسته ها، مشکلات و انتظارات کاربران را شناسایی کنیم

- به ما کمک می کند تا فرصت ها، چالش ها، نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات ما را پیدا کنیم

- به ما کمک می کند تا راه حل های خلاقانه و مبتنی بر کاربر را طراحی کنیم

- به ما کمک می کند تا پیشنهادات و پیام های مناسب و موثر برای کاربران را ارائه کنیم

- به ما کمک می کند تا رضایت و وفاداری کاربران را افزایش دهیم

بیایید با یک مثال بهتر با این ابزار کاربردی اشنا شویم:

فرض کنید ما یک وب سایت برای فروش لباس های زنانه داریم و می خواهیم نقشه همدلی برای یکی از کاربران خود بسازیم. کاربر مورد نظر ما یک زن ۳۰ ساله است که به دنبال لباس های مدرن و با کیفیت است. ما از طریق پرسشنامه آنلاین و تحلیل رفتار کاربران با او ارتباط برقرار کرده ایم و اطلاعات زیر را از او بدست آورده ایم:

گفته ها:

  • من دوست دارم لباس هایی بخرم که با شخصیت و سلیقه ام سازگار باشند.
  • من دوست دارم لباس هایی بخرم که کیفیت بالا و قیمت مناسب داشته باشند.
  • من دوست دارم لباس هایی بخرم که راحت و زیبا باشند و بتوانم در موقعیت های مختلف از آنها استفاده کنم.

افکار:

  • من از خرید آنلاین لذت می برم چون می توانم از تنوع بیشتری برخوردار باشم و نیازی به حضور در فروشگاه ها نداشته باشم.
  • من از وب سایت هایی که طراحی زیبا و کاربرپسند دارند و امکانات مختلفی مانند جستجو، مقایسه، نظرات، تخفیفات و غیره را به من ارائه می دهند خوشم می آید.
  • من از وب سایت هایی که سرعت بارگذاری بالا و امنیت بالا دارند و روش های مختلفی برای پرداخت و ارسال را به من ارائه می دهند اعتماد می کنم.

اعمال:

  • من معمولاً از طریق گوشی هوشمند خود به وب سایت های فروش لباس مراجعه می کنم و لباس های مورد علاقه ام را جستجو و مقایسه می کنم.
  • من معمولاً از نظرات دیگر کاربران برای انتخاب لباس هایی که می خواهم بخرم استفاده می کنم و به نظرات خودم هم اضافه می کنم.
  • من معمولاً لباس هایی را که می خواهم بخرم به سبد خرید اضافه می کنم و بعد از مدتی برای پرداخت و ثبت سفارش به وب سایت برمی گردم.

احساسات:

  • من احساس خوشحالی می کنم وقتی لباس هایی را می بینم که با سلیقه و شخصیت من مطابقت دارند و می توانم آنها را خریداری کنم.
  • من احساس ناراحتی می کنم وقتی لباس هایی را می بینم که کیفیت پایین یا قیمت بالا دارند یا موجود نیستند یا اندازه من ندارند.
  • من احساس عصبانیت می کنم وقتی وب سایت کند یا قطع می شود یا مشکلی در پرداخت یا ارسال پیش می آید.

یک تصویر کلی از کاربر و تجربه او در مرکز نقشه قرار می گیرد. مثالی از یک نقشه همدلی به شکل زیر است:

در این مقاله، ما با نقشه همدلی آشنا شدیم و چگونگی طراحی و استفاده از آن را برای ساخت محصول دیجیتالی انسان محور بیان کردیم. ما نشان دادیم که نقشه همدلی یک ابزار قدرتمند برای درک و احترام به کاربران است و به ما کمک می کند تا راه حل های خلاقانه و مبتنی بر کاربر را ارائه دهیم. ما همچنین یک نمونه از نقشه همدلی را برای یک وب سایت فروش لباس زنانه ارائه دادیم و نحوه تجسم و تحلیل آن را توضیح دادیم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد . ممنون میشم انتقادات و پیشنهادات خودتون رو بیان کنید

نقشه همدلیوب سایتطراحی محصولempathy mapux
دانشجوی مهندسی کامپیوتر-تازه وارد دنیای طراحی محصول
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید