ویرگول
ورودثبت نام
امین ظاهردناک
امین ظاهردناک
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

خلاصه‌ی The Clean Coder - قسمت ۰۰

  • برنامه‌نویس حرفه‌ای بودن دقیقا یعنی چی؟ باید چیکار کنم که حرفه‌ای شم؟
  • هر چی کارفرما گفت باید بگم چشم؟
  • چطور باید تسک‌ها رو تخمین بزنم؟ اگه تخمین زدم یعنی تعهد دادم که تا اون موقع برسه؟ اگه نرسید وظیفمه که بی‌خوابی بکشم تا تسک برسه؟
  • واقعا اصولی مثل SOLID مهم هستن یا تو شرایط حساس مثل وقتی که ددلاین پروژه نزدیکه باید بیخیالشون شد؟
  • چطور از دست تست کردن دستی نرم‌افزار خلاص شم؟ راه بهتری هم هست؟

اگه به جواب قانع کننده‌ای واسه این سوال‌ها یا سوال‌های شبیه اینا نرسیدید، این کتاب احتمالا می‌تونه کمکتون کنه.

اگه یه مدتی از دولوپر بودنتون میگذره، احتمالا اسم این کتاب رو شنیدید (همینطور Clean Code و Clean Architecture). این کتاب راجب یه موضوع صحبت می‌کنه، اینکه «یه دولوپر حرفه‌ای چطور فکر و رفتار می‌کنه».

من خوندن این کتاب رو تازه تموم کردم و با اینکه از خوندن یه قسمت‌هاییش سیر نمی‌شدم و پیش میومد که چند ساعت نتونم کتابو زمین بذارم، وقتی تموم شد متوجه شدم که خیلی از مطالبش تو ذهنم نیست با اینکه هم خط کشیدم زیر مطالب مهم و هم گوشه و کنار متن اصلی، یه اظهار فضل‌هایی کردم و خلاصه نوشتم و غیره. خب پس این همه وقت گذاشتم رو این کتاب واسه چی؟? تصمیم گرفتم چکیده‌ی هر فصل رو بنویسم تا بتونم بعدا سریع‌تر کتاب رو مرور کنم و مطالب واسم یادآوری شه. مطالبی که می‌نویسم رو هم اینجا با شما به اشتراک می‌ذارم. بدرد من که خورد، باشد که بدرد شما هم بخوره.

⚠️ این کتاب راجب آموزش برنامه‌نویسی نیست و اینکه چطور میشه اصولی‌تر برنامه‌نویسی کرد. اگر دنبال این موضوع هستید باید برید سراغ کتاب Clean Code.

⚠️ نکته مهم اینه که من نکته‌هایی که به نظر خودم مهم اومده رو می‌نویسم نه همه‌ی نکته‌های کتاب رو.

⚠️ این کتاب واقعا فوق‌العاده‌س و به نظرم هر دولوپری باید این کتاب رو بخونه، پس اگه تو متن‌هایی که من می‌نویسم خیلی ارتباط برقرار نکردید با کتاب، حتما یه شانس به خود کتاب بدید. توی کتاب‌ها مطالب با زبان متفاوتی اومده و مثال‌ها و داستان‌هایی هست که تو این خلاصه‌ها نیست. خلاصه اینکه خوندن این خلاصه‌ها احتمالا جایگزین خوندن کتاب و تاثیری که اون روی شما میذاره نیست.

? متن‌هایی که می‌ذارم، مستقیم از متن اصلی (انگلیسی) خلاصه و ترجمه کردم و بخاطر همین میشه گفت مطالب به منظور نویسنده‌ی اصلی (عمو باب) نزدیکن (از یه ترجمه‌ی دیگه نیست که برداشت اون مترجم از متن هم بین برداشت من و منظور عمو باب قرار گرفته باشه).

وقتی خلاصه‌ی قسمت‌ها اضافه میشه، همین‌جا لینکشون رو اضافه می‌کنیم و می‌تونید از همین پست به‌عنوان فهرست خلاصه‌ها استفاده کنید.

امیدوارم که به کارتون بیان مطالب. اگه نظر، انتقاد یا پیشنهادی هم داشتید حتما باهام در میون بذارید.

قسمت ۰۱ - حرفه‌ای بودن

قسمت ۰۲ - نه گفتن

قسمت ۰۳ - بله گفتن

قسمت ۰۴ - کد نویسی (بخش ۱)

قسمت ۰۴ - کد نویسی (بخش ۲)

قسمت ۰۵ - توسعه تست محور (TDD)

قسمت ۰۶ - تمرین

قسمت ۰۷ - تست پذیرش


clean coderthe clean coderبرنامه نویس تمیزبرنامه نویسیبرنامه نویس حرفه‌ای
هنر توسعه‌ی نرم‌افزار رو دوست دارم، توسعه دهنده هستم و گهگاهی راجب چیزایی که بهشون علاقه دارم می‌نویسم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید