ویرگول
ورودثبت نام
amin zamani
amin zamani
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

۷ کتاب فوق‌العاده مهمی که امسال خواندم

7 کتابی که می‌خوام تو این پست معرفی کنم، تم سیاسی- اجتماعی دارند و به شدت آگاهی‌بخش و تاثیرگذارند.
به نظر من تا آگاهی‌ سیاسی-اجتماعی جمعی‌مون بالا نره، قطعا هیچ تغییر {مثبتی} در جامعه صورت نمی‌گیره. به همین خاطر دوست دارم شما هم این کتاب‌ها رو بخونید و به بقیه معرفی‌شون کنید.

کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند



چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

دارون عجم‌اوغلو
من این کتاب رو انقدر دوست دارم که اگه می‌تونستم، به جای کتاب‌های چرند عمومی، خوندنش رو اجباری می‌کردم‌.
کتاب در مورد دلایل موفقیت و شکست کشورها صحبت‌ ‌می‌کنه‌ و به عنوان مثال، توضیح می‌ده که چرا کره‌ی جنوبی و شمالی تا این حد تفاوت دارن با این که جغرافیا، فرهنگ و تاریخ یکسانی دارن.

کتاب زندانیان جغرافیا اثر تیم مارشال
کتاب زندانیان جغرافیا اثر تیم مارشال


زندانیان جغرافیا
تیم مارشال
چرا اوکراین برای روسیه، تایوان برای چین، ایران برای غرب و روسیه مهمه؟
ژئوپلتیک چیه؟ چه تاثیری در سیاست‌های ابرقدرت‌ها داره؟
اگه این مسائل برات مهمه، حتما این کتاب رو بخون.

کتاب ۱۹۸۴ اثر جورج اورول
کتاب ۱۹۸۴ اثر جورج اورول



کتاب ۱۹۸۴
جورج اورول
اگه هنوز کتاب ۱۹۸۴ رو نخوندی، حتما همین الان بذارش تو لیست «کتاب‌هایی که قبل از مرگ باید بخونم!»
این کتاب، داستان مردی به نام وینستون اسمیته که تو یه کشور کاملا بسته زندگی می‌کنه. خفقان تا حدیه که حتی تو خونه‌ها هم دوربین نصبه. مردم هم خودجوش برادر بزرگ (رهبر حزب) رو دوست دارن و حتی براش سرود "سلام برادر بزرگ" می‌خونن!

کتاب ما چگونه ما شدیم صادق زیباکلام
کتاب ما چگونه ما شدیم صادق زیباکلام


ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
من قبلا این کتاب رو معرفی کردم و بخاطر نویسنده‌ش کلی فحش شنیدم. اما هم‌چنان معتقدم که کتاب خوبیه و باید خونده بشه.
زیباکلام سعی کرده از ابتدای تاریخ ایران دلایل شکست‌ها و ترقی‌های ایران رو توضیح بده‌. (هر چند نقدهای زیادی به‌ کتاب وارده، ولی به نظرم خوندنش ارزش داره.)

کتاب قلعه حیوانات جورج اورول
کتاب قلعه حیوانات جورج اورول


قلعه حیوانات
جورج اورول
کم‌تر کسی هست که این کتاب رو نخونده باشه، اما معرفی می‌کنم که مطمئن بشم همه خوندنش!
یه جمله طلایی داره این کتاب:
«همه‌ی حیوانات با هم برابرند، اما بعضی‌ها برابرترند!»
همین جمله کافیه که کتاب رو بخونید! داستان کتاب در مورد حیوانات مزرعه‌ایه که انسان‌ها رو فراری می‌دن‌ و خوک‌ها حاکم مزرعه می‌شن.

کتاب قدرت بی‌قدرتان واستلاف هاول
کتاب قدرت بی‌قدرتان واستلاف هاول



قدرت بی‌قدرتان
واستلاف هاول
یه سبزی‌فروش چجوری در نفی یا تایید دیکتاتوری نقش داره؟ ما مردم، چجوری می‌تونیم در برابر ساختارهای قدرتمند دیکتاتوری قد علم کنیم؟
قبل از هر چیزی باید یاد بگیریم تو زمین دیکتاتور بازی نکنیم!
کتاب در مورد موضوعات فوقه.

کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم


کمونیست رفت و ما ماندیم و حتی خندیدیم
اسلاونکا دراکولیچ
این کتاب، اروپای شرقی بعد از رفتن کمونیست‌ها رو به تصویر می‌کشه و با مثال‌های زیاد توضیح می‌ده که تو دوران پساانقلاب همه چی گل و بلبل نمی‌شه. دراکولیچ‌ می‌گه: کمونیسم‌ بیش از این که یه ایدئولوژی سیاسی باشه، یک موقعیت ذهنیه!
...
تو هم کتاب‌های خوبی که خوندی رو اینجا معرفی کن (ترجیحا با اندکی توضیح) تا بقیه هم استفاده کنن.






معرفی کتابکتاب سیاسیقدرت بی قدرتانجورج اورولکتابخوانی
من امین زمانی هستم. لیسانس، برق خوندم، از برق فرار کردم، پناه آوردم به mba و شعر.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید