ویرگول
ورودثبت نام
اعظم ن. چرمهینی
اعظم ن. چرمهینی
خواندن ۳ دقیقه·۱۰ ماه پیش

طراح جونیور، سینیور، لید و... سطوح شغلی

در شرکت ما سینیور جونیور مطرح نبود. یک روز مدیر اعلام کرد در نظر دارد تا از این به بعد، پروژه ها با تمرکز بر مهارت های هر فرد/نقش پیش برود تا سرعت و بازدهی پروژه ها بیشتر شود. ما هم به تعاریف و سطوح شغلی در یک تیم طراحی نیاز داشتیم، هم به یک مدل از جریان کاری پروژه ها در شرکت، تا این دو را برهم منطبق کنیم. گذشته از این، تهیه یک مدل میتوانست به عنوان چارچوبی برای رشد شغلی (Career Plan)، شناسایی گپ های مهارتی اعضای تیم، ساختار بخشی به پروژه ها و حتی به عنوان مبنایی برای استخدام افراد جدید استفاده شود.

https://www.behance.net/gallery/60779483/Designers:   منبع  عکس
https://www.behance.net/gallery/60779483/Designers: منبع عکس


لازمه ی ورود به چنین مباحثی:

بزرگ بودن سازمان (و صدالبته تیم طراحی)، فرهنگ سازمانی منعطف، و بالغ بودن محصول شرکت (یا پروژه های ورودی زیاد به شرکت) است.

روش شناسی:

مطالب این مقاله، حاصل بررسی منابع اینترنتی و آنلاین، تفکر و تحلیل است. در طراحی ورک فلو و نقش ها، از تحلیل مفاهیم، و بررسی نمونه های قبلی فرآیندهای طراحی و سطوح شغلی استفاده شده است.

ماشالله که همه در لینکدین سینیور هستند!!!


تعریف نقش ها و سطوح در یک تیم طراحی

برای سطوح شغل طراحی محصول، شرکت Intercom فایلی منتشر کرده که مراحل زیر را نشان میدهد. این فایل مهارت های (اغلب نرم) مختلف را بر مبنای هر سطح، دسته بندی کرده است.

در فایل دیگری، در مقاله ای از Medium، سطوح طراحی محصول را به همراه مهارت های کلیدی بررسی شده است.

این فایل، مهارت های سخت و نرم را برای سطوح مختلف طراحان محصول (در شرکت Unacademy) نشان میدهد. نکته جالب، تقسیم بندی سطوح براساس نیاز به راهنمایی گرفتن است.

در نردبان شغلی که در شرکت فیگما ارائه شده، هم تفاوت سطوح براساس مهارت های حول محور فیگما است(6 levels as a Product Designer at Figma)

در فایل مسیر شغلی که آقای امیرحسین شاملو(سرپرست طراحی اوراسپورتس اتریش) تدوین کرده، مهارت های هر سطح بهتر بیان شده است. ایشان انواع "مهارت های فنی" یک طراح محصول را به فیگما، دیزاین سیستم، پروتوتایپینگ، یوزبیلیتی تست، یوزر ریسرچ، و داکیومنتیشن دسته بندی کرده است. "مهارت های سیستمی" را به دو دسته ی دانش از مشتری و دانش از بیزنس تقسیم کرده است. "مهارت های" اجرایی را به دو دسته ی استخدام و با اطمینان روانه بازار کردن تقسیم بندی کرده است. "مهارت های انسان محور" را به به دو دسته ی همکاری و رهبری تقسیم کرده است. و در نهایت، یک بخش هم برای مسئولیت های روزانه در نظر گرفته است.


جونیور، سینیور، و غیره

پس از بررسی منابع مختلف میتوان چنین سطوح را در بین انها مشترک یافت:

جونیور:

میدلول:

سینیور:

لید:

منیجر:

هد:


تسک ها/مهارت ها در یک تیم طراحی

هنوز تسک /متدهایی که هر نقش باید انجام دهد به صورت قطعی بیان نشده، مگر در آگهی های شغلی….

به هرحال، برای بررسی تسک / متد های محول شده باید توجه کرد که

سه نوع Method وجود دارد:

  1. متدهای جمع آوری اطلاعات
  2. متدهای تحلیل/ترکیب اطلاعات (حل مساله)
  3. متدهای نمایش خروجی مرحله قبلی

و هر کدام از سطوح شغلی، درجه مهارت متفاوتی در هر مهارت دارند.


در حال تکمیل، اگر مایل به تکمیل این مقاله اید بهم پیام بدید :)



طراح تجربه کاربریطراح رابط کاربریطراح ارشدمهارت های نرمسینیور
محقق و طراح محصول (UI/UX Designer)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید