ویرگول
ورودثبت نام
arash sardari
arash sardari
خواندن ۴ دقیقه·۲ ماه پیش

10 تجربه و یادگیری که سال 1402 رو سال پربارتری برای من کرد

1. به جای راه حل دادن، اولویت رو به تشریح و تحلیل مسئله بدید.

دکتر فرهاد نیلی در یکی از قسمت های پادکست فارکست مبحث گزاره های Normative ( تجویزی) و Positive (توصیفی) رو در علوم اجتماعی مطرح می کنن. یکی از نتیجه هایی که می گیرن اینه که ما بیشتر حول گزاره های تجویزی مانور میدیم و از توصیف مسئله غافلیم.شخص خود من هم به این نتیجه رسیدم که راه حل ها قبلاً مشخص، و حل شده هستند، فقط با شرح و تحلیل درست مسئله باید بتوانیم ابزار درست رو (راه حل) را انتخاب کنیم. این رویکرد نگاه به مسئله، یک ابزاری برای من شد که در هر شرایطی که قرار گرفتم، سعی کنم که توصیف و تشریح کنم مسئله رو تا راه حل بدم.

2. از چرخه ی پرسش چرا برای تشریح و تحلیل استفاده کنید.

این مورد فوق العاده زیبا و دقیق، رویکردی بود که دکتر مسعود نیلی تو یک برنامه ی مناظره مطرح کردن. ایشون می گفتن که من هر گزاره ای رو که گفتم شما از من بپرسین چرا؟. انقدر بپرسید تا برسیم به هسته ی اصلی مسئله. شاید باورتون نشه اگه این ابزار رو داشته باشید چقدر دقیق می توانید مسائل رو تحلیل کنید. از طرفی چون شما همیشه در اطرافتون با افراد متخصص برخورد می کنید می توانید تشخیص بدید که تا چه عمقی می توانند این چراها رو جواب بدن. (متاسفانه تعداد افراد توانا محدود هستش)

3. دقیق و سازنده نقد کنید

استاد عزیز هادی احمدی یک رویکردی رو برای نقد سازنده مطرح کردن که من دوتا از نکاتش تو ذهنم خیلی خوب حک شد. مورد اول تاکید بر عنصر شفاف بودن نقد است؛ یعنی مخاطب شما به طور دقیق متوجه منظور شما شود. امّا مورد دوم بر منصفانه بودن نقد تأکید دارد. یعنی باید در نقد انصاف رو رعایت کنیم. در آخر باید خاطر نشان کنم که نقد عملکرد و …، نقد شخصیت یک شخص نیست لذا باید این برای رسیدن به این درک تمرین کنیم.

4. سعی کنید بهترین شنونده ای که می توانید باشید.

دکتر محمد جواد ظریف در یک سمیناری گفتن که من اگر بخوام مذاکره رو درس بدم مهمترین نکته ای که روش تأکید می کنم گوش دادن هستش. برای مذاکره ی خوب شما باید شنونده ی زبده ای باشید. از اونجایی که من خودم شنونده ی خیلی خوبی نیستم، نبود این ابزار تو جعبه ابزارم حس می کردم و برای بهتر شدنش تلاش می کنم.

5. سبد دانش خود را متنوع کنید.

در کتاب گستره (Range) به گسترش افقی دانش تأکید خاصی داره. من مطالعه ی بین رشته ای مثل اقتصاد، سیاست، مدیریت، کسب و کار و... خیلی به کار تخصصیم (توسعه دهنده نرم افزار) هستش کمک کرد. چون شما یه نگاه کلان تر، منصفانه تر و منطقی تر به شرایط اطرافتون خواهید داشت، که نتیجش قدرت تصمیم گیری بهتر هستش.

6. تا می توانید سازمان بسازید.

محمد فاضلی یک حرف رو خیلی روش تأکید داره اونم اینکه تا می توانید سازمان بسازید. من به همکارام و دوستام چیزایی که یاد می گیرم رو تو دورهمی ها یا وقت آزاد به اشتراک میزارم و ازشون میخوام که در موردش باهم بحث کنیم و یا از آنها می خوام که تجاربشون رو به اشتراک بگذارند. موقعی که بحث شکل می گیرد و درگیرش می شویم هممون از این نهادی که ساختیم بهره می بریم.

7. برای تصمیم های مهم شورا تشکیل بدید.

آنی دوک تو کتاب تفکر نامطمئن اشاره به موضوع تشکیل شورا می کند. او تشکیل شورا رو یکی از راه حل های تصمیم گیری بهتر بیان می کند. برای تصمیم گیری های مهم زندگیتون شورا تشکیل بدید. این شورا حداقل از دو نفر آدم قابل اعتماد تشکیل می شود و ترجیهاً می تونه یک نفر به نقد تصمیم بپردازد که در نتیجه ی آن فرایند دیالکتیک به طور کامل شکل بگیرد.

8. کارنامه ی خودتون رو نقد کنید نه اطرافیانتون رو.

احتمالا شمایی که دارید این متن رو می خوانید سنی بالای 20 سال دارید. بنظرم آخر هرسال کارنامه ی خودتون رو همانطور که هادی عزیز ( بند 3 ) بیان کرد، نقد کنید یا همانطور که تو بند 7 گفتم می توانید برای نقد، شورا تشکیل بدید.

9. درگیر تفکر زرد فردگرایی نشوید

جوهن هری در کتاب روابط از دست رفته، فرد گرایی را یکی از سم های مهلک جامعه ی مدرن مطرح می کند و به تاثیرهای مخرب آن در کیفیت زندگی ما می پردازد. پس تا می توانید با دوستان و خانواده ی خود زمان با کیفیت بگذارید و در ارزش گذاری خود بر روی اطرافیانتان تجدید نظر کنید. ( ممکن است کمتر از ارزش واقعی باشد)

10. محتوای گفتگو از گوینده مهم تر است

همانطور که در بند 4 هم گفته شد، باید شنونده ی خوبی بود امّا شنونده نباید تحت تاثیر شخص گوینده قرار بگیرد. مهم نیست که یک کارشناس معمولی صحبت می کند یا مدیرعامل. زمانی که تصمیم گرفتید حرف طرف مقابل رو گوش کنید، شخص گوینده رو در نظر نگیرید.

کنجکاو بمانید.

لینک پادکست بند 1

لینک مناظره بند 2


توسعه فردییادگیریتجربه شخصیدلنوشتهتوسعه دهنده
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید