ویرگول
ورودثبت نام
اردشیر حکیمی
اردشیر حکیمی
خواندن ۶ دقیقه·۱ ماه پیش

مروری بر کتاب: ۱۰۱ چیزی که من در مدرسه طراحی محصول آموختم

۱۰۱ نکته که من در مدرسه طراحی محصول آموختم
۱۰۱ نکته که من در مدرسه طراحی محصول آموختم


مجموعه کتاب‌های «۱۰۱ نکته» (انتشارات پنگوئن) کتاب‌های جالبی هستند. ساختار کلی این مجموعه کتاب به این شکل است که در هر کتاب، یک‌صد و یک نکته حرفه‌ای از جزییات کاربردی یک رشته یا تخصص ارایه می‌شود: هر نکته در یک صفحه.


کتاب حاضر از این مجموعه، درباره «طراحی محصول» است:

۱۰۱ چیزی که من در مدرسه طراحی محصول آموختم

نویسندگان کتاب، طراح و معمار هستند و نکته‌هایی را برشمرده‌اند که کاملا کاربردی و حرفه‌ای هستند.



نکته‌های اصلی کتاب عبارتند از:


۱. طراحی (دیزاین) یک فعالیت فیزیکی است.

۲. دیزاین همیشه در داخل یک سیستم انجام می‌شود.

۳. مشکل واقعی، معمولا آشکار نیست.

۴. اگر صورت مساله، کلی و انتزاعی است آن‌را با «چه چیز (What)» تحلیل کنید؛ اگر صورت مساله، خیلی مشخص است، آن‌را با «چرا (Why)» تحلیل کنید.

۵. نیاز کاربر را به‌جای یک شیء، در قالب یک «فعل» بیان کنید: «چای نوشیدن» به‌جای فنجان

۶. علاوه بر محصول، «تجربه کاربری» را نیز شناسایی کنید.

۷. در ابتدای مسیر یادگیری دیزاین، به فکر ایجاد کارهای اورجینال نباشید.

۸. یاد بگیرید که هرچیزی چگونه کار می‌کند.

۹. کاربران، با اشیای شناخته شده ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

۱۰. جدید، اما نه خیلی جدید. آشنا، اما نه خیلی آشنا.

۱۱. متفاوت بودن، آسان است ولی بهتر بودن، دشوار است.

۱۲. مسیر خلاقیت، غیرخطی است.

۱۳. چطور ترسناک بودن یک برگ کاغذ سفید را کم‌تر کنیم؟

۱۴. ایده‌های خود را جا‌به‌جا نمایید.

۱۵. دیزاین نیاز به زبان دارد.

۱۶. بینش، چیزی بیشتر از مشاهده است.

۱۷. مفهوم, چیزی بیشتر از ایده است.

۱۸. مرد صدک پنجاه، با انسان صدک پنجاه تفاوت دارد.

۱۹. هم‌دردی را به هم‌دلی تغییر دهید.

۲۰. تخصیص منابع در فرایند طراحی

۲۱. شخصیت محصول را زود کشف کنید.

۲۲. در تحلیل فرایند طراحی، گاهی استفاده از «چگونه (How)» و «چرا (Why)» را با هم جایگزین کنید.

۲۳. عبور از مرز، بهتر از چیزی را از قلم انداختن است.

۲۴. شکل از عملکرد تبعیت می‌کند... و خیلی چیزهای دیگر.

۲۵. سه راه برای شکل‌دهی به اشیاء (مفهوم‌سازی فرم)

۲۶. فرضیه اتفاقی: زیبایی، جهان‌شمول است.

۲۷. یک کتری ارزان‌قیمت باید آب را بجوشاند، سوت بزند و نیز قابل اطمینان و جذاب باشد؛ ولی یک کتری گران‌قیمت فقط کافی است که زیبا به نظر برسد.

۲۸. محصول باید نشان دهد که چه‌کار می‌کند.

۲۹. به‌جای فرم‌های طبیعت، از عملکردهای آن الگو بگیرید.

۳۰. به سنت‌ها شک کنید، اما آنها را کنار نگذارید.

۳۱. شکل‌ها، غنی هستند.

۳۲. ظرافت، در مقابل تجمل است.

۳۳. اندکی ناهماهنگی، مطلوب است.

۳۴. هوشمندی، بهره‌وری غیرمنتظره است.

۳۵. یک محصول سرزنده، حتما نباید یک اسباب بازی باشد.

۳۶. یک اسباب بازی، حتما نباید بامزه باشد.

۳۷. اغراق، آگاهانه است ولی بی‌محتوایی، ناآگاهانه است.

۳۸. دوربین عکاسی، هنر مدرن را به وجود آورد.

۳۹. مانند دیزاینرها طراحی کنید، نه مانند هنرمندها.

۴۰. چگونه یک خط صاف رسم کنیم

۴۱. از طراحی پرسپکتیو برای «بیان» محصول و از طراحی ایزومتریک برای «بررسی» محصول استفاده کنید.

۴۲. اتودها، ظاهر محصول را نشان می‌دهند. ماکت‌ها، تجربه استفاده از محصول را نشان می‌دهند.

۴۳. ماکت بسازید تا کشف کنید، نه آنکه فقط ایده را مجسم نمایید.

۴۴. تمام محصولات، حرکت می‌کنند.

۴۵. محصولات حتی زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند نیز ایفای نقش می‌کنند.

۴۶. یا بعضی چیزها را بسازید ولی عالی، یا همه چیز بسازید ولی معمولی.

۴۷. دنیای پیرامون خود را در قالب اعداد درک کنید.

۴۸. اندازه‌های یک انسان ۱۰۰ کیلویی، ۲ برابر اندازه‌های یک انسان ۵۰ کیلویی نیست.

۴۹. مواد با ۱۰٪ افزایش ضخامت، ۳۳٪ مقاوم‌تر می‌شوند.

۵۰. میزان اهمیت هر موقعیتی را تشخیص دهید.

۵۱. یک محصول، یک وزن درست دارد.

۵۲. آنچه که به بی‌وزنی معنا می‌دهد، خود وزن است.

۵۳. جزییات، مفهوم را می‌سازند.

۵۴. یک جعبه، بیشتر از یک جعبه است.

۵۵. پایه‌ها مهم هستند.

۵۶. نمای پیچ‌ها مهم است.

۵۷. بخشی از داخل محصول را نمایش دهید.

۵۸. دم و بازدم محصول.

۵۹. رنگی که مواد اولیه محصول دارند را با رنگ دیگری نپوشانید.

۶۰. رنگ‌های روشن، جزییات را تقویت می‌کنند. رنگ‌های تیره، سایه‌ها را تقویت می‌کنند.

۶۱. محصولات کاربردی را با رنگ سفید، محصولات پیچیده را با رنگ سیاه، و محصولات حرفه‌ای را با پوشش فلزی نشان دهید.

۶۲. سطوح مات لغزنده‌تر از شیشه است.

۶۳. پوشش با رنگ، بهترین گزینه نیست.

۶۴. برای انتخاب رنگ، مواد و پرداخت‌کاری، از روی نمونه‌های واقعی تصمیم بگیرید.

۶۵. ارگونومی خوب، الزاما به‌معنای کاربری عالی نیست.

۶۶. اصول صندلی

۶۷. صندلی، نخستین چیزی است که شما نیاز دارید، وقتی‌که شما واقعا به‌چیزی نیاز ندارید. صندلی، نشانه‌ای از تمدن و شهرنشینی است و بنابراین صندلی نیازمند طراحی شدن است.

۶۸. به کاربر، شانس کشف کردن محصول و عملگرهای آن را بدهید.

۶۹. ابعاد سوییچ‌ها، تابع عواقب عملکرد آنها است.

۷۰. آیا چیزی که انتظار می‌رفت اتفاق بیفتد اتفاق افتاد؟

۷۱. نرم‌افزارها به‌طرز اجتناب ناپذیری ناکامل هستند.

۷۲. ساختن هزار عدد از چیزی، دشوار است.

۷۳. اجزایی از محصول که کوتاه‌ترین طول عمر را دارند، طول عمر کل محصول را تعیین می‌کنند.

۷۴. تجربه کاربری را در طول زمان طراحی کنید.

۷۵. مفهوم «جا باز کردن لباس نو» را به‌جای «ول‌شدگی لباس فرسوده» ترجیح می‌دهم.

۷۶. آلودگی، یک نقص طراحی است.

۷۷. پلاستیک نام یک ماده نیست بلکه حالت شکل‌پذیری ماده است.

۷۸. قالب‌گیری تزریقی

۷۹. قیمت خرده‌فروشی = (قیمت مواد مصرفی + هزینه کار) × ۴

۸۰. اکوسیستم آیکیا

۸۱. اکتشافات مهم طراحی را دور از کامپیوتر انجام دهید.

۸۲. طرح‌های کم‌جزییات، بازخوردهای بیشتری می‌گیرند.

۸۳. اطمینان خود به یک مفهوم را به دستاوردهای آن محدود کنید.

۸۴. ایده را بیش از حد نیاز، پیاده‌سازی نکنید.

۸۵. طرح‌های خود را با اسم‌های با معنا، نام‌گذاری کنید.

۸۶. سادگی مفهومی، هشداری است برای پیچیدگی‌های پنهان.

۸۷. یک چیز را مهم‌تر از بقیه چیزها بسازید.

۸۸. اگر به اندازه کافی جواب در اختیار ندارید، به این معنا است که به اندازه کافی سوال نمی‌پرسید.

۸۹. پیوسته سوال‌های بنیادی را مرور کنید.

۹۰. کارهایی که باید در زمان گرفتار شدن انجام دهید.

۹۱. مخاطب را در جریان پیشرفت طرح قرار دهید و ناگهان او را با طرح نهایی غافلگیر نکنید.

۹۲. فقط ظاهر محصول را نشان ندهید بلکه عملکرد آن‌را هم نمایش دهید.

۹۳. هر ایده‌ای که اتود زده‌اید را به مخاطب ارایه ندهید.

۹۴. از نظرات منتقدان استفاده کنید.

۹۵. علاوه بر استدلال، مخاطب را از طریق داستان متقاعد کنید.

۹۶. اولین محصول خود را کوچک و سبک انتخاب کنید.

۹۷. از پتنت و حق ثبت، برای محافظت از علایق تجاری خود استفاده کنید و نه علایق احساسی.

۹۸. افرادی که اصلا آنها را نمی‌شناسید ممکن است بیشتر از افرادی که آنها را به‌خوبی می‌شناسید به شما کمک کنند.

۹۹. مهم نیست که اولین شغل شما چه شغلی باشد.

۱۰۰. مهارت نهایی، مهارت طراحی نیست؛ بلکه مهارت درک کردن و فهمیدن است.

۱۰۱. طراحی‌های شما شبیه خودتان به نظر خواهند رسید حتی اگر سعی نکنید که آنها را شبیه به خودتان طراحی کنید.





نکته ۱۰. جدید، اما نه خیلی جدید. آشنا، اما نه خیلی آشنا.
نکته ۱۰. جدید، اما نه خیلی جدید. آشنا، اما نه خیلی آشنا.


نکته ۱۶. بینش، چیزی بیشتر از مشاهده است.
نکته ۱۶. بینش، چیزی بیشتر از مشاهده است.


نکته ۱۷. مفهوم, چیزی بیشتر از ایده است.
نکته ۱۷. مفهوم, چیزی بیشتر از ایده است.





دانلود کامل کتاب، از طریق این لینک امکان‌پذیر است.

طراحی محصولطراحی صنعتیکتابخلاصه کتابدیزاین
فوق دکترا طراحی صنعتی ‏www.researchgate.net/profile/Ardeshir-Hakimi
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید