اسم مجموعه بازی فوتبالی فیفا بیش از ۲۰ سال است که با شرکت الکترونیک آرتز گره خورده و به دیدن لوگوی این شرکت و عبارت معروف آن در ابتدای هر نسخه از آن عادت کردهایم. با این حال چندی پیش مشخص شد که قرارداد الکترونیک آرتز با فدراسیون جهانی فوتبال به پایان رسیده و تمدید هم نخواهد شد تا فیفا ۲۳، آخرین نسخهای از این مجموعه باشد که بهوسیله EA ساخته و منتشر میشود. از سال آینده این شرکت بازیهای خود را با نام EA Sports FC منتشر خواهد کرد و باید دید سرنوشت فیفا هم به چه شکلی خواهد بود. از زمان اعلام این خبر، EA گفت که قصد دارد آخرین بازی خود در این مجموعه یکی از بهترینِ آنها باشد که خب البته تقریبا هر سال شاهد وعده مشابهی از طرف آنها هستیم! به هر حال فیفا ۲۳ مدتی است که منتشر شده و در ادامه دعوت میکنیم ابتدا لطفا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد هم بیشتر از آن صحبت کنیم:
بی هیچ شک و تردیدی، آنچه که کیفیت یک بازی فوتبال را تعیین میکند، گیم پلی کلی آن و تجربهای است که از این ورزش در قالب یک بازی ویدیویی ارائه میدهد. مجموعه فیفا طی سالهای گذشته، همیشه فراز و نشیبهایی در این زمینه داشته و درگیر مسائلی مثل بیش از حد قدرتمند بودن برخی ویژگیها یا حتی برخی بازیکنان و همینطور مواردی مثل Dynamic Difficulty Adjusment یا همان DDA بوده که باعث میشود اینطور بهنظر برسد که گاهی بازی شانس بیشتری برای برنده شدن یکی از طرفین در حالتهای رقابتی قائل میشود. علاوه بر این، آپدیتهای مختلف هم همیشه در نسخههای قبلی تاثیرگذار بودند و گاهی مثلا نسخه اولیه بازی باوجود برخی باگها، در کل کیفیت مناسبی داشت ولی پس از انتشار چند آپدیت، روند آن به سمتی پیش میرفت که فرضا سرعت بازیکنان حرف اول را در بازی میزد.
با این ذهنیت و دانستن این نکته که طبیعتا کیفیت گیم پلی فیفا ۲۳ هم در ادامه راه وابسته به آپدیتهای آن خواهد بود، در وضعیت فعلی بازی میتوان گفت که این نسخه، اصلا و ابدا تجربهای شدیدا متفاوت نیست؛ بلکه اگر نسخه قبلی را بازی کرده باشید، بهخاطر دارید که اواخر بازی، سازندگان آپدیتی بزرگ با محوریت تغییرات نسبتا زیاد از حیث گیمپلی برایش منتشر کردند که همان، سنگ بنای اصلی فیفا ۲۳ هم بهحساب میآید. با شروع اولین مسابقه در این نسخه، متوجه خواهید شد که سرعت کلی بازی، به شکلی محسوس پایین آمده و البته که این مورد، اصلا هم یک ایراد نیست؛ چرا که نتیجه آن، داشتن کنترل بیشتر روی بازی است و اجازه میدهد بتوانید آنچه را که در ذهن دارید، به شکلی مطلوبتر در بازی پیاده کنید. ریتم کلی بازی ضمن اینکه باعث شده تا فیفا ۲۳ شباهت بیشتری به فوتبال واقعی داشته باشد، هیجان کافی برای یک بازی ویدیویی را هم دارد و میتوان گفت که از این نظر شاهد وضعیت مناسبی هستیم.
نکته مهم بعدی، تقریبا بالانس بودن فیفا ۲۳ در وضعیت فعلی است؛ دلیل اینکه از تقریبا استفاده کردم، این است که هنوز هم گاهی در حالتهای رقابتی حس خواهید کرد که باوجود تلاش شما و برتریتان از هر نظر نسبت به حریف، انگار بازی علاقهای به اینکه شما برنده باشید ندارد و این یکی از مواردی است که همیشه در سالهای گذشته هم در فیفا شاهد بودیم. با این حال منظور از بالانس کلی، یعنی اینکه در فیفا ۲۳ کیفیت کلی عملکرد شما، وابسته به مولفههایی مثل سرعت بازیکنان نیست و مکانیک بیش از حد قدرتمندی هم نداریم که بتوان با سو استفاده از آن شانس برتری را افزایش داد. البته که این جنبه از بازی هنوز هم جای بهتر شدن دارد و مثلا در نسخه اولیه، شوتهای بیرونپا بیش از حد قوی بودند که پس از آپدیت بازی تاثیرگذاری آنها منطقیتر شده است. با این حال در کل در فیفا ۲۳، میتوان با روشهای مختلفی به گل رسید؛ بازیکنان فیزیکی و سرزن برای آنهایی که به ارسالها علاقه دارند بسیار کاربردی هستند؛ حتی اگر سرعت بالایی نداشته باشند و از طرف دیگر هنوز هم میتوان روی پاسهای کوتاه و نفوذ از عمق و حتی شوتهای از راه دور هم حساب باز کرد که مخصوصا این آخری، باعث شده تا بازیکنان کمتر به پایین آوردن عمق دفاع و جمع شدن در محوطه جریمه خودی علاقه نشان بدهند که در سالهای گذشته حسابی آزاردهنده میشد و رسیدن به گل را بسیار سخت میکرد.
ریتم کلی بازی ضمن اینکه باعث شده تا فیفا ۲۳ شباهت بیشتری به فوتبال واقعی داشته باشد، هیجان کافی برای یک بازی ویدیویی را هم دارد
EA امسال برخی ویژگیهای جدید را هم به فیفا ۲۳ اضافه کرده است که روی روند کلی آن تاثیرگذار هستند. اولین مورد سیستم هایپرموشن ۲ است روی بهبود انیمیشنهای کلی حرکتی و ضربهها تمرکز دارد و انصافا هم شاهد جزییات روان و نرمتری از این حیث در بازی هستیم. با این حال گاهی هم برخی باگهای فیزیکی رخ میدهند که تعدادشان خیلی زیاد نیست. ویژگی مهم بعدی، سه شکل متفاوت دویدن یا بهطور دقیقتر شتاب اولیه بازیکنان در نسخههای نسل نهمی بازی است. در این زمینه شاهد حالتهای Explosive، Controlled و Lenghty هستیم که حالت اول، برای بازیکنان کوتاهقامت و دریبلزن است که میتواند در شروع دویدن شتاب بسیار بالایی داشته باشند، حالت سوم یا همان Lenghty برای بازیکنان فیزیکی و بلندقامت است که پس از شروعی نسبتا کند، میتوانند به سرعت بالایی برسند و حالت دوم هم حالت وسط این دو بهحساب میآید. این ویژگی از این حیث اهمیت دارد که باعث میشود حتی بازیکنانی که سرعت خیلی بالایی هم ندارند ولی از نظر فیزیکی قدرتمند هستند، بتوانند در کورسها به بازیکنان سریعتر برسند و در نتیجه میتوان از آنها هم به شکلی کاربردی در ترکیب تیمها استفاده کرد. در بخش آلتیمیت تیم میتوان با کمیستری استایلها هم نوع دویدن را برای برخی بازیکنان تغییر داد.
سازندگان همچنین امسال شوتهای جدیدی هم به بازی اضافه کردهاند. در کنار گزینههای همیشگی مثل ضربههای فینس، شاهد شوتهای قدرتی یا همان پاور شات هستیم که با زدن دکمههای مربوطه، با انیمیشنی کوتاه و زوم دوربین (این مورد را میتوان غیرفعال کرد) زده میشوند و نتیجه آنها، ضربهای بسیار محکم به توپ است. این شوتها پتانسیل این را که بتوانند بالانس بازی را بههم بزنند دارند ولی خب مکانیک آنها به شکلی تعریف شده که مانع از این مشکل میشود؛ از طرفی تاخیر چند ثانیهای در زدن این ضربهها به تیم مدافع کمک میکند که فرصت خوبی برای جلوگیری از آن داشته باشند و همچنین تنظیم جهت این شوتها هم بهمراتب سختتر از شوتهای دیگر است و در نتیجه کوچکترین اشتباهی باعث خواهد شد تا ضربه در چارچوب نباشد. این نکته، پاور شاتها را تبدیل به ضربههایی با ریسک بالا و در عین حال قدرت بالا کرده که اگر در زدن آنها به مهارت کافی برسید، میتوانید گلهایی زیبا بهثمر برسانید. به همین روال شوتهای بیرون پا هم امسال حسابی کارآمد هستند که البته اشاره کردیم که پس از آپدیت اول بازی، کمی ضعیفتر شدند تا تعادل بازی را خراب نکنند. در فیفا ۲۳ مکانیک پنالتی و ضربههای آزاد هم تغییر کرده و میتوان بهتر از آنها استفاده کرد.
بهطور کلی و باوجود مسایلی که به آنها اشاره کردیم، فیفا ۲۳ از حیث تجربهای که از فوتبال ارائه میدهد، وضعیت مناسبی ارائه میدهد. بازی هم ریتم درستی دارد که نه بیش از حد سریع و اصطلاحا پینگپونگی است و نه آنقدر کُند که فاقد هیجان باشد. از طرف دیگر تنوع روشهای رسیدن به گل واقعا بالا است و با پشت سر گذاشتن چند مسابقه رقابتی با بازیکنان واقعی، متوجه خواهید شد که افراد مختلف به روشهای متفاوتی برای حمله و گلزنی برنامهریزی میکنند که همین موضوع، فیفا ۲۳ را بیش از پیش شبیه به فوتبال واقعی کرده و اجازه میدهد تا هر بازیکن، بسته به سبک بازی خودش و انتخاب مهرهها و تیمهایی که مناسب آن هستند، از بازی لذت ببرد.
به جز این موارد، فیفا ۲۳ شاهد یک سری تغییرات خوب در جریان گیمپلیش نیز بوده. برای مثال، حالا شاهد رقابتهای فیزیکیتری هستیم و از سرعت بازی به شکل خوبی کم شده. به طور کلی گیمپلی فیفا ۲۳ به نسبت نسخههای قبلی خود، واقعگرایانهتر است و نبردهای تن به تن و فیزیکی در جریان رقابتهای آن بیشتر به چشم میخورد.
ign بشخصه برداشته شدن تمرکز از روی سرعت و تلاش برای گل زدن با استفاده از تاکتیکها را بیشتر میپسندم و این یک نکته مثبت برای فیفا ۲۳ به حساب میآید. حالا برای عملکرد بهینهتر تیمتان، باید وقت بیشتری روی چینش ترکیب بگذارید و برای بازیکنان مختلفتان وظایف خاصتری در نظر بگیرید. این اتفاق، فاز تجربه بازی را از یک حالت آرکید مانند خارج کرده و حالا در فیفا ۲۳ شاهد فوتبال واقعگرایانهتری هستیم که تاکتیک و پاسکاری زیاد، در آن جایگاه ویژهای دارند.
جالبتر اینکه سیستم پاسکاری و همچنین هوش مصنوعی مدافعین نیز، پیشرفتهای قابل توجهی داشتند. به طور کلی دقت در پاسکاریها به مراتب بیشتر شده و دیگر اینطوری نیست که تک تک پاسهای شما بدون هیچ دردسری به مقصدشان برسند. اتفاقا برعکس این قضیه صادق است؛ چراکه اگر فاصله بین بازیکنان و مدافعین را درست در نظر نگیرید و صرفا بیجهت و با توجه به تجربههای پیشینتان کلید پاس را بفشارید، قطعا پاستان به مقصد نمیرسد.
برای مثال زیاد پیش میآید که در موقعیتهای دو به دو، یک دفعه مدافع دومتان هم به سمت بازیکن صاحب توپ حملهور شود و مهاجم دیگر را در موقعیت بهتر قرار دهد. اما با تمام اینها، وضعیت هوش مصنوعی مدافعین از نظر ما تا حدود زیادی بهتر شده و حالا حداقل حریفتان نمیتواند با پاسهای پی در پی و بیهدف روی اعصابتان برود. این از کلیت گیمپلی و تغییراتی که بازی در نحوه اجرای شبیه سازی یک مسابقه فوتبال داشته. اما حالا برویم سراغ مودها و بخش آنلاین.
به طور کلی مهمترین مود آفلاین بازی هنوز «کریر مود» است و متاسفانه همچنان شاهد تغییر بزرگی در آن بعد از این همه درخواست نیستیم. صرفا به فصل جدید کریر مود چند ویژگی جزئی اضافه شده. اولین چیزی که شاید برایتان جدید باشد این است که دیگر لازم نیست رقابتهایی که خودتان سکان هدایت آنها را به دست گرفتید و مشغول تجربهشان بودید را کامل بازی کنید. بلکه حالا میتوانید از وسط بازی و از جایی که دیگر خیالتان از بات برد شیرین تیم راحت شد، آن را رها و اسکیپ کنید.
بزرگ نمایی چشمگیر که همراه با هر باد آپ است باعث می شود تا ضربه قدرتی به جای آخرین FIFA متعلق به ماریو استریکرز یا کاپیتان سوباسا احساس شود، اما هیچ راه رضایت بخش تری برای گلزنی در FIFA 23 وجود ندارد. بیشتر اوقات، با این حال، شلیک یکی از این شوتها آنقدر طول میکشد که قبل از اینکه توپ حتی از پای شما خارج شود، از مالکیت خارج میشوید.
خرید بازی fifa 23 برای ps5 و هنگامی که این کار انجام می شود، دقت متفاوت است، از فریادهای دقیقی که به گوشه بالا پرواز می کنند تا مژه های وحشی که در نهایت به پرچم گوشه نزدیک تر می شوند. این یک عنصر دعوت کننده از ریسک و پاداش را در جایی ایجاد می کند که ممکن است گزینه های بهتر و مطمئن تری وجود داشته باشد، اما هیچ چیز بهتر از ضربه ای که تور به سختی می تواند مهار کند، نمی شود.
سایر موارد اضافه شده جدید نیز مثبت هستند. ویژگی های بازی زنان برجسته تر از هر زمان دیگری است، با گنجاندن فوتبال باشگاهی به مجموعه تیم های بین المللی که از زمان فیفا 16 در این بازی حضور داشته اند. 1 Arkema – اما در نهایت توانایی بازی در باشگاه هایی مانند چلسی و لیون یک اضافه شدن طولانی مدت است.
وقتی صحبت از آن شد، حالت شغلی تقریباً مانند قبل است. یکی از ویژگیهای جدید به شما این امکان را میدهد که به جای اینکه مجبور باشید ۹۰ دقیقه کامل بازی کنید، در قسمتهای برجسته بازیهای قابل پخش شرکت کنید، و این اطمینان را میدهد که همچنان در مسابقاتی که شبیهسازی میکنید، تأثیری خواهید داشت. اگر شغل بازیکنی را انتخاب کنید، اکنون می توانید ظاهراً شخصیت آنها را طوری شکل دهید که برای ویژگی های خاص علاقه مند شوند.
به عنوان مثال، کمک به هم تیمی امتیازات ضربان قلب را ایجاد می کند، در حالی که نگه داشتن توپ و گل زدن به خود، هم امتیاز ماوریک و هم امتیاز ویرتوز را ایجاد می کند. این امتیازات سپس ویژگیهای مربوط به هر سبک شخصیتی را تقویت میکنند، چه برای دریبل زدن و تمام کردن، چه عبور و مرور و کنترل توپ.