محمدرضا آسایش
محمدرضا آسایش
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

تحقیقات تجربه کاربری ؛ چه موقع و چگونه ؟ (بخش دوم)

UX Research / When to use it? / How to do it?
UX Research / When to use it? / How to do it?


چند روزی بود که در منابع مختلف به دنبال روش‌های انجام تحقیقات کاربری بودم و تقریبا در اکثر منابع لیستی از روش‌ها و مختصر توضیحاتی را در ارتباط با هرکدام مطالعه کردم و در اکثر مقالات مطالب تکراری رو مشاهده می‌کردم تا اینکه با مقاله‌ای مختصر و مفید در سایت uxstudioteam روبرو شدم و تصمیم گرفتم اولین پستم رو داخل ویرگول منتشر کنم. امیدوارم برای فردی که دنبال چنین موضوعاتی هست ، مفید واقع بشه !


ساختن یک محصول بدون استفاده از روش‌های تحقیق تجربه کاربری (UX Research) مانند سوار شدن در تاکسی و گفتن "فقط رانندگی کن" به راننده است !

در بخش اول به ۴ مورد از روش‌های تحقیق تجربه‌ی کاربری پرداخته شد که می‌توانید این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.


۵. تحقیق آنلاین (Online research)

چه موقع از آن استفاده کنیم؟ (?When to use it)

تحقیقات آنلاین به کشف محصول کمک بسیاری می‌کند. اطلاعات زیادی در مورد افراد و مشکلات آنها در بستر اینترنت منتشر شده است، فقط آنها را پیدا کنید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. اینکار نیازمند صرف کمی وقت و حوصله است و معمولا یک کار خسته کننده است! اما نتایج خوبی می گیرید.

چگونه انجامش بدهیم؟ (?How to do it)

مخاطبان خود را بشناسید و با چند جستجوی Google شروع کنید تا جوامع آنلاین آنها را پیدا کنید و بفهمید درد آنها در مورد چیست! به انجمن‌ها، گروه‌ها‌ی لینکدین یا شبکه‌های اجتماعی دیگر آنها بروید. سعی کنید مکانهایی را پیدا کنید که در آن کاربران رشد می‌کنند ، جایی که مکالمات واقعی اتفاق می‌افتد مانند یک انجمن ، یک سایت پرسش و پاسخ یا حتی بخش نظرات یک وبلاگ محبوب.

همچنین ، کلمات کلیدی را در فیدهای شبکه های اجتماعی جستجو کنید. چند سایت برای شروع :

Twitter ، Tumblr ، Reddit ، Slack ، Quora ، Yahoo Answers ، Facebook Groups ، Google Groups ، LinkedIn Groups ، Stack Exchange ...

خروجی (The output)

به سرعت اطلاعات زیادی راجع به یک موضوع جمع آوری کنید و به روزترین نکاتی را که یک ایده یا محصول می تواند حل کند را به دست آورید.



۶. آزمون کاربردپذیری (Usability testing)

چه موقع از آن استفاده کنیم؟ (?When to use it)

پس از دریافت نمونه اولیه قابل کلیک (Prototype) یا حتی برخی از طرح‌های اولیه ، شروع به آزمایش ایده ها کنید. تست‌های کاربردپذیری بسیاری از موارد کاربرد را کشف می کنند، به طور مثال کاربران چه چیزی را می فهمند و چه چیزهایی را نمی‌فهمند؟ کجا گیر می‌کنند؟ و ...

در طول یک تست کاربردپذیری ، ما وظایف خاصی را به شرکت کنندگان در آزمون خود می‌دهیم که آنها سعی می‌کنند با استفاده از محصول ما آنها را انجام دهند و ما عملکرد آنها را مشاهده می‌کنیم.

چگونه انجامش بدهیم؟ (?How to do it)

بهترین شرکت کنندگان در این آزمون از گروه هدف افرادی هستند که قبلاً این برنامه را ندیده اند. میز و دستگاهی را برای ضبط صفحه و صدا ترتیب دهید. سپس یک نمونه اولیه قابل کلیک (Prototype) ، یک طرح اولیه (Wireframe) یا یک برنامه یا وب سایت در حال کار را در اختیار آنها قرار دهید. از قبل برنامه هایی را که شرکت کنندگان انجام خواهند داد را برنامه ریزی کنید. در طول آزمون ، به رفتار شرکت کنندگان توجه کنید و ببینید که کجا گیر کرده اند ، کجا متعجب شده اند ، کجا مردد بوده اند ، کجا سوال کرده اند ، کجا اقدامی را لغو می کنند - جایی که منظور دیگری دارند - و کجا اخم می کنند.

خروجی (The output)

آزمون کاربردپذیری نشان می دهد که کاربران جدید چه چیزی را می فهمند ، چه چیزی را نمی فهمند و چه چیزی آنها را گمراه می کند. ما می توانیم کارهای فردی خاصی را آزمایش کنیم ، اما می توانیم فرایندهای کامل را نیز آزمایش کنیم. نتیجه این روش تحقیق معمولاً منجر به گزارشی با تمام موارد استفاده شده ، یافت شده و ضبط شده برای بررسی هر موقعیت است.


۷. تست چند متغیره (A/B or Multivariate testing)

نمونه تغییرات برای تست چندگانه
نمونه تغییرات برای تست چندگانه


چه موقع از آن استفاده کنیم؟ (?When to use it)

آزمون A / B با نشان دادن اینکه کدام بخش در محیط زندگی و در حین استفاده واقعی بهترین عملکرد را دارد ، بسیار سودمند است. از این آزمون برای یک وب سایت موجود ، برای طراحی جدید یا ایده های خاص استفاده کنید.

چگونه انجامش بدهیم؟ (?How to do it)

از قبل دقیقاً تعیین کنید که چه چیزی را اندازه گیری کنید ، و چگونه راه حل برنده را انتخاب کنید. در یک تست A / B دو نسخه را به طور همزمان اجرا کنید ، یا نسخه های دیگر را در آزمایش چند متغیره اجرا کنید. در صورت اجرای یک تست ساده A / B با دو نوع ، حتماً فقط یک تفاوت بین آنها داشته باشید. تفاوت‌های بیشتر از امکان دست یابی به داده‌های درست و نتیجه‌گیری در مورد علل گزینه‌ی برنده جلوگیری می کند.

خروجی (The output)

آزمونهای A / B باید به طور عینی مشخص کنند که کدام راه حل بهتر کار می کند ! تمام !!!


۸. آزمون‌های پنج ثانیه ای (Five-second tests)

چه موقع از آن استفاده کنیم؟ (?When to use it)

دامنه توجه در زندگی دیجیتالی بسیار کوتاه شده است. این امر باعث می شود در چند ثانیه اول جلب توجه و ایجاد اعتماد در کاربران بسیار مهم باشد. با آزمایش های پنج ثانیه ای ، سریع نظرات کاربران درباره صفحه فرود یا آرم جدید را تجزیه و تحلیل کنید. اولین برداشت ها را آزمایش کنید و همچنین اینکه مردم در نگاه اول چه چیزهایی را می فهمند و چه چیزهایی را نمی فهمند.

چگونه انجامش بدهیم؟ (?How to do it)

برداشت های اولیه واقعی کاربران را بدست آورید. فقط پنج ثانیه (بعضی اوقات حتی ده) رابط کاربری جدید را به آنها نشان دهید و سپس سوال کنید. به نظر آنها این سایت با چه چیزهایی سرو کار دارد؟ آنها نسبت به آن چه احساسی دارند؟ در مورد آنچه که دیده اند چند صفت از آنها جمع کنید.

خروجی (The output)

اولین برداشت سایت یا برنامه خود را از یک کاربر دریافت کنید. این می تواند منجر به تغییر یا بهبود عناصر بصری در سایت شود. بسیاری از پاسخهای کتبی آمده و نیاز به ارزیابی دارند.


۹.مرتب سازی کارتی (Card sorting)

مرتب سازی کارتی
مرتب سازی کارتی


چه موقع از آن استفاده کنیم؟ (?When to use it)

مرتب سازی کارت به ایجاد ساختارهای ناوبری و معماری اطلاعات کمک می کند. این یکی از روشهای تحقیقات تجربه کاربری (UX Research) هنگام کار در وب سایتهایی با ساختار منوی سنگین و زیر منوها واقعاً کمک می کند.

چگونه انجامش بدهیم؟ (?How to do it)

به ساده ترین راه برای انجام این کار ، تکه های کوچک کاغذ را برش دهید و توابع محصول یا بخش های محتوای وب سایت را روی آنها بنویسید ، سپس از شرکت کنندگان بخواهید آنها را به صورت گروهی سازماندهی کنند. هر دو نوع مرتب سازی کارت را انجام دهید :

الف ) باز :

شرکت کنندگان در آزمون به تنهایی تعیین می کنند که چند گروه ایجاد کنند و چه نامی برای آنها بگذارند. هدف از درک مدلهای ذهنی افراد و پی بردن به ساختار آنها است. عباراتی که شرکت کنندگان برای نامگذاری گروه های خود به کار می برند ، اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار می دهد.

ب ) معکوس ( که بسته یا آزمایش درختی نیز نامیده می شود ) :

در اینجا عناصر نیاز به بسته بندی در دسته های موجود یا ساختار درخت دارند. مرتب سازی کارت معکوس با هدف تأیید ساختار تعریف شده پس از مرتب سازی کارت باز است.

خروجی (The output)

یک راه حل مبتنی بر تحقیق برای ساختار صفحه و سلسله مراتب وب سایت یا محصول.


پایان

بخش اول این مقاله را از اینجا مطالعه کنید.

این نوشته ترجمه و برداشت من از این مقاله بود.

موفق و پیروز باشید



uxux researchux designتحقیقات تجربه کاربری
طراح محصول | قدم‌های نخستین یک مدیر محصول !
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید