توضیح مفهوم Metaverse دشوار است؛ زیرا این فناوری فیزیکی و ملموس نیست و وجود خارجی ندارد. درست مانند این است که بخواهید اینترنت را برای شخصی که در دهه ۵۰ میلادی زندگی میکند توصیف کنید. با این حال ما اکنون ابزار متاورس را به صورت گسترده داریم و میتوانیم به کمک آنها متاورس را توصیف کنیم.
بهتر است برای تعریف متاورس از نقل قول آقای «متیو بال» (Matthew Ball) استفاده کنیم. شخصی که اشراف کاملی بر این فضا داشته و از مدیران سایت «متاورس پرایمر» (Metaverse Primer) به شمار میرود. او متاورس را این چنین تعریف میکند:
«متاورس شبکهای گسترده از جهانها و شبیه سازیهای سه بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش میشوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستمهای پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ میکنن. این مجموعه میتواتند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.»
مارک زاکربرگ که با تغییر نام فیسبوک به متا تلاش کرده رنگ و بویی جدیتر به این دنیا بدهد، تعبیری سادهتر از متاورس را ارائه میکند:
«متاورس مجموعهای از فضاهای مجازی محسوب میشود که میتوان در آنها افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع و بین آنها رابطه برقرار کرد.»
البته دسته بندیهای دیگری هم در رابطه با متاورس وجود دارد که «راف کاستر» (Raph Koster)، آنها را ارائه میکند و در آن دنیاهای آنلاین، فرضیه چندجهانی و متاورسها را از یکدیگر متمایز کرده است. از دیدگاه کاستر دنیاهای آنلاین فضاهای دیجیتالی هستند (از فضاهای سرگرم کننده سهبعدی بسیار جذاب گرفته تا فضاهایی که بر پایه متن ایجاد شدهاند). فرضیه چندجهانی در حقیقت به چند دنیای متفاوت از یکدیگر اشاره میکنند که با یک شبکه به یکدیگر متصل شدند و ساختار و قوانین آنها یکسان نیست. در نهایت از نظر کاستر Metaverse در حقیقت چند جهان ترکیب شده با یکدیگر است که بیشتر با دنیای واقعی تعامل دارند و در آنها عناصر مجازی و حقیقی مثل واقعیت مجازی، اتاقهای پرو مجازی برای مغازههای واقعی و حتی اپلیکیشنهایی مانند گوگل مپس با یکدیگر ترکیب شدهاند.
احتمالا میدانید که مارک زاکربرگ شرکت Oculus را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد؛ زیرا متوجه شده بود که VR خیلی سریع محبوب میشود. بنابراین حالا هم کاملا منطقی است که او بخواهد شرکتش در جنبش متاورس حضوری قدرتمند داشته باشد.
Oculus متاورس را به بخشی کلیدی از مدل کسب و کار خود تبدیل کرده است؛ و قرار است Oculus Home راهاندازی شود. یک متافورس آنلاین برای گیمرها که میتوانید در آن بازیهای متاورس را بخرید و با دوستان خود ارتباط برقرار کنید.
البته متاورس فیس بوک بیشتر روی شبکههای اجتماعی متمرکز شده است تا بازیها؛ به این معنی که شما از هویت موجود خود در metaverse facebook استفاده میکنید تا اینکه هر بار که دنیای متاورسی دیگری ایجاد میکنید، آواتار های جدیدی داشته باشید.
اخیرا مارک زاکربرگ مالک فیسبوک، نام این کمپانی را به Meta تغییر داده است. این نشان میدهد که این شرکت قرار است حضوری فعال و ویژه در متاورس داشته باشد. باید دید در سال جاری و ۲۰۲۳ چه خبرهایی از ورود Meta به متاورس میشنویم. احتمالا متاورس فیسبوک هم مثل شبکه اجتماعی آن خیلی سریع دنیا را فرا میگیرد.
مارک زاکربرگ در حال حاضر روی ایجاد متاورس اجتماعی و سرمایهگذاری در فناوریهای Oculus، AR و VR فیسبوک تمرکز کرده است. زاکربرگ در آگوست ۲۰۲۱ یک work metaverse یا متاورس کاری برای Oculus معرفی کرد که به افراد اجازه میدهد با هم تعامل داشته باشند، در یک اتاق کنفرانس بنشینند و مانند یک دفتر در آن کار کنند.
زاکربرگ در مورد امنیت متاورس میگوید:
متاورس جانشین اینترنت تلفن همراه است.
این به عنوان یک فرصت ۱ تریلیون دلاری معرفی میشود و به همین دلیل هر روز برندهای بیشتری وارد این دنیای بزرگ میشوند. دنیایی که انتهایی برای آن وجود ندارد!
اپیک گیمز (Epic Games) هم اخیرا اعلام کرده است که موتور بازی خود یعنی Unreal Engine را به صورت رایگان با سورس کد کامل منتشر خواهد کرد تا دیگران بتوانند به راحتی روی آن تغییراتی ایجاد کنند.
ساخت و ساز روی پلتفرم باز مثل این به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که متاورسها را به سرعت و بدون نیاز به زمان طولانی یا پول زیاد – مثلا برای ساخت و ساز ابتدایی آن – ایجاد کنند.
یکی از ایدههای کلیدی این است که از تصور و تلقی متاورس به عنوان یک واقعیت جایگزین فاصله بگیریم، اما در عوض به این فکر کنیم که متاورسها چگونه میتوانند با دسترسی به فناوریهای جدید مانند واقعیت افزوده و دستیارهای مجازی، زندگی روزمره ما را به روشهای مثبت تکمیل کنند.
حتی BTS، گروه معروف موسیقی کره جنوبی (و سفیران لباس مردانه لویی ویتون) هم به دنبال متاورس هستند و برای “خدمات فروشگاه خردهفروشی مرتبط با کالای مجازی” و “کالاهای مجازی قابل دانلود، یعنی برنامههای کامپیوتری” برند خودشان درخواست دادهاند.
تعدادی از شرکتهای بزرگ سرگرمی در کره جنوبی به فناوریهای جدید از جمله متاورس و NFT توجه میکنند تا از نفوذ روزافزون هنرمندان کی پاپ و مالکیت معنوی آنها در سراسر جهان استفاده کنند و منابع درآمدی جدید و پایدار ایجاد کنند.