با انتشار بازی های شبیه ساز فوتبال امسال یعنی PES 2020 و FIFA 20 فاصله زیادی نداریم. در این نوشته میخواهم نگاهی به ویژگیها ، تغییرات و مرور اطلاعات موجود بازی PES 2020 و FIFA 20 داشته باشم.
در ابتدا به بررسی بازی و معرفی ویژگی های PES 2020 می پردازیم:
با داشتن مجموعه پرطرفدارای مانند Pro Evolution Soccer یا همان PES، کمپانی کونامی برای کسب سود سالانه مدنظرش نیاز به ساخت بازیهای زیادی ندارد. این کمپانی سعی کرده تا شماره جدید این مجموعه را متفاوتتر و قدرتمندتر از همیشه ارائه کند. بازی PES 2020 گام بلندی در جهت رفع مشکل حق امتیاز تیمها و بازیکنان در بازی های پی ای اس برداشته و لایسنس کامل باشگاههایی مثل بارسلونا، منچستر یونایتد و یوونتوس را به دست آورده است. این یعنی زنگ خطر برای مجموعه FIFA به صدا در آمده و هواداران این فرنچایز دیگر نمیتوانند بابت داشتن لایسنس کامل همه باشگاهها به بازیکنها PES فخر بفروشند.
با اینکه از دست دادن حق امتیاز لیگ قهرمانان اروپا در سال گذشته یک شکست بزرگ برای کونامی بود، اما ظاهرا این کمپانی سر عقل آمده و حالا میخواهد همه چیز را جبران کند. طرفداران PES امیدوار هستند که این حرکت کونامی به منزله گام نخست باشد و این شرکت در سالهای آینده هم به تصاحب حق امتیاز تیمها و لیگهای بیشتری اقدام کند.
اما از بحث مهم لایسنسها که بگذریم، بازی پی ای اس 2020 در جنبههای مختلف با پیشرفتهای خوبی مواجه شده است. در بخش گیمپلی و حالتهای بازی شاهد تغییراتی هستیم که همگی مثبت به نظر میرسند و در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. در این مطلب میخواهیم به تغییرات بازی جدید PES اشاره کنیم و همچنین نگاهی به تاریخچه این مجموعه داشته باشیم و سپس به معرفی و بررسی ویژگی های بازی FIFA 20 بپردازیم . با من همراه باشید.
طبق اعلام کمپانی کونامی بازی پی اس 2020 در تاریخ 10 سپتامبر (19 شهریور 98) برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و همچنین کامپیوترهای شخصی منتشر میشود. این یعنی بازی PES 2020 حدود دو هفته زودتر از رقیبش یعنی FIFA 20 به دست بازیکنها میرسد.
مانند تمام بازیهای ورزشی، در بازی پی اس 2020 هم شاهد بروز شدن ترکیب تیمها و بازیکنان آنها هستیم. اما به جز این، جلوههای بصری بازی، کیفیت بافتها و انیمیشنهای آن نیز بهبود پیدا کرده و این موضوع به طبیعیتر شدن حرکات بازیکنان منجر شده است.
سیستم کنترل بازیکنها هم با تغییراتی همراه است. انجام دریبلها، مهار توپ و حرکت دادن آن روی زمین به صورت به نرمترین شکل ممکن انجام میشود. یکی از حرکات جدید بازی، کنترل بدون توپ است که باعث میشود بتوانید بازیکن خود را بدون لمس کردن توپ، همراه با آن حرکت دهید. این ویژگی باعث میشود بدون اینکه در سرعت و مسیر حرکت توپ تغییری به وجود بیاید، بتوانید همراه با آن به مسیر ادامه دهید.
فیزیک توپ نیز در بازی پی اس 2020 طبیعیتر شده و حالا وزن توپ مثل چیزی است که در مسابقات زنده تلویزیونی میبینیم. همچنین یکی دیگر از جنبههای بازی که به واقعیت نزدیک شده، حرکات مدافعان است. آنها حالا شبیه بازیکنهای واقعی در مقابل مهاجمان حریف قرار میگیرند و حرکات طبیعی از خودشان نشان میدهند. علاوه بر این حالا امکان خطا کردن به صورت عمدی هم وجود دارد و از این طریق میتوانید جلوی حمله کردن حریف را بگیرید. فقط باید مراقب باشید که درون محوطه جریمه خطا نکنید.
در بازی PES 2020 حرکات مخصوص به هر بازیکن نقش پررنگی در گیمپلی بازی ایفا میکند. برخی از این حرکات مربوط به بخش حمله هستند و برخی دیگر در کارهای دفاعی به کمک شما میآیند. البته اینکه هر بازیکنی دارای چه تواناییهای اختصاصی است بعدا مشخص میشود، اما در حال حاضر میدانیم که برخی از این تواناییهای عبارتند از: شوت از راه دور، میل به هجوم، ارسال پاس در عمق، حفظ توپ و غیره.
احتمالا میدانید که نام بازی امسال کمی تغییر کرده است. کونامی بازی فوتبالش را امسال با نام eFootball PES 2020 عرضه میکند. کونامی اعلام کرده که میخواهد با این تغییر نام، نشان دهد که روی جنبه «ورزش الکترونیکی» یا همان eSport بودن بازیاش تاکید زیادی دارد. همانطور که میدانید eSports به بازیهایی ویدیویی گفته میشود که مانند مسابقات ورزشی، به صورت چندنفره و تیمی انجام میشوند و بعضا جوایزی هم برای آنها در نظر گرفته میشود.
البته این تغییر نام قرار نیست باعث تغییر روند بازیهای PES شود. فقط قرار است دو طول سال تورنمنتها و مسابقات مختلفی برگزار شوند که طی آنها تیمهایی از سراسر دنیا به رقابت با یکدیگر بپردازند. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که مجموعه پی اس اس بههیچ وجه با تغییر نام بیگانه نیست. این مجموعه در گذشته با نامهای دیگری مثل Winning Eleven و International Superstar Soccer هم شناخته میشد. به هر حال این را هم میتوان به پای سیاستهای عجیب کونامی برای بازی فوتبالش گذاشت.
اکنون به مرور اطلاعات و معرفی ویژگی های بازی پر طرفدار FIFA 20 می پردازیم:
بازی فیفا 20 نیز به زودی منتشر خواهد شد و یک بار دیگر شور و هیجان را برای طرفداران بازی فوتبال به ارمغان خواهد آورد.
پس از انتشار اخبار اولیه در رابطه با بازی فوتبال فیفا 20 سوالات بسیاری در مورد به بخشهای مختلف این بازی محبوب فوتبال برای طرفداران ایجاد شد. الکترونیک آرتز با انتشار یک ویدیو در شبکه توییچ از گیم پلی فیفا 20 برای اولین بار به بخشی از این سوالها پاسخ داد. حالت جدید Volta Football، بهبود دفاع دستی و شوت زدن، تغییرات هوش مصنوعی، دریبل خطی و بسیاری از مولفههای دیگر از جمله تغییرات و بخشهای تازهای هستند که نسخه جدید این بازی به خود خواهد دید.
سری بازی های فیفا از زمان انتشار سالیانهشان از سال 1993 تا کنون تغییرات زیادی به خود دیدهاند و از آن زمان تا به حال الکترونیک آرتز موفق شده است فیفا را به عنوان یکی از موفقترین سری بازی های شبیهسازی فوتبال ارائه کند. نسخه جدید فیفا از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اطلاعات اولیهای که از بازی به دست آوردهایم، انتظاراتمان نیز از آن بیشتر شده است. با ما همراه باشید تا برخی از ویژگیهای جدید بازی فوتبال فیفا 20 را با همدیگر بررسی کنیم.
همانطور که از تغییر فصول سال و همچنین تغییر فصل های فوتبال انتظار داریم، هر ساله در بازه مشخصی منتظر انتشار نسخه جدیدی از بازی فیفا هستیم. بیش از یک دهه است که بازی های فیفا هر ساله در حوالی آخر سپتامبر منتشر شدهاند. امسال نیز زمان انتشار بازی فوتبال فیفا 20 برای 27 سپتامبر 2019 مصادف با 5 مهر 1398 تایید شد.
البته اگر عضو EA Access باشید، خواهید توانست بازی فوتبال فیفا 20 را یک هفته زودتر بازی کنید؛ یعنی در تاریخ 19 سپتامبر (28 شهریور 98) که به صورت انحصاری برای اعضای این سرویس منتشر خواهد شد. خبر زمان عرضه بازی با انتشار تیزر جدیدی در شبکه اجتماعی توییچ تایید شد. تیزر را در بخش بعدی با هم خواهیم دید.
شایان ذکر است که دو بازی قبلی فیفا هر یک در روز جمعه 28 سپتامبر 2018 (6 مهر 97) و 29 سپتامبر 2017 (7 مهر 96) منتشر شدند. همانطور که حدس زده میشد، تاریخ انتشار بازی فیفا 20 نیز برای روز جمعه 27 سپتامبر 2019 (5 مهر 98) تایید شد. جالب است بدانید که تمامی بازی های فیفا در عنوان خود به فصل بعدی اشاره میکنند. بازی فوتبال فیفا 20 نیز در 2019 منتشر میشود، اما دلیل نامگذاریاش اشاره به فصل پیش رو دارد.
الکترونیک آرتز تا کنون دو نفر از ستارههای جلد بازی فوتبال فیفا 20 را قبل از انتشار بازی فاش کرده است. یکی از آنها ادن هازارد بازیکن رئال مادرید است که در نسخه استاندارد بازی به عنوان ستاره اصلی کاور حضور خواهد داشت و بازیکن دیگر ویرجیل فن دایک خواهد بود که در نسخه قهرمانان بازی حضور خواهد داشت.
همچنین پس از چند هفته صبر، میدانیم که زیدان مربی رئال مادرید در کاور نسخه Ultimate بازی و همچنین در تیم Ultimate بازی فیفا 20 حضور خواهد داشت.
بعد از E3 2019 بسیاری از طرفداران فیفا سوالات زیادی در رابطه با نسخه جدید بازی فیفا 20 داشتند. EA جدیدا به برخی از این سوالها در یک پست وبلاگ پاسخ داده است که اعمال برخی تغییرات در پروکلابهای بازی جزو مهمترین نکات آن است.
بازی فوتبال فیفا 20 با خود یک سیستم آواتار جدید خواهد آورد که همراه آن شاهد تغییراتی در ساخت بازیکن در پروکلابها و در سایر نقاط بازی خواهیم بود. این سیستم در حالی که دارای ویژگیهای سیستم قدیمی (استم مستعار، قابلیت تعیین نوع خوشحالی و …) خواهد بود، به افرادی که بازی میکنند امکانات بیشتری را برای ساخت بازیکن مورد نظرشان خواهد داد. از جمله ی این امکانات یک ابزار تغییر شکل (Morphing) جدید است که این اجازه را به ما میدهد که با جزئیات بیشتری به ساخت شکل صورت و همچنین انتخاب رنگ پوست بپردازیم.
علاوه بر این در بازی فیفا 20 شاهد بازگشت برخی از پستها همچون فورواردهای چپ و راست، وینگ بکهای چپ و راست و همچنین هافبکهای چپ و راست خواهیم بود که این قضیه را مدیون بازخوردها و درخواستهای طرفداران بازی فیفا هستیم. البته کنترل بیشتر روی ساخت بازیکنها فقط محدود به ظاهر آنها نمیشود. سیستم پیشرفت بازیکن (Player Progression) یک پله ارتقا یافته و در سیستم جدید قد، وزن و پستی که برای بازیکن خود انتخاب میکنید در نحوه بازی او تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این 30 عدد ویژگی بازیکن جدید به بازی فیفا 20 اضافه شدهاند که میتوانند با ویژگیهای تخصصی (Specialty traitها) ترکیب شده و مزایای زیادی را به همراه داشته باشند. البته باید از یاد نبرد که تمرکز دادن همه مزیتها روی یک صفت سبب افت باقی صفتها و ویژگیها خواهد شد.
به غیر از سفارشیسازی در بازی فوتبال فیفا 20 شاهد برخی ویژگیهای رسانهای جدید و همچنین برخی از حالتهای بازی جدید نیز خواهیم بود. از جملهی این امکانات جدید واترمارک مداوم صفحه نمایش، کلاب بنرها، لوگوهای جدید پروکلابها و پوششهای زنده تقویت شده در نیمه و مقدمه بازیها را میتوان نام برد. همچنین خوشحالیها از این به بعد منحصر به یک بازیکن نخواهند بود؛ به این معنی که دوربین در حین خوشحالی روی یک بازیکن زوم نخواهد کرد و کل تیم بازی را در بر خواهد گرفت.
بالاخره، دو نوع مسابقهی جدید به بازی اضافه شده است : House Rules Cups و حالت تمرینی که مورد اول الهام گرفته از House Rules حالت Kick-Off فیفا است و هر روزه نوع جدیدی از بازی و همچنین یک کاپ هفتگی متفاوت را به خود خواهد دید.
حالت تمرینی هم همانطور که از نامش پیداست به شما امکان تمرین و تجربه را خواهد داد. به وسیلهی حالت تمرینی خواهید توانست علیه بازیکنهای هوش مصنوعی به تنهایی و یا به کمک تیم خود به رقابت بپردازید. درجه سختی هوش مصنوعی بازیکنها قابل تغییر است و حتی قابلیت این را خواهید داشت که نوع تاکتیکهایی را که آنها استفاده میکنند را برای تمرین هرچه بهتر و دقیقتر انتخاب کنید.
پیش از رونمایی رسمی بازی در EA Play و E3 2019، کمپانی الکترونیک آرتز در یک پست وبلاگ برخی از بهروزرسانیهایی را که برای نسخه جدید مد نظر داشت اعلام کرده بود. بسیاری از این بهروزرسانیها بر اساس بازخوردهای گیمرها از فیفا 19 طرح ریزی شدهاند. البته باید در نظر داشت سری فیفا به طور کلی هر ساله تغییرات بزرگ یا قابل توجهی در نسخه های مختلف به خود نمیبیند.
در زیر برخی از ویژگیهایی را بررسی میکنیم که الکترونیک آرتز در این نسخه روی آن ها متمرکز شده است:
میتوان گفت فیفا استریت به عنوان یک حالت بازی جدید در قالب Volta Football به بازی فوتبال فیفا 20 بازخواهد گشت. انواع مسابقات این حالت شامل 3v3 Rush (دو تیم سه نفره در مقابل هم، بدون دروازهبان)، 4v4 ،4v4 Rush ،5v5 و فوتسال حرفهای است. این حالت به طور خلاصه در قالب استعداد، بازیکنهای قابل سفارشیسازی (بازیکنهای زن و مرد در کنار یکدیگر بازی خواهند کرد) دستههای آنلاین و بسیاری از ویژگیهای دیگر قابل تعریف است. در قسمتهای اولیه مقاله میتوانید ویدیوی مربوط به Volta Football را ببینید.
منظور از این حرف ترکیب جدیدی از ویژگیهاست که حول محور توپ، منطقهی خارج از توپ و بازی با توپ میچرخند. در بازی فوتبال فیفا 20 با بهبود ویژگیهای فیزیکی توپ مواجه هستیم و در نتیجهی سیستم جدیدی که در این راستا تعریف شده است، تکبهتک های بیشتری را به همراه تاکید مضاعفی روی دفاع از جانب کاربر (فردی که بازیکن را کنترل میکند) خواهیم دید. همچنین بازیکنهایی که خارج از محوطه کنترل توپ هستند به شیوه صحیحتری در میدان بازی پخش خواهند شد.
علاوه بر اینها چرخش توپ نیز به همراه انحرافاتی که واقعیتر از قبلا هستند از این به بعد در مسیری که توپ طی میکند دخیل خواهند بود. همچنین بخشی از کفش یک بازیکن که به توپ اصابت میکند از این پس در مسیر پرواز توپ دخیل خواهد بود.
همانطور که در بالا گفته شد، کاربران از این به بعد از دفاع به صورت دستی در مقایسه با دفاع توسط هوش مصنوعی بازی بیشتر بهره خواهند برد. دفاعهایی که توسط کامپیوتر کنترل خواهند شد از این به بعد کماثرتر و ناکارآمدتر از قبل خواهند بود؛ در حالی که آنهایی که خودتان کنترل میکنید عملکرد بهتری خواهند داشت. همچنین تکلهای دستی نسبت به تکلهایی که توسط هوش مصنوعی زده میشوند کارآمدتر خواهند بود. این تغییر سبب میشود کاربرانی که سعی میکنند به صورت دستی دفاع کنند احساس کنند عمل سودمندتری (نسبت به افرادی که برای دفاع معمولا به هوش مصنوعی تکیه میکنند) انجام میدهند.
جدا از اینها روند سرعت (Pace) بازیها نیز کمی اصلاح شده است تا دفاعها شانس بیشتری در تعقیب و گرفتن بازیکنهای پرسرعت داشته باشند.
در مورد شوت زدن، قرار است موقعیتهای تک به تک بین بازیکن و دروازهبان کمتر خسته کننده شوند. در بازی فیفا 20 میزان دقت شوت زدن تک به تک بیشتر خواهد شد که اجازه میدهد شوتهای داخل چهارچوب بیشتر شوند؛ در حالی که دروازهبانها در عکسالعملهای خود کمتر حالت «فرا انسانی» خواهند داشت.
حتی سرعت دروازهبانهای دستی هم به سرعتهای واقع گرایانهتر کاهش خواهد یافت. کاربرانی که خود دروازهبانشان را به وسیله حرکت دادن آنالوگ سمت راست کنترل خواهند کرد از این به بعد برای نجات توپ باید به یک سمت مشخص تمرکز کنند؛ عملی که در نتیجهاش نجات یا عدم نجات توپ پاداش آمیزتر (و یا آزاردهندهتر) خواهد بود.
این ویژگی بعدهای بیشتری به انتخاب شما برای حمله خواهد داد؛ به طوری که اجازه میدهد حریف خود را گول زده و پتانسیل گذر از دفاع حریف به وسیله بازیکنی سریع و فرز برایتان باز شود.
ضربات آزاد و پنالتی در حالت کلی تغییر کردهاند. ضربههای آزاد دچار دگرگونی کلی شدهاند.به طور کلی کنترل بیشتری روی چرخش توپ در یک ضربه آزاد خواهید داشت.
علاوه بر مکانیزم های شوت و تمام کنندهها، پاس کاری هم در نسخه جدید دچار تغییر شده است. پاسهای ساده دارای دقت بیشتری خواهند بود اما پاسهای پیچیدهتر همانند پاس های 180 درجه و پاسهای داده شده تحت فشار مضاعف نتایج ضعیفتر، آهستهتر و ناکارآمدتری خواهند داشت.
به غیر از اینها دو گزینه جدید برای پاس دادن به بازی اضافه شده است. گزینهی اول «چیپ» زدن است که از آن برای بلندکردن توپ از بالای دفاع حریف استفاده میکنیم و گزینهی دوم مکانیزمی به اسم «Pass-and-Go»است که جایگزین پاس دستی کنونی خواهد شد.
این مکانیزم در بازی فیفا 19 معرفی شد و الکترونیک آرتز در نظر دارد بر اساس بازخورد گیمرها آن را بهینه و اصلاح کند. تمام کننده برنامهریزی شده در نسخه قبلی یک پنجره سبز برایمان باز میکرد که به کمک آن میتوانستیم شوتهای دقیقتری بزنیم.
بر اساس بازخوردهایی که اکثر کاربران نسبت به این ویژگی نشان دادند، EA استفاده از این مکانیزم را در نسخه جدید سختتر کرده است. همچنین شوتهایی که با استفاده از این مکانیزم خواهیم زد کمدقتتر خواهند بود (البته هنوز هم نسبت به شوتهای معمولی کمی دقت بیشتری خواهند داشت).
عناوین فیفا در طی سال ها همواره رو به بهبود بودهاند. البته می توان گفت فرمول کلیشان به ندرت دچار افت شده و فیفا در طی قسمت قابل توجهی از دههی اخیر کیفیت خود را حفظ کرده است. اگر یکی از نسخههای اخیر فیفا را بازی کرده باشید از نسخه آخر نیز بدون شک لذت خواهید برد. فیفا 20 همانطور که انتظار میرود نکات قابل توجه زیادی خواهد داشت؛ اما با وجود این نمیتوان گفت (و یا هنوز مشخص نیست که) همه انتظارات و تغییراتی را که مشتاق دیدنشان هستیم برآورده خواهد کرد. از جمله انتظاراتی که از بازی فوتبال فیفا 20 داریم میتوان موارد زیر را نام برد:
بازی فیفا 2017 یک حالت داستانی جدید برایمان معرفی کرد که حول محور یک ستاره خیالی به اسم الکس هانتر بود. از آن موقع تا کنون این حالت جزو بخشهای جدایی ناپذیر بازی است. قرار بر این است که داستان هانتر با بازی فیفا 20 خاتمه یابد. انتظار ما بر این است که این خاتمه حاوی محتوایی جدید و درخور باشد؛ به طوری که بتوانیم بعدها خاطرهاش را در ذهن زنده نگه داریم. سری بازی Madden از الکترونیک آرتز دارای یک حالت روایی به نام Longshot Mode است که حضور حالت مشابهی دربازی فیفا 20 به هیچ وجه ایدهی بدی به نظر نمیرسد.
برای یک مدت، شعار الکترونیک آرتز این بود که هر چیزی که رقیبش کونامی به وسیله بازی PES میتواند انجام دهد، فیفا می تواند از عهدهی بهتر از آن بیاید. با این وجود EA هیچگاه سیستم آب و هوای پویا (دینامیک) رقیبش PES را به بازی فیفا وارد نکرده است. به کمک این سیستم در PES، این احتمال وجود دارد که همانند زندگی واقعی هوای بارانی در وسط بازی قطع شود؛ و در نتیجهی آن روند سرعت و جریان بازی نیز تحت تاثیر قرار گیرد. انتظار ویژگی مشابهی در نسخه جدید فیفا به هیچ وجه انتظاری غیرواقع گرایانه و دور از ذهن نیست.
حالت Career فیفا همانند مسترلیگ در بازی های PES شامل ساختن مربی، انتخاب تیم و مدیریت آن تیم در طول فصلهای مختلف است. با وجود تلاشهای EA در راستای بهبود این حالت در طول سالها هنوز Career Mode فیفا از حالت ایدهآل خود فاصلهی بسیاری دارد. از جمله اصلاحاتی که میتوان در این حالت انجام داد بهبود سیستم مرکزی آن است؛ به خصوص پس از اصلاحات پرزرق و برق اما کمعمقی که در نسخه فیفا 18 روی هوش مصنوعی انجام گرفت. انتظار اصلی ما از این حالت عمیقتر شدن چالش های مربی است؛ چالشهایی از جمله مذاکرات در راستای دستمزد بازیکنان، تعویض استادیوم برای باشگاههای فوتبال در حال پیشرفت و همانند آن. همچنین بهجاست که انتظار بازگشت گزینه بازیکن/مربی بازی فیفا 13 را نیز از این نسخه داشته باشیم.
مدت هاست طرفداران بسیاری خواستار بازگشت قابلیت درست کردن تیم توسط خود افراد از ابتدا تا انتها هستند. حدس ما بر این است که عدم توجه الکترونیک آرتز نسبت به این قضیه در طی سالها از این ناشی میشود که این حالت سبب میشود بتوانیم اطلاعات تیم خودمان را حتی سالها پس از انتشار یک نسخه به روزرسانی کنیم. اما در هر صورت حداقل این انتظار را میتوانیم داشته باشیم که بتوانیم تیمی آنلاین از دوستان و همکاران خود در بازی تشکیل دهیم و به رقابت بپردازیم.
به نظر شما کدام یک از بازی های برتر فوتبالی در سال پیش رو می تواند گیمر ها و طرفداران خود را راضی کند؟ لطفا نظرات و دیدگاه های خودتان را برای من و خوانندگان ویرگول در میان بگذارید و از دیگر نوشته هایم نیز دیدن فرمایید.