این روزها شاهد قوت گرفتن مراکز با عنوان اتاق فرار هستیم. اتاق فرار بازی ماجراجویانهایی است که بازیکنان آن برای رسیدن به هدف خود (که فرار از اتاق است)، مجموعهایی از معماها را حل میکنند. در ادامه چند پیشنهاد برای طراحی معماهای اتاق فرار مطرح می شود:
پیدا کردن اعداد رمز
در اتاقی که بازیکنان وارد می شوند این جمله نقش بسته است: «گوش کن تا دانا شوی و ساکت باش تا سالم بمانی» بعد بازیکنان چشم شان به این بیت می افتد:
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است / باد خنک از جانب خوارزم وزان است
در مصرع اول به ترتیب 3 بار «خ» و 3 بار «ز» به کار رفته است (واج آرایی). در مصرع دوم 2 با «خ» و 3 با «ز» به کار رفته است که این اعداد می تواند رمز یک قفل باشد.
بی عمر زنده ام من و این بس عجب مدار / روز فراق را که نهد در شمار عمر
در بیت بالا «ر» هشت بار به کار رفته است.
حتی برای یک رمز سه یا چهار رقمی می توان سه بیت زیر را در نظر گرفت و از روی شمارش کلمات تکراری (واژه آرایی) به رمز مورد نظر رسید:
از ننگ چه پرسی که مرا نام ز ننگ است / وز نام چه پرسی که مرا ننگ ز نام است
کلمه «ننگ» سه بار و کلمه «نام» سه بار تکرار شده است.
هر کجا دردی است درمانیش هست / درد عشق است آنکه درمانیش نیست
کلمه «درد» دو بار و کلمه «درمان» دو بار و کلمه «است» نیز دو بار تکرار شده است.
یک عمر پریشانی دل، بسته به مویی است / تنها سر مویی ز سر موی تو دورم
کلمه «موی» سه بار و کلمه «سر» دو بار تکرار شده است.