ویرگول
ورودثبت نام
دانیال نوری
دانیال نوری
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

داستان خرید یک وبسایت و تبدیلش به منبع درآمد ماهیانه ۵۰۰ دلار

من هر چند وقت، کنار کار اصلیم، متد های مختلفی که برای کسب درامد جانبی به ذهنم میرسه رو پیاده میکنم و تست میکنم که آیا قابل ادامه دادن هست یا نه. از راه انداختن فروشگاه شاپیفای گرفته تا واردات و یا استفاده از پلتفرم هایی مثل مایکرو ورکر و...

مطلبی که امروز میخوام بنویسم مسیریه که برای خرید یک وبسایت پیش رفتم و توضیح دادن اینکه چجوری بعد از ۳ ماه ماهیانه ازش ۵۰۰ دلار درآمد دارم. حتما میدونین که میلیون ها سایت مختلف توی جهان وجود دارن و توی نیش های مختلف کار میکنن که هر کدوم درآمد های کوچیک ولی ثابتی در برای صاحباشون در میارن. ایده ی که توی ذهن من وجود داشت این بود که میشه با خرید چند تا از این وبسایت ها و آوتسورس کردن همه ی اجزاشون، اونا رو تبدیل کرد به یه منبع درآمد ماهیانه ی عالی! فرض کن ۱۰ تا سایتی داشته باشی که هر کدوم ماهانه برات ۵۰۰ دلار در میارن تقریبا بدون هیچ تلاش خاصی (حالا در مورد درست یا غلط بودن این نظریه توضیح میدم!)

چجوری وبسایت رو پیدا کردم؟

بازارهای آنلاین زیادی هستن که صاحبای سایت ها میان و اونجا سایتشون رو برای فروش لیست میکنن. بزرگترین اون ها فلیپا و امپایرفلیپرز هستن. همچنین چندین گروه فیسبوکی هستن که آدما برای خرید و فروش وبسایت عضوشون میشن.

بین فلیپا و امپایرفلیپرز یه تفاوت بزرگ وجود داره. فلیپا بیشتر برای خرید و فروش وبسایت های کوچیک و سطح درآمدی پایین شناخته شده اس در صورتی که امپایرفلیپرز سایت هایی با درآمد بالای ۱۰۰۰ دلار رو لیست میکنه و غالبا قیمت خرید اون سایت ها از ۲۵ هزار دلار شروع میشه.

من سراغ فلیپا رفتم.

آشنایی با چند تا متریک مهم

وقتی وارد فلیپا یا هر سایت خرید وبسایت دیگه ای بشین یه تعدادی مشخصه ی مهم هست که باید باهاشون آشنا باشین:

۱- مولتیپل (Multiple): یعنی ارزش/قیمت فروش اون وبسایت چند برابر متوسط درآمد ماهیانه ی اون وبسایته. توجه کنین که این معیار توی ارزشگذاری استارتاپ ها هم وجود داره اما نحوه ی ارزش گذاری وی سی ها و اینوستورها برای استارتاپ ها خیلی متفاوته.

توی خرید و فروش وبسایت، این معیار رو خیلی ساده در نظر میگیریم. برای وبسایت هایی که کمتر از دو سالشونه، این عدد رو بین ۲۰-۲۵ و برای وبسایت هایی که کمتر از ۴ سالشونه بین ۲۵-۳۰ و برای بالاتر از این بین ۳۰-۳۵ در نظر میگیرن. البته البته البته، مولتیپل خیلی به رشد وبسایت و... بستگی داره.

پس یعنی، اگه یه وبسایتی که حدودا ۳ سالشه به طور متوسط در ۶ ماه گذشته درآمدش ۱۰۰ دلار بوده باشه، ارزش اون چیزی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلاره (بستگی به معیار های دیگه هم داره)

۲- متد درآمدزایی: طبیعتا میدونین این چیه اما باید در نظر بگیرین که اگر شما ایرانی هستین مثل من (!) احتمال خیلی زیاد سایت هایی که با سیستم افیلییت آمازون کار میکنن رو نمیتونین بخرین (حتی افرادی که خارج از ایران زندگی میکنن). پس برای من بهترین گزینه سایت های کانتتی بود که با ادنتورک های مختلف کار میکنن. معمولا گزینه هایی که باهاش روبرو میشین، یکی درآمدزایی با آمازونه، یکی ادسنس (اد نتورک گوگل) و یا سابسکریپشن (اگر حساب خارج از ایران ندارین به غایت دشواره)

پیش فرض من اینه که خواننده ی این مطلب، با گوگل آنالتیکس و معیارهای SEO تا یه حدی آشنایی داره، بنابراین از توضیح نحوه ی توزیع ترافیک خودداری میکنم.

وبسایتی که من خریدم

حالا برسیم به اینکه من چه وبسایتی رو خریدم. من چون وبسایت اولی بود که میخریدم، نمیخواستم ریسک زیادی بکنم. برای همین بودجه ای اندازه ی ۲۰۰۰ دلار در نظر گرفتم که باعث میشد گزینه های من محدود بشن به سایت هایی که درآمد بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار دارن.

از طرفی من دنبال وبسایت هایی بودم که عمده ی ترافیکشون ارگانیک باشه (از گوگل و با سرچ).

خلاصه، سرتونو درد نیارم، سایتی رو با این اطلاعات خریدم:

سایتی که میخواستم بخرم حدودا ماهانه ۱۰ هزار یوزر داشت
سایتی که میخواستم بخرم حدودا ماهانه ۱۰ هزار یوزر داشت


صاحب قبلی سایت از راه ادسنس از این سایت پول در میاورد و درآمد تقریبیش توی اون دوره به این صورت بود:

به طور متوسط در ۶ ماه گذشته (در اون دوره) ماهی ۷۰ دلار
به طور متوسط در ۶ ماه گذشته (در اون دوره) ماهی ۷۰ دلار


و نکته ی مثبت این سایت این بود که ۸۰ درصد ترافیکش از طریق سرچ انجین ها (گوگل و بینگ) بود. برای اینکه از سلامت این سایت اطمینان حاصل کنم، اطلاعاتش رو توی پلتفرمی به اسم اوبرساجست سرچ کردم. به طور خلاصه بگم، تعداد کیوردهایی که داشت و رنکینگ رو به رشدش باعث شد تصمیم به خریدش بگیرم.

مراحل مذاکره و خرید نسبتا ساده پیش رفت و قیمتی که روی سایت گذاشتم ۱۹۰۰ دلار بود. فروشنده هم با این قیمت موافق بود و از طریق خود فلیپا پرداخت رو انجام دادم.

جابه جایی دامین و سایت به من نسبتا ساده پیش رفت و برای جلوگیری از طولانی شدن این مطلب ازشون میگذرم.

چجوری سایت رو رشد دادم

برسیم به اینکه چجوری درآمد سایت رو به ۵۰۰ دلار رسوندم! اولین کاری که باید میکردم این بود که یک سری کیورد (keyword) ای که میخوام روشون تمرکز کنم رو توی اون نیش پیدا کنم. که بازم با استفاده از اوبرساجست این کارو خیلی ساده انجام دادم و حدود ۳۰۰ تا ایده برای مطالب جدید پیدا کردم.

اینجا دیگه وقتش بود که یه فریلنسر با قیمت مناسب پیدا کنم. اول یه سر به سایت انجام میدم زدم ولی هیچکس حاضر نبود برای من مطلب انگلیسی بنویسه (مارکت هدف وبسایت، بریتانیاست). بنابراین از سایت فریلنسر یه فریلنسر پاکستانی پیدا کردم که با قیمت خیلی پایین (۷۰ سنت به ازای هر مطلب) برای من مدیریت و پست توی سایت رو انجام میداد. کیوردهایی که میخواستم رو براش فرستادم و پرداخت رو انجام دادم و باهاش خدافظی کردم!

یه سری تحلیل جانبی و پست مهمان گذاشتن توی بقیه ی سایت ها رو هم انجام دادم اما از توضیحش اینجا میگذرم. اما بدونین که با سرمایه ی خیلی کم میتونین از سایت هایی مثل فایور یا فریلنسر سرویس های خیلی خوبی برای رشد سایتتون بخرین.

الان سایت به کجا رسیده؟

من برای درآمدزایی سایت با توجه به پتانسیل بالایی که بریتانیا از نظر RPM (پولی که ادنتورک ها به ازای دیده شدن تبلیغات به شما میدن) ترجیح دادم از یه ادنتورک دیگه به اسم پراپلرادز استفاده کنم.

مسیر رشد تعداد کیوردهای سایت از زمانی که خریدمش (نوامبر پارسال)
مسیر رشد تعداد کیوردهای سایت از زمانی که خریدمش (نوامبر پارسال)


همچنین درآمد ماهانه اش:

درآمد ماهیانه و هزینه های مربوط به فریلنسر و سرور و...
درآمد ماهیانه و هزینه های مربوط به فریلنسر و سرور و...


بر اساس رشدی که این سایت داره پیش بینی من اینه که تا آخر سال بتونم درآمدی حدود ۱۰۰۰ دلار ماهیانه ازش در بیارم. ناگفته نماند که ارزش همین سایت الان بر اساس این درآمدش چیزی نزدیک ۱۰ هزار دلاره.

نتیجه گیری

بعد از دیدن موفقیت این سایت و این مدل درآمدزایی تصمیم گرفتم چند تا سایت دیگه هم بخرم (تا الان دو تا سایت دیگه خریدم و اونا هر کدوم داستان خودشون رو دارن) و پیشنهاد میکنم اگه شما هم توانایی این ریسک رو دارن امتحانش کنین. در بدترین حالت تجربه ی مدیریت یه سایت رو پیدا میکنین و در بهترین حالت برگشت سرمایه ی خیلی سریعی خواهین داشت.

خیلی از جزییات مراحل خرید و نگه داری سایت رو اینجا اشاره نکردم اما زمانی که خودتون باهاش درگیر بشین براتون سوالای زیادی پیش میاد و خوشحال میشم بتونم کمکی بکنم پس باهام در تماس باشین.

در ضمن اگر سایتی دارین که میخواین بفروشینش بهم خبر بدین!

خرید سایتseoسرمایه گذاریبیزنسکارآفرینی
لپتاپ به دوش! قبلا مدیر محصول @دلیوری هیرو، گروه اسنپ و بیمه بازار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید