ویرگول
ورودثبت نام
دانیال نوری
دانیال نوری
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

دیجیتال نومد ایرانی

سلام.

از زمانی که تصمیم گرفتم کار ثابتم رو توی سنگاپور ترک کنم و دیجیتال نومد طور زندگی کنم حدودا ۱ سال میگذره. توی یک سال گذشته اتفاقات زیادی برام افتاده و تغییرات زیادی توی طرز فکرم به وجود اومده. با مشکلاتی مواجه شدم که راه حلش توی گوگل نیست! مشکلاتی که توی هیچ فروم یا بلاگ یا سوشال مدیا براش راه حلی نوشته نشده. تصمیم گرفتم بخشی از این مشکلات و اشتباهاتی که کردم رو اینجا بنویسم بلکه ۴ تا ایرانی دیگه ای که میخوان کار روزمره ی ۹ تا ۵ شون رو رها کنن و خارج از ایران نومد بشن، یک قدم جلوتر باشن.

۱- حساب بانکیتون رو خیلی راحت میبندن

من زمانی که توی سنگاپور کار میکردم، یه حساب بانکی برای خودم داشتم و درآمدم رو اونجا میریختم. زمانی که زندگی نومدی رو شروع کردم، فرضم این بود که این حساب امنه و مشکلی براش پیش نمیاد! ساده و ابله بودم.

۴ ماه پیش حسابم بسته شد و متاسفانه پلن بی نداشتم. این معنیش این بود که همه ی پول هایی که توی اون حساب بود دیگه قابل دسترسی نبود و نیست. علاوه بر اون، دیگه درآمد بیزنسم نمیتونست به اون حساب ریخته بشه. این باعث شد کل برنامه هام تا دو ماه مختل بشه.

یکی از راه حل های عملی برای حساب بانکی، ثبت بیزنس و باز کردن حساب بانکی برای بیزنسه. هرچند با این کار میزان مالیاتی که باید بدین به غایت بیشتر میشه، اما امنیت مالیتون رو بالاتر میبره.

البته باز کردن بیزنس/حساب بانکی بیزنسی توی خیلی از کشورها برای ایرانی ها شدنی نیست. بسته به نوع درآمدتون و نوع مشتری هایی که باهاشون سر کار دارین گزینه های مختلفی وجود داره. انگلیس/استونی/پاناما جز ساده ترین ها هستن.

۲- ورود/خروج به کشورهای مختلف

قانون نانوشته ی همه ی فرودگاه های جهان: اگر پاسپورت ایرانی دیدین، حتما بیشتر از حالت عادی گیر بدین.

من و پارتنرم چندین ساعت توی فرودگاه اندونزی بازرسی و بازپرسی شدیم به دلایل خیلی مسخره. ما ویزای بیزنسی معتبر داشتیم، بلیط برگشت داشتیم و تمام مدارک مورد نیاز دیگه رو هم پرینت کرده بودیم. تنها مشکل، داشتن پاسپورت ایرانی بود که باعث شد ساعت ها جلوی چند تا آدمی بشینیم که از بالا به پایین به ما نگاه میکنن و طوری با ما صحبت میکنن که انگار ترورسیتیم.

۳- ویزای دیجیتال نومد

مقالات زیادی توی اینترنت در مورد کشورهایی که ویزای دیجیتال نومدی میدن نوشته شدن. یه لیست خوب ازشون رو میتونین توی این لینک ببینین.

اما! اشتباه نکنین. آسمان سقف آرزو های شماست، مگر اینکه ایرانی باشین. یک قانون نانوشته ی خیلی از این ویزاها اینه که اگر شما سیتیزن ایران/لیبی/لبنان و چند کشور تحت تحریم دیگه باشین، به محض دریافت اپلیکیشن، ریجکت میشین، بدون توجه به اینکه چقدر درآمد/پول دارین. حتی کشورهایی که پاسپورتشون رو میشه خرید، مثل کشورهای دریای کاراییب، از گرفتن پول ایرانی ها خودداری میکنن! تعداد خیلی محدودی از این کشورها ایرانی ها رو قبول میکنن. زمانی که تجربم توی این حوزه بیشتر بشه، یه لیست از این کشورها درست میکنم.

اگر شما به مشکلات مشابهی خوردین و دوست داشتین با کسی در موردش حرف بزنین یا نیاز به راه حلی داشتین، میتونین به من مسج بدین، حداقل کاری که میتونم بکنم اینه که گوش بدم.

Roads Untraveled
Roads Untraveled





سوشال مدیادیجیتال نومدحساب بانکیاستارتاپ
لپتاپ به دوش! قبلا مدیر محصول @دلیوری هیرو، گروه اسنپ و بیمه بازار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید