در ادامه سری مقالات تجربه ، صحبت درباره تولید محصول اولیه و اشتباهاتی که استارتاپ ها در تعریف و تولید محصول اولیه خودشون مرتکب میشن رو نباید از قلم انداخت ،چرا که شما وقتی محصولی رو درست تعریف نکنید عملا بازخورد هایی که از یک ایده بسیار خوب ولیmvp بد بدست میارید منجر به شکست شما میشه
در ابتدا باید توانایی های فنی و اجرایی بنیان گذاران وحجم سرمایه گذاری بنیان گذارن رو مشخص کنید ،مشخص کنید آستانه سرمایه گذاری هر فرد در تیم چقدر است تا بتونید برنامه ریزی مناسبی را برای هزینه کرد اون در استارتاپ انجام بدید ،در ادامه مشخص کنید طرحی که دارید درباره پیاده سازیش صحبت میکنید در توان فنی شما میگنجه یا نه ؟ دقیقاً از همین جا شما تازه دارید چالش ها و نقاط ضعف خودتون رو شناسایی میکنید،پس تا جایی که خودتون بتونید فرایند هارو با توانایی های فنی خودتون تطبیق بدید بدون شک داشتن تیم فنی قوی خیلی در کاهش هزینه هاتون و بهبود محصول اولیه شما کمک خواهد کرد چرا که همه ما میدونیم تیم حرفه ایی محصول حرفه ایی تری را ارائه میده ولی همین جا باید کمی تأمل کنید ،خیلی ها گول تیم حرفه ایشون رو میخورند و انقدر کار رو بزرگ و فرایند هارو پیچیده میکنند که همون تیم حرفه ایی هم باید زمان زیادی رو برای پیاده سازیش صرف کن ، نباید فراموش کرد صرف کردن زمان و اتلاف بیخود اون نوعی فرصت سوزی بحساب میاد ، و وقتی محصول شما وارد بازار شد، نسخه 3 یک محصول مشابه بعد از دریافت کلی اصلاحیه و تطبیق با ذائقه مشتریان گوی سبقت رو از محصول شما حتی با دیزاینی ساده تر ربوده و دیگه شما تا بخواید از نسخه 1 به 2 برید عملاً کار، خیلی سخت و سخت تر خواهد شد چرا که تغییر فرهنگ و عادت مخاطبین خیلی سخت و زمان بر خواهد بود و این همون چیزیه که در رشد استارتاپ ها تاثیر منفی خواهد داشت. برد با استارتاپیست که در ابتدا یک محصول ساده با پاسخ به نیاز اصلی وارد بازار کرده و بعد با دریافت بازخورد و اصلاح اون در زمان کمتر ( به دلیل سادگی محصول این زمان هم کمتر خواهد شد ) اون رو با ذائقه مشتریانش بصورت پیوسته تطبیق میده و همیشه در حال بروز رسانیست چرا که مخاطبین در یک فرایند بازی سازی همیشه منتظر یک اتفاق هستند و شما از این بروز رسانی ها میتونید در کمپین های تبلیغاتیون استفاده کنید و همیشه با یک حرف تازه موج جدیدی از مخاطبین رو بطرف خودتون جلب کنید .