ویرگول
ورودثبت نام
دوخت برتر
دوخت برتر
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

مواردی که از بافتنی نمی دانستید

کم کم با هر چه نزدیک تر شدن به فصل سرما به این فکر افتادم که باید لباس گرم برای خودم تهیه کنم و از آن جایی که از کودکی علاقه بسیاری به انجام دادن کارها داشتم الان هم می خواهم یک لباس گرم برای خودم تولید کنم. اما من که خیاطی بلد نیستم!!!پس چکار باید کرد؟

در همین فکرها بودم که چشمم به یک لباس بافت داخل کمدم افتاد که چند سال پیش تهیه کرده بودم.

آره درسته راه حل را یافتم ، بافتنی.در اولین قدم کمی تحقیق و جست جو کردم و دریافتم برای بافت و بافندگی لباس نیاز به دوره های خیاطی و مهارت های پیچیده خیاطی نیست و با دیدن یک آموزش ساده به راحتی می توانم لباسی گرم همان طور که می خواهم برای خودم ببافم.همین موضوع بافندگی و بافت لباس من رو کنجکاوتر کرد که با جست و جوی دیگر به گذشته ی این حرفه نگاهی بیاندازم.شما هم در کنار من بیاید نگاهی به یافته های من در زمینه ی تاریخچه ی بافتنی بیاندازید.

طبق تحقیق و بررسی که انجام دادم به این موضوع رسیدم که به احتمال فراوان شروع بافندگی از خاورمیانه بوده و بعد ها با جنگ های صلیبی که رخ داده به غرب هم منتقل شده است.

نکته ای جالب که توجه بیشتر من را به خودش جلب کرد این بود که دریافتم رشته و هنر بافندگی در گذشته مخصوص آقایان بوده و حتی در اولین انجمن بافندگان ورود زنان ممنوع بوده است.با توجه به این گذشته بهتر متوجه شدم که آموزش دیدن و مهارت داشتن مخصوص زن یا مرد نمی باشد و هر شخصی با توجه به علاقش می تواند علم بافندگی را آموزش ببیند.

با توجه به این که لباس های بافته شده دوام بالایی ندارند و همچنین جنس و نوع نخ هایی که در زمان های گذشته برای بافتنی استفاده می شده از کیفیت بالایی برخوردار نبودند ، به دست آوردن اطلاعات دقیق از این که تاریخ اولیه ی پیدایش این حرفه به چه زمانی بر می گردد کار آسانی نخواهد بود. اما تاریخ اولین دستگاه بافندگی در سال ۱۵۸۹ بوده است.

قدیمی ترین بافتنی که یافت شده است در سال ۱۹۶۰ توسط آلبرت تیلور به موزه ی لندن برده شده است.این بافتنی یک جوراب بافته شده انگشتی با پشم ۳ لایه بوده ، که در آن زمان با یک میل بافته شده است.

ایرانیان اولین اشخاصی بودند که با این هنر بافندگی آشنا شدند.اطلاعات و کشف هایی که در اعماق زمین واقع در مازندران امروزی انجام شده است تایید شده که مردم گذشته این سرزمین با پشم گوسفند پارچه هایی می بافتند و این موضوع وقتی ارزش خود را بیش از پیش نمایان می کند که بدانیم تاریخ قدمت این هنر بافندگی به چیزی در حدود ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.اینجاست که باز هم به ایرانی بودن خودم بالیدم.

شاید تا این قسمت مقاله به خود بگویید چرا اصلا بافتنی و بافندگی‌ ؟

احساس آرامش درونی می کنید

شما با یاد داشتن حرفه ی بافندگی وقتی محصولی که با دست خود بافته اید را به شخصی دیگر عرضه می کنید نا خودآگاه احساس رضایت و خوشحالی در وجود شما شعله ور می شود و این جاست که به آن آرامش می رسید.

کاهش استرس و فشار خون

در بافت یک لباس شما یک سری حرکات ریتمیک را مدام انجام می دهید و این کار نیاز به تمرکز بالا دارد و موجب پرت شدن حواس شما از مشکلات و مسائل زندگیتان می شود که این امر موجب کاهش استرس شما می شود.

اصطلاحات که در بافندگی باید بدانیم

میل، کاموا، سرانداختن ،دانه، دانه از زیر،دانه از رو، ژته یا زیاد کردن ، کور کردن یا کم کردن ، بافت ساده ، رج ،بافت جودانه ، بافت پیچ ،‌سورژه ساده ،سورژه دوبل ،بافت ساده ،مدل لوزی ،مدل کشباف یک دانه ای ،بافت رکن ،طریقه بافت ،بافت جا دگمه ،ژور زاویه ای شماره دو ،کور کردن.

چی خواندیم؟

در این مقاله سعی بر این بود که شما عزیزان در کمترین زمان و کوتاه ترین مطلب به تاریخچه و اهمیت بافندگی بپردازیم شاید با خواندن همین مقاله ذوق و علاقه شما به این حرفه شکوفا شود.

منتظر ما در مقالات بعدی باشید و با نظرات خود ما را مطلع کنید که با این نوع نوشتار چه مقدار ارتباط برقرار کردید؟


کاهش استرسبافتنیبافندگیبافتتاریخچه بافندگی
آموزش 0 تا 100 طراحی و دوخت لباس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید