ویرگول
ورودثبت نام
Elias Rouhani
Elias Rouhani
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

خاموش کردن موتور هارددیسک

یکی از موضوع های که برام مهم هارد بود که ویندوز به طور صحیح هارد دیسک را از سیستم قطع کنه! و در خیلی از مطالب قبلی در مورد بد سکتور و دردسر های که داشتم نوشتم.


اما واقعا روش صحیح قطع کردن هارد دیسک چیست؟

خیلی کلی بگیم وقتی هارد رو به رایانه متصل می کنید کرنل و سرویس udev اون رو تشخیص می دهد و بهتون می گه از فلان درگاهی فعلان هاردی با چنین مشخصاتی متصل شده که همه ای اینها با استفاده از دستور زیر قابل دیدن است:

udevadm monitor and journalctl -f

اتفاقی که در ویندوز می افتد هم حدودا شبیه به همین موضوع است(اما برای ویندوز دقیق نمی دونم).

حال اتفاقی بعدی که می افتد مونت شدن (mount) اون هارد دیسک در یکی از زیردایرکتوری ها به اصطلاح اون هارد دیسک برروی سیستم بارگذاری می شود.

اینجا دو اتفاق مهم می افتد یکی روشن شدن موتور هارد دیسک و بارگذاری ان روی سیستم، که در زمان قطع کردن هارد دیسک نیز بایدهمان مراحل طی شود.

پس اول با دستوری ان را unmount می‌کنیم بعد موتور هارد دیسک را خاموش می‌کنیم.معمولا در لینوکس وقتی unmount می کنید بعد از چند دقیقه خود سیستم موتور هارد را خاموش می‌کند ولی من عادت کردم اینکار را دستی انجام دهم تا مطمئن شوم(البته در ویندوز تا اونجایی که من به یاد دارم قطع کردن هارد دیسک معمولا با مشکل مشغول بودن هارد دیسک مواجه می شدیم).

دستوری که من استفاده می کنم در نسخه های جدید که با systemd کار می‌کنند، کاربرد دارد.

for unmount:

udisksctl unmount -b /dev/sdc1 or for init umount /dev/sdc1

حال که از سیستم قطع شد می توانیم به راحتی موتور هارد دیسک را خاموش کنیم:

با دستور:

udisksctl power-off -b /dev/sdc or دستوری قدیمی اش رو من نمی دونم اگه کسی می دونه پست بزاره

به همین راحتی وقتی صدای خاموش شدن موتور هارد دیسک را شنیدید یعنی میتوانید هارد دیسک خود را از رایانه جدا کنید و نگران این نباشید که هد به دیسک اسیب برساند.

نکته در این حالت هارد شما کاملا قطع شده است و حتی با دستور :

lsblk or ls /dev/sd*

دیگر قابل مشاهده نیست و یکجوری برق درگاه ی که هارد را به ان متصل کرده بودید قطع شده و برای دوباره متصل شدن باید کابل را قطع وصل کنید. اگر هم بخواهید دستی اینکار را انجام دهید باید به درگاه usb مقدار 0 یا atuo را بفرستید که به بلندی دستوراش نمی ارزه.

همچنین اگر از pc استفاده می‌کنید و چند هارد داخلی دارید و فایل های سیستمی روی ان ها نیستند می‌توانیداین روش را استفاده کنید تا هارددیسک بیهوده روشن نباشد و برق کمتری سیستم شما مصرف کند.

همنطور که قبلا گفتم دراین حالت برق هارد قطع می‌شود و برای دوباره استفاده کردن از هارد باید سیستم را راه اندازی کنید.(در اینجا شاید اون دستور بلند بدک هم نباشد اما باید دقیق بدونید برروی کدام درگاه هارد متصل شده است).

هارددیسکلینوکسmountunmountpoweroff
نویسنده های خوب کسانی هستند که به خوبی رونویسی می‌کنند
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید