همانطور که گفته شد، برای اینکه میزان حرمان و بیچارگی شیعه در زمان غیبت امامش بیشتر روشن شود،
یکی از بهترین راهها مقایسه زمان غیبت با زمان ظهور ایشان است و توجه کردن به اینکه پس از ظهور چه
برکاتی آشکار می شود و چه نعمت هایی ازطرف خداوند بر کلّ عالم سرازیر می گردد؛ نعمت ها و برکاتی
که رنگ عالم را به کلّی با زمان غیبت متفاوت می سازد.به عنوان نمونه از حضرت علیّ بن الحسین علیه السلام
نقل شده که فرمودند:
اِذا قامَ قائمُنا، اَذهَبَ اللهُ عَزّ وَ جَلّ عَن شیعَتِنا العاهَهَ وَ جَعَلَ قُلوبَهم کَزُبُرِ الحَدیدِ. [الخصال ج۲ ص ۵۴۱]
وقتی قائم ما (اهل بیت علهیم السلام) قیام کند، خدای عزّ و جلّ امراض و ناراحتی ها را از شیعیان ما دور
می کند و دل های ایشان را همچون پاره های آهن می گرداند.ناراحتی های شیعیان تنها با ظهور امامشان
رفع می شود و دل های آنها مانند آهن محکم و استوار می گردد، به طوری که هیچ عاملی در ایشان سستی
و انحراف در عقیده و دینداری ایجاد نمی کند.
یکی دیگر از بشارت های زمان ظهور این است که امام عصر علیه السلام، شیعه را از گرفتاری ها و تنگناهای
سخت نجات می دهند. به فرموده حضرت صادق علیه السلام :
هُوَ المُفَرِّجُ لِلکَربِ عَن شیعَتِهِ بَعدَ ضَنکٍ شَدیدٍ و بَلاءٍ طَویل ٍ و جَورٍ . فَطوبی لِمَن اَدرَکَ ذلکَ الزَمانَ. [کمال الدین باب ۵۵ ح۸]
اوست برطرف کننده گرفتاری و پریشانی شیعیانش پس از بینوایی و بدبختی سخت و بلای طولانی و ستم.
پش خوشا به حال کسانی که آن زمان رادرک کنند.
بیچارگی و بدبختی سخت و بلای طولانی شیعیان، مربوط به زمان غیبت امام علیه السلام است که
در فشار و تنگنا زندگی را سپری می کنند. با ظهورامام علیه السلام همه این ناراحتی ها رفع می شود و مؤمنان
در همه عالم به آسایش و راحتی می رسند. به همین جهت یکی از اوصاف حضرت در
دعاها “مُزیلُ الهَمِّ ” : برطرف کننده ناراحتی است.[بحارالانوار ج ۱۰۲ ص ۱۰۲ ]
یکی دیگر از القاب ایشان “جامِعُ الکَلِمَهِ عَلَی التقوی”: گردآورنده اعتقاد بر محور تقواست. [دعای ندبه( الاقبال ص ۲۹۷ ) ]
بر اساس این صفت اعتقادات مختلف که بعضاً به خاطر غرض ورزی ها و سوء استفاده ها، با یکدیگر تعارض
پیدا کرده اند، همگی بر محور تقوا و اساس خدایی گرد آورده می شوند وتنها عقیده حق و قول مرضیّ خداوند
ادامه در پست بعدی