رجعت از دیدگاه شیعیان
«رِجْعت» از دیدگاه تشیّع یعنی اینکه خداوند عدّه ای از مردگان را با همان اندام و صورتی که بودند زنده کرده و به دنیا بر می گرداند، به گروهی از آنان عزّت داده و گروهی را
ذلیل خواهد کرد و حقّ مظلومان را از ستمگران می گیرد.و این جریان پس از قیام قائم (عج) به وقوع می پیوندد.
زنده شدگان کسانی هستند که در حدّ اعلای ایمان و یا در حدّ اعلای کفر و فسادند، پس از مدّتی زنده شدن و دریافت کیفر و پاداش برخی از اعمالشان دوباره می میرند و در
روز قیامت برای کیفر و پاداش کاملتر زنده می شوند.
در همه ادیان به ظهور مصلح جهانی بشارت داده شده است و اين مصلح جهانى است كه وارث همه علوم و معجزات انبیاء گذشته مىباشد و عدل و داد را برقرار مینماید و زمین را از لوث ستمکاران و خيانتكاران پاك مىكند. [۱]
امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) كه همان مصلح موعود است همه معجزات پیامبران را خواهد داشت؛ بنابراين زنده شدن مردگان نيز از معجزات زمان ظهور آن حضرت خواهد بود. با در نظر گرفتن اين امور و اثبات آن در این مقاله نظر منکرین رجعت (اهل سنت) باطل خواهد شد.
← رجعت در لغت
رجعت مصدر مره به معنی يكبار بازگشت است، چنانچه در لسان العرب آمده است: رجعت مصدر مره از ماده رجوع است. [۶]
فیومی میگوید: رجعة به فتح عین به معنی رجوع نمودن است و کسی که قائل به رجعت است ایمان به بازگشت به دنیا دارد. [۷]
در معارف دینی رجعت به معناى زنده شدن بعضى انسانهای نيكوكار و بدکار خاص، در زمان ظهور امامزمان (عجّلاللهفرجهالشریف) است که از روايات و بعضى آیات استفاده مىشود و لزوما یک مرتبه بودن رجعت که از معنی لغوی آن استفاده میشود در این اعتقاد شرط نشده است.
سید مرتضی در این باره میگوید: شیعه اماميه بر آن است كه خداوند در زمان ظهور حضرت مهدى (عجّلاللهفرجهالشریف)، گروهى از مومنان را بر مىانگيزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به ثواب نصرت و يارى آن حضرت نائل گردند و نيز گروهى از دشمنان را برگردانده تا از آنان انتقام گرفته شود و مومنان از آن و ظهور دولت حق و برتری اهل حق خشنود شوند. [۸]
← رجعت در اصطلاح
و در اصطلاح علم کلام در عقیده شیعیان عبارت است از اینکه: خداوند گروهی از اموات را در هنگام ظهور حضرت مهدی آل محمد (عجّلاللهفرجهالشریف) به همان صورتی که در عالم ماده داشتند به دنیا بر میگرداند، گروهی را عزیز و گروهی را ذلیل میکند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه داده، داد مظلومان را از ستمگران میگیرد. [۹]
رجعت با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر (عجّلاللهفرجهالشریف) و پیش از شهادت آن حضرت و برپاشدن قیامت واقع خواهد شد. و بازگشت به دنیا طبق روایات اختصاص به مؤمن خالص و کافر خالص دارد.
کما اینکه امام صادق (علیهالسّلام) در این باره فرموده: «بازگشت به دنیا عمومی نیست بلکه اختصاص دارد به کسانی که به مرتبه ایمان کامل و یا شرک محض رسیدند.» [۱۰]
ولی بازگشت گروه مؤمنان اختیاری است چنانچه امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: «هنگام ظهور حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) (فرشتگان الهی) بر قبر اهل ایمان وارد میشوند و به او میگویند: ای اهل ایمان همانا صاحب و مولایت ظهور کرده است، اگر خواستی با اختیار و اراده خود به او میپیوندی و یا در جوار کرامت و رحمت پروردگارت باقی بمانی.» [۱۱]