ali tavakoli
ali tavakoli
خواندن ۱۰ دقیقه·۲ سال پیش

در جواب پست (برای آزادی زن: علیه تبعیض در پوشش) از دوست عزیز حمید مصیبی


این پست در جواب پست (برای آزادی زن: علیه تبعیض در پوشش) از دوست عزیز حمید مصیبی که لینک آن در زیر اورده شده است نوشته شده است. در صورت مطالعه نکردن پست اصلی احتمالا این پست از دیدگاه شما به منزله ی یک خود درگیری از طرف من برداشت خواهد شد.

https://virgool.io/Sedayezan/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%B6-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-erehfazymxcc



بخش اول : آیا برای فهم قرآن به هگل نیاز داریم :

دین اسلام برای اینکه بتونه به عنوان آخرین در نظر گرفته بشه، باید مکانیزم هایی برای حفظ تمامیت و جلوگیری از تحریف دفترچه راهنما یا اساسنامه ی دین یا همان قرآن ایجاد میکرد. یکی از این مکانیزم ها، اهل بیت (ع) بودند. چون به صورت منطقی مدت زمان محدود عمر با برکت پیامبر (ص) برای تفسیر تمام قرآن با وجود مشکلات زیادی که در ان زمان برای مسلمانان وجود داشت کافی نبود، وظیفه ی تفسیر قرآن به اهل بیت (ع) که از قضا معصوم هم بودند سپرده شد، به صورت که مردم با خواندن قرآن، شبهه های پیش آمده رو از اهل بیت سوال میکردند و جواب مورد نظر را دریافت میکنند. این مکالمه به عنوان حدیث ظبط و برای آیندگان که به اهل بیت (ع) دسترسی ندارند به ودیعه گزاشته شد. برای اثبات جایگاه اهل بیت (ع) در جلوگیری از گمراهی مردم (که کج فهمی آیات قرآن هم بخشی از اون هست) میتوان به حدیث ثقلین اشاره کرد:

https://imanoor.comبع سایت
https://imanoor.comبع سایت
https://fa.wikishia.net/view/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB_%D8%AB%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%86


نتیجه گیری بخش اول :
۱. شما برای استفاده و فهم قرآن به اهل بیت (ع) نیاز داری نه هگل.
۲. در بخش های بعدی (به غیر از دو) از احادیث کمک زیادی گرفتیم، بنابراین اگر نهایتا میخواهید اسلام رو به یک قرآن و فهم سطحی از اون خلاصه کنید، پس احتمالا من اشتباها جواب شما رو دادم و نیازی به ادامه نیست.



بخش دوم : فقیه و مفسر کیست :

من وقتی اجازه دارم خودم رو دکتر ، مهندس و ... بنامم که پارامتر های مورد نیازش رو داشته باشم. برای مثال پارامتر های مورد نیاز که کسی بتونه خودش رو مفسر و فقیه بدونه از نظر دو تا از بزرگان و دانشمندان این حوضه عبارت اند از :

الف:راغب اصفهانی :

۱٫ علم لغت، ۲٫ علم اشتقاق، ۳٫ صرف و نحو، ۴٫ علم قرائت، ۵٫ شناخت اسباب نزول و قصص تاریخی، ۶٫ علم سنن، ۷٫ علوم اصول، ۸٫ علم فقه و زهد، ۹٫ شناخت ادله عقل، ۱۰٫ علم موهبت

ب:جلال الدین سیوطی :

۱٫ لغت، ۲٫ نحو، ۳٫ تصریف، ۴٫ اشتقاق، ۵٫ معانی، ۶٫ بیان، ۷٫ بدیع، ۸٫ قرائات، ۹٫ اصول دین، ۱۰٫ اصول فقه، ۱۱٫ اسباب نزول و قصص، ۱۲٫ ناسخ و منسوخ، ۱۳٫ فقه، ۱۴٫ احادیث، ۱۵٫ علم موهبت

مفسران و فقیهانی داریم که بعد از سالیان دراز (حتی چند دهه) کسب علم و رسیدن به مقام استادی در زمینه های گفته شده، شروع به تفسیر قران و استخراج نکات فقهی میکنند، مفسرانی هم داریم حداکثر بعد از یک سال کسب علم نمیدونم در چه زمینه هایی شروع به تفسیر قران میکنند. قسمت جالب ماجرا این جا است که اون دومی اولی رو به اشتباه کردن متهم میکنه !!!

به عنوان مثال در فروم زیر که مربوط به سایت مهندسی هست، یک دوست عزیزی (که نماد شخصی هست که پارامتر های لازم رو نداره) به قصد ساخت یک دوچرخه ی برقی تقاضای کمک کرده، یک مهندس (که نماد شخصی هست که پارامتر های لازم رو داره) جواب اون رو داده:

https://www.eca.ir/forums/thread93097.html

با مطالعه کردن (حتی بدون دانستن نکات فنی) جواب و سوال ها در پست فوق شاید به اهمیت داشتن پارامتر لازم برای X شدن واقف بشید.


نتیجه گیری بخش دوم:
با این تفاسیر شما اجازه ی اینکه خودتون رو مفسر یا فقیه قلمداد کنید ندارید. البته این نکته به معنای اجازه نداشتن در اظهار نظر نیست اما این کاری هم که شما کردید اظهار نظر نیست (اگر اون دوست عزیز در اون فروم مهندسی میخاست مثل شما عمل کنه، بجای سوال کردن، آموزش کاری که میخاست بکنه رو قرار میداد و به نتیجه ای میرسید که اون مهندس عزیز بهش هشدار داد).



بخش سوم : روش تفسیر یک آیه ی نوعی و ابهام زدایی:

به دلیل اینکه احتمالا علم صرف و نحو و لغات ندارید حتی خودتون آیه ۳۱ سوره ی نور رو ترجمه نکردید و از ترجمه های آماده که بعضا برای عوام فهم شدن و کوتاه شدن، ساده شده اند استفاده کرده اید. یکی از کارهایی که مفسران و فقیهان هنگام تفسیر و استخراج نکات فقهی انجام میدهند این هست که معنی لغات و عباراتی را که مبهم است از طریق احادیث ( که نیاز به علم روایة الحدیث داره و ... ) داره استخراج میکنند. خب حالا برسیم به تفسیر کردن و استنباط نکته ی فقهی از این آیه :

الف) قسمتی از ترجمه که در زیر میارم واضح و مبرم است(البته در موضوع ما وگرنه در همین قسمت هم میشود دچار کج فهمی شد) :

(زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند» و «روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند» و «زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]،)


ب) میرسیم به این قسمت آیه ( او التابعین غیر اولى الاربة من الرجال ) با ترجمه ی تحت اللفظی <<یا مردان پیرو که احتیاج ندارند>>. واقعا نا مفهوم هست. چکار میتونیم بکنیم :

راه اول: تفسیر به رای (یعنی کاری که شما کردید) :

... که شوهرش و پدرش و برادرش و ... با مشاهده‌اش تحریک نمیشن. سایر افرادی که در این آیه ازشون نام برده شده، دقیقاً از همین جنس افرادند. افرادی که با مشاهده اون بخش‌های بدن تحریک نمیشن....

شما عبارت مبهم (یا مردان پیرو که احتیاج ندارند) رو بدون هیچ استدلال منطقی گسترش داده اید به ( همین جنس افرادند. افرادی که با مشاهده اون بخش‌های بدن تحریک نمیشن)، در صورتی که حتی به راحتی از معنی تحت اللفظی هم میشه فهمید منظورش هرچی بوده این چیزی که شما میگید نبوده (دوباره میگم آیه ها برای راحت فهم تر شدن و کوتاه شدن ترجمه به اصطاح به صورت روان ترجمه میشوند نه تحت اللفظی).

راه حل دوم : استفاده از احادیث:

یکی از کتب مورد اطمینان برای احادیث کتاب اصول کافی نوشته ی محمد بن يعقوب الكليني که در سال حدود ۳۰۰ قمری تالیف شده است هست (با توجه به سال تالیف میشه فهمید رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی و فقهای تحت نظر رژیم در اون دخل و تصرفی نداشته اند). در جلد ۵ صفحه ی ۵۲۳ سه حدیث درباره ی عبارت فوق الذکر آورده به عنوان مثال :

مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ وَ أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَي عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ إِلَي آخِرِ الْآيَةِ قَالَ الْأَحْمَقُ الَّذِي لَا يَأْتِي النِّسَاءَ.
خلاصه ی ترجمه روان : عبارت (مردان پیرو که احتیاج ندارند) به معنی مردان احمقی (احمق به معنی قلیل العقل هست) که به دنبال زنان نیستند (احتیاج ندارند) هست.

حالا :

  • این احتیاج نداشتن نه به دلیل چشم و دل سیری بلکه به دلیل قلیل العقلی هست (قلیل العقل به معنی دیوانه نیست بلکه به معنی ساده بودن هست، دقیقا مثل بچه که به قول خودمون میگیم عقلش نمیرسه)
  • هیچ جای آیه آدم ها رو به کسانی که تحریک میشوند و کسانی که تحریک نیمشوند تقسیم بندی نکرده ولی شما اصرار دارید :( تمام کسانی که از این حکم دوم استثناء شدند، کسانی هستند که با مشاهده اون زینت تحریک نمیشن.)
  • چه کسی ضمانت کرده پدر، برادر و تمام کسانی که آیه ذکر شده اند با دیدن اون شخص تحریک نمیشند !!! پس این همه تجاوز های خانوادگی از کجا اومده !!! پس دوباره این نتیجه گیری شما اشتباهه . ... شوهرش و پدرش و برادرش و ... با مشاهده‌اش تحریک نمیشن. سایر افرادی که در این آیه ازشون نام برده شده، دقیقاً از همین جنس افرادند.
  • حالا یه سوال: اگه فقط یک نفر با مشاهده اون بخش از اندام زن تحریک بشه چی؟ کل زن ها موظف به رعایت حجاب هستند ؟
  • دقیقا از کجای آیه فرضیه ی (زینت ظاهری چیه؟ بخشی که ظاهره و کسی هم باهاش تحریک نمیشه) رو ثابت کردید که حالا بر مبنای اون قصد دارید (اگه کلّ جامعه با مشاهده موی زن تحریک نشه چی؟ جواب: در اون جامعه، موی از زینت‌های ظاهری به حساب میاد.) رو ثابت کنید
  • حالا یه سوال: اگه فقط یک نفر با مشاهده موی زن تحریک بشه چی؟ جواب: در اون جامعه، موی از زینت‌های ظاهری به حساب نمیاد.

شما میتونید با مراجعه به کتاب اصول کافی تفسیر خود این حدیث و حدیث های دیگه رو مشاهده کنید. همچنین در منابع دیگه حدیث های دیگه ای در مورد این عبارت وجود داره.

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A7%D9%81%D9%8A%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%205&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1002153005&page=523&chkhashk=1710BED059&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component
https://www.google.com/search?q=%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C++%D8%A7%D9%88+%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86+%D8%BA%DB%8C%D8%B1+%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%89+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%A9+%D9%85%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84+&client=ubuntu&hs=UrC&channel=fs&sxsrf=APwXEdcymYs-UHCUzkp222I-FG8KE6dzTA%3A1681675733443&ei=1VU8ZN7PGujixc8Pl_6DqAE&ved=0ahUKEwiejuClmq_-AhVocfEDHRf_ABUQ4dUDCA4&uact=5&oq=%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C++%D8%A7%D9%88+%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86+%D8%BA%DB%8C%D8%B1+%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%89+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%A9+%D9%85%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84+&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIECCMQJzIECCMQJzIKCAAQigUQsQMQQzIHCAAQigUQQzIHCAAQigUQQzIHCAAQigUQQzIHCAAQigUQQzIHCAAQigUQQzILCAAQgAQQsQMQgwEyBQgAEIAEOgoIABBHENYEELADOgoIABCKBRCwAxBDOg0IABCKBRCxAxCDARBDOggIABCABBCxAzoRCC4QgAQQsQMQgwEQxwEQ0QNKBAhBGABQ2Q9YwChgzyxoBHABeAGAAZ8OiAGKF5IBCzQtMS4wLjEuMC4xmAEAoAEBoAECyAEKwAEB&sclient=gws-wiz-serp


https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/morvarid/tafsir/89/900325/


شما

نتیجه گیری بخش سوم:
شما به صورت واضحی تفسیر به رای کرده اید.




بخش چهارم : سخنان گهربار :

حضرت علی (ع) داریم :

«انّ اللّه ـ تبارک و تعالی ـ طهَّرنا و عَصَمَنا و جَعَلَنا شُهداء علی خلقه و حجّته فی ارضِهِ و جعلنا مع القرآن و القرآن معنا لانفارقه ولا یفارقنا؛ [۲۸]

خدای تبارک و تعالی ما را پاکیزه نمود و نگهداری فرمود و ما را بر خلقش گواه ساخت، و در‌ زمینش حجت نهاد، و ما را همراه قرآن و قرآن را همراه ما قرار داد، نه ما از آن جدا می‌شویم و نه او از ما جدا می‌شود (کردار و گفتار ما با حقیقت معانی و مضامین قرآن منطبق است و جدایی ممکن نیست؛ زیرا ما سر مویی هم از قرآن تجاوز نمی‌کنیم)»


پس بهتر است هنگام تفسیر قران بجای هگل از قران ناطق کمک بگیریم و دوباره در این زمینه داریم :


الف-امام صادق (ع) : برای زن مسلمان، جایز نیست که روسری (مقنعه) و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند. (وسایل الشیعه، جلد ۳۰، ص ۵۱۸۱)


ب-امام صادق (ع) : در مورد زینت‌هایی که جایز است زن در مقابل نامحرم ظاهر کند، صورت و کف دو دست است. (بحار، ج ۱۰۴، ص ۳۳ / قرب الاسناد، ص ۴۰)


ج-امام علی (ع) : زن (باید) مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.(مجمع‌البیان، ج ۷)


د-پیامبر اکرم (ص) : برای زن، سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه‌اش، لباسش را جمع و فشرده کند.


ه-رسول خدا (ص) : هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ [پای] خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد، دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است… (مستدرک حاکم، ج ۲، ص ۵۴۹)

و-با گوگل کردن میتونی پیدا کنید




بخش پنجم :

شما اشتباه کردید که همینطوری از راه رسیدید و تصمیم گرفتید وارد فقه بشید. چرا شما به خودتون اجازه نمیدید که بعد از خواندن ۲ تا مقاله ی پزشکی و دیدن چند فیلم آموزشی در یوتیوب وارد پزشکی بشید و یک عمل قلب باز روی یکی از عزیزانتون انجام بدید ؟؟؟

من جوابش رو میدونم، چون وارد پزشکی شدن براتون هزینه داره. ولی وارد فقه شدن نه، یک حرفی میزنید، چند تا لایک و دست و هورا هم دریافت میکنید ولی بترسید از اون زمانی که هزینه اش بشه همون نتیجه ی مستند ایکسونامی که فرمودی دیده ای. مطمعن هستم شروع کننده ی بازی شما هستید ولی نه هدایت و نه پایانش با شما نیست.

https://medrar.ir/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%B3%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B1/
نتیجه گیری بخش پنجم :
توی دنیای سرمایه گذاری مفهوم یا معیاری داریم به نام ریسک به ریوارد، سعی کنیم در تمام تصمیم گیری ها از این معیار استفاده کنیم.

بخش ششم:

چیزی نیست، فقط دوست داشتم پستم شش قسمت داشته باشه.

زن زندگی آزادیفقه پویا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید