واقعیت مجازی (VR) یک تجربه شبیهسازی شده است که میتواند مشابه یا کاملاً متفاوت از دنیای واقعی باشد. تجربیات VR معمولاً با استفاده از فناوری کامپیوتری ایجاد میشوند و از طریق هدستهای VR یا نمایشگرها به کاربر ارائه میشوند. این ابزارها یک محیط تعاملی و غوطهور سهبعدی ایجاد میکنند که در آن کاربران باید بتوانند با محیط تعامل کنند گویی که واقعی و ملموس است، مانند دنیای واقعی قدم بزنند و اشیاء را لمس کنند.
محدودیتهای متداول در VR
نیازمندیهای سختافزار: یک تجربه VR با کیفیت نیازمند سختافزار قدرتمند و گران قیمت است، مانند هدستهای VR با کیفیت بالا و کامپیوترهای قدرتمند. این مسئله میتواند دسترسی را محدود نمایدو. به ویژه برای کاربرانی که نمیتوانند از پس هزینههای این تجهیزات برآیند.
اثرات منفی بر سلامت: بیماری حرکتی یکی از مشکلات شناخته شده در VR است، اما اثرات کمتر شناخته شدهای همچون خستگی چشم و درد در ناحیه گردن نیز وجود دارد. اگر فرآیند به دقت طراحی نشوند، برخی از تجربیات VR میتوانند منجر به مشکلات خفیف تا جدی برای سلامتی شوند و این مسئله میتواند پذیرش VR را محدود کند.
انزوا: اگرچه اجتماعیبودن یکی از ویژگیهای بسیاری از تجربیات VR است، اما این ممکن است منجر به انزوای اجتماعی شود اگر کاربران از محیط فیزیکی خود به طور مفرط جدا شوند.
فرصتهای متداول در VR
آموزش و تعلیم: VR محیطی ایمن و کنترل شده برای آموزش در زمینههای مختلف مانند روشهای پزشکی، فرآیندهای صنعتی را فراهم میکند. VR |این امکان میدهد که بدون عواقب واقعی از خطاها یاد بگیرند و تمرین کنند.
سرگرمی: VR به ما فرصتهای بینظیری برای تجربههای سرگرمی غوطهور، مانند بازی، داستانگویی تعاملی و گردشگری مجازی ارائه میدهد. VR به کاربران این امکان را میدهد که به عنوان شرکتکنندگان فعال در داستانهای مورد علاقه خود عمل کنند و جهانهای جدیدی را برای کاوش کنند.
همکاری از راه دور: VR با امکان همکاری از راه دور به کاربران از مکانهای مختلف، اجازه میدهد که در فضاهای مشترک مجازی دیدار و کار کنند. این فرصتها برای تیمهای از راه دور، معماران و طراحان فرصتهای بینظیر همکاری فراهم میکند.
کاربردهای درمانی: VR در کاربردهای درمانی از جمله درمان فوبیا، کاهش استرس و مدیریت درد اثرگذاری نشان داده است.
طراحی و پروتوتایپ: VR به طور انقلابی به طراحی محصول کمک میکند زیرا به طراحان امکان میدهد کهپروتوتایپهای مجازی ایجادکرده و با آن ها تعامل کنند. این فرآیند طراحی مکرر زمان و منابع را صرفهجویی میکند و همچنین خلاقیت و نوآوری را تقویت میکند.
تصویرسازی و شبیهسازی: VR میتواند اطلاعات پیچیده را از طریق تصویرسازی، شبیهسازی کنند. این به کاربران امکان میدهد که اطلاعات را در سه بعد بررسی کنند و درک عمیقی از مفاهیم پیچیده کسب کنند
کلیدهای طراحی تجربه کاربری (UX) موفق برای VR
درک نیازهای کاربر: طراحی متمرکز بر کاربر با درک از افراد ، اهداف و نیازهایشان آغاز میشود. در VR، باید بدانیم که کاربران چگونه با محیط مجازی تعامل میکنند، چه انتظاراتی دارند و با چه چالشهایی مواجه میشوند. مثل هر پروژه طراحی UX دیگر، ما تحقیقات کاربری انجام میدهیم و بازخورد جمعآوری میکنیم تا تجربه VR را با نیازها و ترجیحات کاربران هماهنگ کنیم.
طراحی و تست مداوم: فرآیند طراحی مکرر، تست مداوم و حلقه بازخورد، ویژگی اصلی طراحی UX است. این رویکرد به ویژه در VR بسیار مهم است، زیرا طبیعت غوغایی و تعاملی فناوری نیاز به در نظر گرفتن راحتی کاربر، الگوهای تعامل و استفادهپذیری دارد. از طریق طراحی و تست مداوم، میتوانیم تجربه VR را بر اساس بینشهای کاربر بهبود بخشیم و استفادهپذیری و رضایت کلی را افزایش دهیم.
همدلی و جذب کاربر: باید با کاربران همدلی داشته باشیم تا تجربیات غوغاکنندهای ایجاد کنیم که پاسخهای عاطفی قویای ایجاد میکنند. وقتی احساسات، انگیزهها و ترجیحات در مرکز فرآیند طراحی قرار دارند، میتوانیم تجربیاتی در VR ایجاد کنیم که بیشتر از سایر فرمتها با کاربران ارتباط برقرار کند.
تعامل و ناوبری کاربر: رابطهای VR و الگوهای تعاملی متفاوت از رابطهای مبتنی بر صفحه هستند. نحوه تعامل کاربر در VR با نحوه تعامل کاربر با موبایل یا کامپیورت بسیار متفاوت است. و طراحی باید با در نظر گرفتن این تعاملات صورت پذیرد.
دسترسیپذیری و انطباق: دسترسیپذیری عنصر مهمی برای طراحی تجربه کاربری VR هستند. برای اطمینان از اینکه تجربیات VR ما میتواند توسط گروه گستردهای از کاربران پسنیده شود و همچین کارایی داشته باشد، باید تواناییهای فیزیکی، ناتوانیهای بینایی، معلولیتها ی کاربران را در نظر بیریم و تلاش کنیم تجربیاتی در VR ایجاد کنیم که برای تعداد بیشتری از کاربران قابل دسترسی باشد و نیازهای منحصر به فرد آنها را مدیریت کنیم و روشهای تعامل جایگزین را در صورت لزوم فراهم کنیم.
بازخورد کاربر و بهبود مداوم: در چرخه طراحی VR باید همواره بازخورد کاربران در استفاده از آن را دخیل نماییم، توجه به این بازخوردها منجر به طراحی دوست داشتنی و مطابق با انتظارات کاربران میشود. VR دنیای بی پایان از فرصت ها را برای کاربران ایجاد مینماید و طراحان تجربه کاربری تاثیر فرآوانی بر ایجاد یک تجربه دلپذیر و لذت بخش برای کاربران دارند در نتیجه عبور از از 2D به 3D برای طراحان تجربه کاربری یک امر حیاتی است.