ویرگول
ورودثبت نام
فهیمه دریکوندی
فهیمه دریکوندی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

من یه ایده دارم

ایده نو - کسب و کار من
ایده نو - کسب و کار من




یکی دو روز پیش یه دوست که به شدت در حوزه ی فعالیت خودشون هم باید خبره باشند ازم در مورد به نتیجه رسیدن ایده شون سوال پرسیدن که

تصمیم گرفتم در موردش این پست رو به اشتراک بزارم

من یه ایده دارم و تصمیم دارم اون رو به یه کسب و کار پر درآمد برای خودم تبدیل کنم. واسه اینکار لازمه اول تعریف کنم موضوع ایده ام چی هست، در موردش تحقیق کنم در مورد اینکه ایده ی من چطور میتونه به مردم کمک کنه؟یاااا من چطور میتونم ازش به درآمد برسم؟


آیا مشکلی از مشکلات مردم رو برطرف می کنه؟ می تونم پاسخ گوی نیازی از مردم باشم؟ چه تعداد از افراد جامعه این مشکل رو دارند؟ آیا جزء نیازهای اصلی برای عده از مردم به حساب میاد؟ درصد اهمیتش چقدره؟


اینکه چطور میتونم دیگران رو متقاعد کنم که ایده ی من میتونه یه کسب و کار خوب باشه و من ازش به محصول یا یک خدمت برسم؟ در موردش توضیح بدم (به شیوه داستان نویسی)و ایده ام رو پیش ببرم.

برای اینکار لازمه بدونم چه کسانی به محصول من نیاز دارند. مشتریان یا جامعه ی هدف من چه کسانی هستند.(شناخت مشتریان)

اصلا ایده ی من ایده ی منطقی هست؟ اگه من بخوام قدمی برای تبدیل ایده ام به کسب و کار بردارم اون قدم، قدم منطقی میتونه باشه یا نه؟ واسه ی ادامه ی کارم برنامه ایی دارم ؟

و در نهایت باید بتونم به صورت کلی و در یک جمله بیان کنم که حداقل چیزی که به مشتریانم میتونم با عنوان محصول ارائه بدم چی هست؟ (MVP)

چه کارهایی رو برای تبدیل ایده ام به محصول باید انجام بدم؟ چه کارهایی رو نباید انجام بدم؟ تأثیر این کارها چی میتونه باشه؟ آیا اثر مثبت روی به نتیجه رسیدن من دارند یا تاثیر منفی؟ (ارائه ارزش ها و روش های پیشنهادی)

چه راهکارهایی ریسک بالاتری دارند ؟ چقدر به صورت قطعی یا غیرقطعی می تونم بگم این کار قابل انجام هست؟ می تونم برای نقاط ضعف و تهدیدهای کارم راهکاری داشته باشم؟ فرضیاتی که منو برای رسیدن ایده ام به محصول کمک می کنه چیا بودند؟ نقاط قوت و فرصت هام برای رسیدن به هدفم چیا هستند؟ اونها در اولویت اقداماتم قرار بدم.(شناسایی فرضیات و نقاط کور)


آیا نیاز هست با رقبای خودم ارتباط بگیرم؟ اصلا ایده ی من رقیبی در بازار خودش داره؟ آیا قبلا ایده ی مشابهی مطرح شده؟ (شناسایی رقبا)

چه فعالیت هایی برای تولید و ارائه خدمات و عرضه محصول باید انجام بدم. اقدامات اصلی چیا میتونن باشند. چه ابزار، تجهیزات، نیازهای انسانی و نیازهای مالی برای تبدیل شدن ایده ام به ارزش لازمه؟ (تعیین فعالیت ها و منابع اصلی)


نیاز هست برای به نتیجه رسوندن ایده ام به محصول با سازمان یا ارگانی ارتباط بگیرم؟ نحوه ی ارتباط گرفتنم چطور هست ؟ چه هزینه هایی داره این ارتباط گرفتن؟ آیا بخشی از درآمد من به ارگان ها تخصیص پیدا می کنه یا ؟(شناسایی شرکای کلیدی )

روی چه بستری بهتر میتونم خدماتم رو ارائه بدم؟ نحوه ی توزیع محصولم چطور باشه بهتر هست؟ راه های ارتباطی من با مشتریانم چیا باشه بهتره ؟ (تعیین کانال های توزیع و نحوه ی ارتباط با مشتری)

اصلا هدف مشتری از دریافت محصول من چی هست؟چه طوری میتونم مشتریانم رو ترغیب به دریافت محصول ارائه شده کنم؟ چی انتظاراتی از من برای محصول یا خدمات خدمات داره؟ آیا من میتونم از محصولم پشتیبانی کنم؟ آیا میتونم مشتریانم رو برای طولانی مدت داشته باشم؟(بررسی نیاز مشتریان و شناسایی مشتریان بالقوه) چطور میتونم مشتریانم رو نگه دارم، جوری که تمایل به خرید محصولاتم رو همچنان داشته باشند؟ . آیا میتونم نیازهای بازار رو برطرف کنم؟

محصول پیشنهادی از مرحله ی تبلیغ تا فروش و خدمات پس از فروش قابل عرضه است؟ در چه حد می تونم از ایده ام از محصولم درآمد داشته باشم؟ هم از مشتریانم هم از ارائه خدماتم. روش پرداخت چطور باشه بهتر هست؟چه طور میتونم هزینه ی جذب مشتریانم رو برآورد کنم؟ (بررسی جریان درآمدی و برآورد هزینه ها )

بازخورد مشتریانم نسبت به ایده و محصولم چطور میتونه باشه؟ آیا با بررسی بازخورد های مشتریان میشه فرصت های جدیدی برای جذب مشتری ایجاد کرد؟


و چشم انداز من از ایده ام از محصول مدنظرم از خدماتی که میخوام ارائه بدم چگونه است؟ (تعیین شعار سازمانی )


اگه برای تمامی این سوالات پاسخی داده بشه میشه گفت ایده ی من قابل خلق شدن هست و بعد از انجام بررسی های مجدد همین مسائل و دریافت پاسخ هام می تونم در راستای به نتیجه رسوندن اون برای تبدیل به محصول یا خدمت گام بردارم.

چگونگی طرح سوالات درست از مشتریان و دریافت پاسخ های درست و طلایی از اونها برای تولید یه محصول موفق و برخورداری از یه کسب و کار کارآمد به کمک کتاب تست مامان راه رو برای طی کردن درست مسیر هموار و هموارتر می کنه و در واقع با طرح سوالات هوشمندانه و درست از مشتریان و جامعه ی هدف می شه به ارزیابی ایده ام بپردازم. خوندن کتاب تست مامان رو به همه ی دوستان هم توصیه می کنم.

و برای تبدیل ایده به صورت تخصصی شناخت mvp، بررسی چند نمونه mvp ایرانی، چگونگی مدل بوم کسب و کار،انواع بوم های کسب و کار ، آشنایی با مبانی کار و اخلاق تیمی لازمه.

ناگفته نمونه که این روزها قبل از هرکاری لازمه در مورد ایده مون در شبکه های اجتماعی وب سایت ها و اپلیکیشن ها سرچ کنیم و نسبت به ارائه ی ایده هامون تحقیقات لازم رو در این بسترها انجام داده باشیم.


در نهایت برای به نتیجه رسوندن یه ایده به کسب و کار لازم هست بتونیم یه پرزنت خوب از ایده ی خودمون داشته باشیم که در این مورد هم در پست صحبت آسانسوری توضيحاتي برای یه ارائه ی حرفه ایی از ایده دادم که امیدوارم مفید باشه براتون.

کسب و کارمن یه ایده دارمmvpمدل بوم کسب و کارایده استارتاپی
از هر چه هست و نیست گذشتم ولی هنوز -- در مرز چشمهای تو گیرم، فقط همین... جذاب، جسور و مهربون باشید، جوری که هیچ کس حتی شبیهش نیست...من دوره های وبمستری گذروندم و علاقه مند به ui/ux
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید